لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ آزمون جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری


جمهوریخواهان در واشنگتن با واقعیتی دست و پنجه نرم می کنند که در گذشته نه چندان دور، بسیاری آنان آن را یک واقعیت غیر قابل تصور تلقی می کردند.

این واقعیت غیر قابل تصور دانلد ترمپ است، شخصی که احتمال دارد نامزد آن حزب در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باشد.

تا چندی پیش، انتخاب ترمپ به حیث نامزد از حزب جمهوریخواهان، به مثابۀ یک شوخی تلقی می شد حتی زمانیکه او در نظر سنجی های متعدد برای چندین ماه پیشتاز بود و مناظره های انتخاباتی را یکی پی دیگر تحت سلطۀ خود داشت.

با وجودی که دانلد ترمپ در مبارزات انتخاباتی به حیث یک چهرۀ جنجال بر انگیز مطرح شده است، این میلیاردر امریکایی حالا برندۀ چندین رقابت های میان حزبی در ایالت های نیو همشر، کارولینای جنوبی و نوادا شد.

حالا متوقف ساختن آقای ترمپ بی نهایت دشوار به نظر می رسد، به خصوص اگر او هفتۀ آینده در انتخابات مقدماتی ایالتی نیز برنده شود.

جمعۀ گذشته ترمپ حمایت کریس کرستی، والی ایالت نیو جرسی را کسب کرد. آقای کرستی گفت که این میلیاردر بهترین چانس را دارد تا هلری کلنتن، نامزد حزب دموکرات را در انتخابات ریاست جمهوری امسال، مغلوب کند.

حمایت کرستی، دانلد ترمپ را که از قبل پیشتاز بود، در موقف بهتر قرار داده تا در انتخابات سوپر سه شنبه - انتخاباتی که به تاریخ اول ماه مارچ در سیزده ایالت همزمان برگزار می گردد، دست بالا داشته باشد.

جمعه گذشته آقای کرستی، ترمپ را بهترین نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده عنوان کرد.

آقای کرستی گفت "هیچ کسی وجود ندارد که بهتر از دانلد ترمپ رهبری قوی را برای امریکا هم در عرصه داخلی و هم در مسایل جهانی فراهم کند."

هفتۀ گذشته از پال راین، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده پرسیده شد که آیا او می تواند با یک شخص مثل ترمپ کار کند؟ پاسخ او واضح بود.

جمعۀ گذشته ترمپ حمایت کریس کرستی، والی ایالت نیو جرسی را کسب کرد.
جمعۀ گذشته ترمپ حمایت کریس کرستی، والی ایالت نیو جرسی را کسب کرد.

آقای کرستی گفت "ما می خواهم تا مشکلات این کشور را حل کنیم. و ما این کار را می توانیم با هر رئیس جمهوری از حزب جمهوری خواه انجام دهیم."

اما با وجود حمایت هایی که از ترمپ صورت گرفته است، انتخاب او به حیث نامزد حزب جمهوری خواهان در داخل آن حزب جنجال بر انگیز است.

برندن بوردل، گزارشگر مجلۀ نشنل رفیو، می گوید که جمهوریخواهان هنوز هم به صورت خصوصی تلاش می کنند تا ترمپ را از نامزد شدن آن حزب توقف دهند.

برندن بوردل می گوید "کسانی است که می گوید ما عقب خواهیم ماند. فکر می کنم که بسیاری از جمهوره خواهان در این شهر در مورد ریاست جمهوری دانلد ترمپ بی نهایت نگران استند حتی به اندازۀ که آنان ممکن تلاش کنند تا کمپاین او را تخریب کنند."

ترمپ تعهد کرده است تا در عرصه تجارت بین المللی امریکا تغییرات بیاورد و بالای کالا های وارداتی تعرفه وضع کند، تعهداتی که با أصول پالیسی های اقتصادی جمهوری خواهان در تضاد واقع می گردد.

شماری از جمهوری خواهان در کانگرس ایالات متحده مثل لینزی گراهام از ایالت کارولینای جنوبی به این باور است که نامزدی ترمپ در انتخابات امسال، آسیب زیادی به حزب جمهوری خواهان وارد خواهد کرد.

گراهام پیش بینی کرده است که در صورت نامزدی ترمپ، حزب جمهوریخواه در انتخابات ماه نوامبر در مقابل نامزد دموکرات ها با شکست سنگینی رو به رو خواهد شد.

لابی کنندگان، کارشناسان اقتصاد و تحلیلگران در مجالس خصوص نگرانی عمیق شان را در مورد ترمپ بیان می کنند، زیرا آقای ترمپ همچنان تعهد کرده است تا در امتداد سرحد جنوبی ایالات متحده دیوار اعماری کرده و مسلمانان را از ورود به داخل امریکا منع کند.

محافظه کاران پالیسی ساز همچنین نگران استند که ترمپ بر اساس مهارت های مدیریتی خود به رای دهندگان مراجعه می کند، نه اصول محافظه کاران. دو تن از لابی کننده های حزب جمهوری خواه که نخواستند نام شان ذکر شود، گفتند آنان نمی دانند که ترمپ چه کاری را انجام دهد.

آنان گفتند که موقف گیری های ترمپ در مسایل چون مالیات، تجارت و مقرارت قابل درک نیست.

ترمپ همچنین گفته است امریکا بار دیگر در بیرون آن کشور "برنده" خواهد شد، اما جزییات بسیار اندکی در مورد پلان و پالیسی خارجی خود ارایه کرده است.

با آنهم برندن بوردل آن، گزارشگر مجلۀ نشنل، می گوید هر گاه ترمپ در انتخابات سوپر سه شنبه برنده شود، توطئه که در عقب پرده بر ضد او جریان دارد، ممکن متوقف گردد.

XS
SM
MD
LG