لینک های دسترسی

Breaking News

آیا حکومت افغانستان بر ضد داعش مبارزه کافی کرده است؟


اعضای گروه داعش در افغانستان (آرشیف)
اعضای گروه داعش در افغانستان (آرشیف)

از چندین ماه به این سو فعالیت های تحت تهدید گروه به نام داعش در افغانستان در حال شکل گیری است که در پهلوی سایر نا امنی ها، تهدید جدی را متوجه امنیت و ثبات این کشور جنگ زده کرده است.

شماری از تحلیلگران به این باورند که حکومت افغانستان تعریف روشن از گروه داعش در آن کشور ندارد، ولی شماری دیگر به این اعتقاد است که اختلافات درونی میان رهبران حکومت وحدت ملی موجب شده تا مبارزه در مقابل داعش در آن کشور، موثر واقع نگردد.

محمد ظریف شهرانی، استاد در پوهنتون اندیانا ایالات متحده، می گوید حکومت افغانستان موقف روشن در برابر گروه داعش در آن کشور ندارد و واکنش کابل وابسته به موقف گیری کشور های غربی بوده است.

آقای شهرانی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "حکومت افغانستان بودن داعش را تا حد برای مردم کم نشان میدهد. اما واقیعت این است که مشکل دهشت افگنی در افغانستان بیشتر شده است."

این تحلیلگر افغان مقیم ایالات متحده می گوید زمانیکه امریکایی ها گفتند که داعش در افغانستان فعالیت دارد، فقط در چنین حالت حکومت افغانستان قبول می کند که آن گروه در افغانستان حضور دارد.

آقای شهرانی یه این باور است که با در نظر داشت وضعیت کلی افغانستان، حکومت آن کشور باید اعتماد و حمایت مردم را در جنگ بر ضد داعش کسب کند، در غیر آن، به گفتۀ او، موفقیت در مقابل آن گروه به تنهایی از سوی حکومت دشوار خواهد بود.

اقدمات حکومت بر ضد داعش

این در حالیست سید ظرف هاشمی، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، ادعا می کند حکومت آن کشور در برابر داعش و هر گروهی که امنیت آن افغانستان را مختل می کند، با جدیت جنگیده است و در آینده نیز مبارزه خواهد کرد.

آقای هاشمی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "هر گروه، هر نهاد و هر فردی که امنیت و مردم افغانستان را ضرر برساند و حاکمیت ملی افغانستان را زیر سوال بیاورد، آنان را به حیث یک تهدید تلقی می کنیم."

بنا بر این، به گفتۀ آقای هاشمی، حکومت افغانستان با استفاده از تمام امکانات در برابر آنان مبارزه خواهد کرد—چه در قالب طالبان باشند و یا داعش.

فیض الله جلال، استاد پوهنحی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، نیز به این باور است که حکومت وحدت ملی اقدامات لازم را بر ضد گروه داعش انجام داده، ولی اختلافات درونی میان رهبران حکومت مانع مبارزه موثر در مقابل آن گروه شده است.

آقای جلال به رادیو آشنا صدای امریکا گفت " آنان {رهبران حکومت وحدت ملی} در داخل خود بسیار اختلاف دارند. اختلافات شان روی مسایل چوکی ها، منافع شخصی و گروهی شان است و اختلافات آنان اساس ملی و اجتماعی ندارد."

چشم پوشی از حضور فعال داعش در افغانستان

ولی عبدالقیوم سجادی، عضو ولسی جرگه افغانستان، می گوید که هم حکومت افغانستان و هم جامعه بین المللی حضور داعش در افغانستان را کم اهمیت جلوه داده اند که این خود موجب ناامنی و بی ثباتی بیشتر در افغانستان شده است.

آقای سجادی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "فکر می کنم که در بخشی از این سطحی نگری و یا دست کم گرفتن تهدید گروه بنام داعش، تحلیل جامعه بین المللی—دیدگاه ایالات متحده و متحدین بین المللی شان تاثیر گذار بود."

آقای سجادی همچنین می گوید که فعالیت گروه بنام داعش محدود به افغانستان نخواهد بود، بنا بر این، برای جلوگیری از نفوذ بیشتر آن گروه، جامعه بین المللی به خصوص امریکا و متحدین آن باید عملیات هوایی را بر ضد آن گروه در افغانستان آغاز کند.

آقای سجادی همچنین گفت که به باور او حکومت افغانستان برای چنین همکاری از سوی ائتلاف بین المللی آماده است.

بر اساس آخرین گزارش ها، گروه داعش در سه ولایت هلمند، ننگرهار و فراه فعالیت دارند.

حضور گروه تحت نام داعش در افغاستان نه تنها با واکنش مقامات افغان مواجه شده است، بلکه هیات رهبری طالبان را نیز به عکس العمل در مقابل فعالیت آن گروه وا داشته است.

هشدار گروه طالبان به گروه داعش

اخیرا قاری محمد یوسف احمدی، سخنگوی طالبان به رسانه ها گفت است که ملا اختر محمد منصور، سرپرست شورای رهبری طالبان، نامه یی را به رهبر گروه داعش فرستاد و طی آن نامه از ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش، خواست تا حرکتی را در کشور های اسلامی روی دست نگیرد که به گفته او میان مسلمانان خونریزی صورت بگیرد.

تحلیلگران به این باور اند که اشاره ملا منصور به فعالیت داعش در افغانستان می باشد که در حال حاضر رقیب آن گروه در افغانستان تلقی می شود.

تحلیلگران استدلال می کنند که اگر حکومت افغانستان و جامعه بین المللی به خصوص ایالات متحده به صورت دقیق حضور داعش در افغانستان را ارزیابی و بر اساس آن اقدامات لازم را رو ی دست نگیرد، وضیعت امنیتی در آن کشور، وخیم تر خواهد شد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG