لینک های دسترسی

Breaking News

دابنز: با تعریف کرزی از جنگ افغانستان مشکل ندارم


کرزی خواستار توضیحات دابنز در باره جنگ افغانستان است
کرزی خواستار توضیحات دابنز در باره جنگ افغانستان است
اگر چه جیمز دابنز، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان از دادن توضیحات بیشتر در مورد اظهارات قبلی اش در باره جنگ داخلی در افغانستان اباء می روزد اما می گوید با تعریفی که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از این جنگ دارد مشکلی ندارد.

آقای دابنز دو هفته پیش در یک مصاحبه ویژه به صدای امریکا گفته بود، افغانستان درگیر جنگ داخلی است. بیانات نماینده امریکا باعث خشم مقام های افغان گردید و ریاست جمهوری افغانستان از جیمز کننگهام، سفیر امریکا در افغانستان در این باره خواستار توضیحات گردید.

آقای دابنز که به روز دوشنبه در واشنگتن با خبرنگاران صحبت می کرد، در پاسخ به این پرسش رادیو آشنا صدای امریکا که آیا دفتر او توضحیات درخواست شده را به مقام های افغان فراهم نموده است یا نه گفت "من در آن مصاحبه کدام موضوع خاصی را بیان نکردم و هیچ مشکلی هم با تعریف رئیس جمهور کرزی از جنگ، که هم او و هم ما در آن دخیل استیم، ندارم."

وقتی از آقای دابنز تاکیداً در مورد تعریف شخص او از جنگ افغانستان پرسیده شد گفت که در این ارتباط به توضیحات داده شده از سوی سفارت امریکا در کابل مراجعه شود.

در یک بیانیۀ سفارت امریکا که به تاریخ هفت سپتمبر نشر گردید گفته شده است "اظهارات اخیر در ارتباط به اینکه افغانستان در وضعیت جنگ داخلی است به منظور بازتاب تمام منابع منازعه در افغانستان بیان نشده و باید در پیرامون نیاز به گفتگوها میان افغانها توضیح شوند تا صلح پایدار حاصل گردد."

پاکستان

در حالیکه آقای دابنز از گرمتر شدن روابط واشنگتن و اسلام آباد حرف می زند، شماری از مقام های افغان در مورد بعضی از اظهارات او ابراز ناراحتی کرده اند.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ هشت سپتامبر بیانات جیمز دابنز در مورد پناهگاهای دهشت افگنان در هردو طرف خط دیورند را بی اساس خواند. آقای فیضی گفت "با توجه به حضور و امکانات گسترده نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده امریکا در افغانستان در طول بیشتر از یک دهۀ گذشته این سوال مطرح می گردد که چگونه در موجودیت آنها پناهگاه های تروریزم در افغانستان بوجود آمده و دوام یافته است."

اسلام آباد تا حال بیانات نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان را تکذیب نکرده است.

آقای دابنز در پاسخ به شایعات مبنی بر داشتن روابط ناهمگون او با کابل و اسلام آباد گفت "من با ترتیب گذاری حکومتداری موجود در افغانستان عمیقاً در ارتباط بوده ام که بلاخره منجر به میان آمدن قانون اساسی گردید و جداً متعهد به بقای نظم دموکراتیک قانون اساسی موجود در افغانستان استم."

موافقتنامه امنیتی

گفت و شنودها میان نمایندگان ارشد کابل و واشنگتن در باره موافقتنامه امنیتی دوجانبه افغانستان و امریکا، پس از یک وقفه دو ماهه، از سرگرفته شده است.جیمز دابنز ابراز خوشبینی کرد که این مذاکرات در ماه آینده میلادی، تکمیل خواهد شد.

از جانب افغانستان رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و اشرف غنی احمدزی، رئیس کمیسیون انتقال و از جانب ایالات متحده جیمز کننگهام و جوزف دانفورد، قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان این مذاکرات را رهبری می کنند.

آقای دابنز گفت که اضافه بر نیروهای امریکایی، هزاران تن از نیروهای ناتو هم در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ باقی خواهند ماند. هنوز مشخص نیست که چی تعداد نظامیان امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی خواهند ماند.

این دیپلمات امریکایی گفت که کشورش تلاش می ورزد با همسایگان افغانستان برای حل بحران این کشور، مشترکاً کار کند. او گفت در صورتی که جمهوری اسلامی ایران معضل برنامه هسته یی اش با غرب را حل کند، فرصت خوبی برای همکاری های امریکا و ایران در افغانستان هم میسر خواهد شد.
XS
SM
MD
LG