لینک های دسترسی

Breaking News

داکتران بدون سرحد: تحقیقات امریکایی قناعت بخش نیست


شفاخانۀ داکتران بدون سرحد در کندز
شفاخانۀ داکتران بدون سرحد در کندز

سازمان داکتران بدون سرحد خواستار بررسی بیشتر گزارش نظامیان امریکایی در مورد حمله بر محوطۀ شفاخانه این سازمان در ولایت کندز شده است.

با وجود آنکه جوزف فوتل قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا روز جمعه تأکید کرد که گزارش تحقیقی در مورد این حادثه بسیار دقیق و بی طرفانه صورت گرفته است. اما داکتران بدون سرحد با نشر اعلامیه یی تاکید کرده است که با انجام تحقیقات نظامی در مورد حادثه کندز فقط از سوی نظامیان امریکایی قناعت کرده نمیتواند.

این سازمان از کمیسیون بین المللی بشری حقیقت یاب خواسته است تا در این مورد بررسی های مستقلانه و بیطرفانه را آغاز نماید، ولی تا به حال به تقاضای این سازمان پاسخ داده نشده است.

عملیات بدون معلومات

آقای فوتل دیروز گفت که اگر جزئیات در جریان حمله در دسترس پیلوت طیاره و دیگر مسئولین قرار میگرفت، شفاخانه کندز که به واضحاً عنوان یک زون غیر جنگی نشانی شده بود، بمباران نمی شد.

اما گلهیم مولینی رییس سازمان داکتران بدون سرحد در افغانستان گفت:"گزارش فعلی بیانگر آن است که نظامیان امریکایی در یک ساحه شهری و پرجمعیت عملیات نظامی کنترول ناشده را انجام داده اند که طی آن حتی در رعایت اصول ابتدایی قانون جنگ ناکام مانده اند. با توضیحاتی که در مورد شرایط زمان رویداد از سوی مسوولان امریکایی ارایه شد، عدم جلوگیری از آین حمله برای ما غیرقابل درک است."

مجازات در مقابل خسارات

با آنهم داکتران بدون سرحد گفته است که وقت لازم را صرف خواهد کرد تا دریابد که آیا مسوولان امریکایی به پرسشهای متعددی که در جریان هفت ماه پس از حمله، بی پاسخ باقی مانده بود پاسخ گفته اند یا خیر.

این سازمان، مجازات انضباطی را که برای این حادثه از سوی ایالات متحده امریکا اعلام شده است در تناسب به تخریب یک مرکز صحی، کشته شدن ۴۲و زخمی شدن ده ها تن دیگر غیرقابل قیاس است.

داکتران بدون سرحد
داکتران بدون سرحد

بر اساس معلومات سازمان داکتران بدون سرحد، ایالات متحده به خانواده های عزیزان شان را از دست داده اند ۶۰۰۰ هزار دالر و برای زخمی شدگان ۳۰۰۰ دالر امریکایی غرامت پرداخت کرده است در حالی که خانواده های قربانیان هیچ گزینه حقوقی برای پی گیری این حادثه نه در افغانستان و نه در ایالات متحده دارند.

داکتران بدون سرحد گفته است که این امر خسارات حمله بر شفاخانۀ این سازمان در ولایت کندز را چند برابر ساخته و امریکا باید به آن رسیدگی کند.

سازمان داکتران بدون سرحد همچنان گفته است که قبل از تصمیم گیری در مورد ازسرگیری فعالیت ها در کندز باید از مصوونیت فعالیت هایش در افغانستان اطمینان حاصل کند.

این گزارش بر اساس معلومات سازمان داکتران بدون سرحد و گزارش تحقیقاتی نظامی امریکا تهیه شده است
XS
SM
MD
LG