لینک های دسترسی

Breaking News

جیمز دابنز: طالبان در قطر احساس اهانت کردند


دابنز می گوید افغانستان درگیر جنگ داخلی است
دابنز می گوید افغانستان درگیر جنگ داخلی است

نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان می گوید واشنگتن و اسلام آباد تلاش می ورزند طالبان را قناعت دهند تا با دولت افغانستان مذاکره کنند.

جیمز دابنز، فرستاده ویژهء امریکا برای افغانستان و پاکستان در یک مصاحبه اختصاصی به رادیو ډیوه صدای امریکا گفت پایین کشیدن پرچم و لوحه دفتر طالبان در قطر باعث گردید که نمایندگان طالبان مذاکرات با امریکا و شورای عالی صلح افغانستان را، ترک گویند.

آقای دابنز گفت "آنها از ارتباط گرفتن با تقریباً همه طرف های خارجی امتناع می ورزند. به نظرم آنها بخاطر اینکه به نحوی مجبور به پایین نمودن پرچم و دور نمودن لوحه دفتر شان که در آن دفتر امارت اسلامی نوشته بود، شدند تا حدی احساس اهانت می کنند و در نتیجه تمایلی به انجام مذاکرات که روی آن توافق صورت گرفته بود نشان نمی دهند...یعنی انجام بحث و گفتگو با ایالات متحده و شورای عالی صلح افغانستان."

این اظهارات آقای دابنز ماها پس از آن بیان می شود که مقام های افغان گفتند برافراشتن پرچم طالبان و لوحه "امارت اسلامی افغانستان" در دفتر طالبان در قطر، برای دولت افغانستان اهانت آمیز بود.

مخالفت شدید حکومت افغانستان با دفتر طالبان در قطر، روند مذاکرات صلح با طالبان را، پیش از آغاز رسمی آن، پایان بخشید.

از سرگیری مذاکرات

پس از رد گفتگوهای صلح در قطر، مقام های دولت افغانستان گفته اند طالبان باید دفتر شانرا یا در داخل افغانستان باز کنند یا در عربستان سعودی یا ترکیه.

طالبان به این پیشنهاد حکومت افغانستان تا حال پاسخ نداده اند.

از جانب دیگر جیمز دابنز می گوید واشنگتن و اسلام آباد تلاش می ورزند طالبان را به میز مذاکرات برگردانند.

به گفته آقای دابنز گفت و شنودهای غیررسمی در باره توافقنامه دوجانبه امنیتی میان افغانستان و امریکا، که حکومت افغانستان آنرا در اعتراض به گشایش دفتر طالبان متوقف کرده بود، جریان دارد.

آقای دابنز گفت "مذاکرات غیر رسمی در مورد ادامه دارد. ما خوشبین می باشیم تا تفاهمی در چند ماه آینده در زمینه بدست آید. به نظرم هم طرفدران سیاسی رئیس جمهور کرزی و هم مخالفین سیاسی او از انعقاد یک قراردادی که به امریکا و ناتو اجازه حمایت دوامدار افغانستان و نیروی های امنیتی آن کشور را بصورت گسترده تر بدهد، پشتیبانی می کنند."

جنگ داخلی در افغانستان

قرار است نیروی های بین المللی به رهبری ایالات متحده افغانستان را در اخیر سال ۲۰۱۴ میلادی ترک نمایند. بسیاری شهروندان افغانستان با ابراز نگرانی از خروج نیروهای خارجی از کشور شان می گویند ممکن افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی، درگیر جنگ های داخلی شود.

فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان می گوید، افغانستان همین حالا با جنگ داخلی درگیر است.

آقای دابنز گفت "در افغانستان البته همین حالا جنگ داخلی جریان دارد. پس پرسش اصلی اینست که آیا این جنگ داخلی تشدید میابد یا خیر. به نظرم این تصور بیش از حد خوشبینانه خواهد بود که گویا مذاکرات صلح باعث آوردن صلح پیش از پایان سال ۲۰۱۴ می شود. به نظرم بهترین چیزی که آروزی آنرا میتوان برد اینست تا روند گفتگو ها آغاز گردد تا این روند بلاخره سبب کاهش خشونت شده و شاید در دراز مدت به امنیت و صلح در افغانستان بی انجامد."

به باور این دیپلمات امریکایی مذاکرات صلح افغانستان زمانگیر است و ممکن سال ها را در بر گیرد.

جیمز دابنز گفت روابط میان امریکا و پاکستان پس از سالها تنش حالا رو به بهبود است. او نقش پاکستان در تسهیل مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان را مثبت خواند و گفت همکاری و حسن نیت پاکستان در جریان سفر اخیر رئیس جمهور افغانستان به اسلام آباد، قابل درک بود.
XS
SM
MD
LG