لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد در کنار دونالد ترمپ جهموریخواه سخنرانی کرد


زلمی خلیلزاد، دیپلمات پیشین امریکایی افغان تبار روز چهارشنبه در مراسم تشریح سیاست خارجی دونالد ترمپ، کاندید پیشتاز حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده سخنرانی کرد.

آقای خلیلزاد از نقش امریکا در ایجاد نظم جهانی بعد از جنگ دوم جهانی گرفته تا مشکلات امنیتی و اقتصادی که ایالات متحده اکنون با آن مواجه است، صحبت کرد.

آقای خلیلزاد گفت "انتخابات مقدماتی نشان داده است که کشورمان درمورد مقصد و ماموریت امریکا در سراسر جهان در منازعه و دو قطبی شدن است. آقای ترمپ آواز محرکی در این بحث بوده است. پیام وی توجه قابل ملاحظه ای از رای دهندگان امریکایی را به خود جلب کرده است."

آقای خلیلزاد که در بورد «مجله نشنل انترست» نهاد میزبان مراسم سخنرانی حضور داشت، از وی خواسته شد تا آقای ترمپ را به جایگاه سخنرانی دعوت کند.

...آقای ترمپ آواز محرکی در این بحث بوده است. پیام وی توجه قابل ملاحظه ای از رای دهندگان امریکایی را به خود جلب کرده است."
زلمی خلیلزاد

آقای خلیلزاد اگرچه به طور رسمی از نامزدی دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری حمایتش را اعلام نکرد اما حضورش و سخنرانی کوتاهش در نظر بسیاری از تحلیلگران دال بر حمایت وی از نامزدی آقای ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا انعکاس یافته است.

مایکل کوگلمن، تحلیلگر امور سیاسی در مرکز پژوهشی «وودرو ولسن» در واشنگتن می گوید "با ایستادن کنار دونالد ترمپ، و در یک جایگاه سخنرانی قرار گرفتن - در سخنرانی عمده سیاست خارجی دونالد ترمپ - اشاره به حمایت از نامزدی آقای ترمپ دارد اگرچه که خلیلزاد رسما حمایتش را از ترمپ اعلام نکرد اما تصور غالب این است که ایستادن در کنار یک کاندید رئیس جمهور به معنی حمایت از وی است."

ادریس رحمانی، تحلیلگر مسایل بین المللی در واشنگتن ضمن هم نظری با کوگلمن حضور آقای خلیلزاد در سخنرانی پالیسی خارجی دونالد ترمپ را از منظر دیگری تحلیل می کند.

آقای رحمانی می گوید "اکثر سیاسیون وقتی در یکی از گردهمایی انتخاباتی حضور به هم می رسانند و به شکلی از اشکال معرفی می کنند یا در وصف شان سخن می گویند معمولا معنی آن این است که آنها برای مردمی که در داخل امریکا آنها را می شناسند برای آنها یک سیگنال(علامت) می دهد که آنها همراه راهکار یا کاندیداتوری فرد موردنظر تا حدودی هم فکر استند."

اما آقای خلیلزاد در صحبت با شبکه تلویزیون «سی اِن اِن» گفت این حضورش و سخنرانی اش در محفل اعلان پالیسی خارجی دونالد ترمپ به معنی حمایت از کاندیداتوری وی نیست.

آقای خلیلزاد همچنین به «سی اِن اِن» گفت که اگر وی برای ایجاد تغییر به منافع امریکا بتواند کار کند، حاضر است در اداره دونالد ترمپ یا هلری کلنتن کار کند.

پالیسی خارجی ترمپ، بدون ذکر افغانستان

آقای ترمپ در سخنرانی اش از جنگ شرق میانه گرفته تا جنگ با داعش، و خطرات ایران هسته ای و مشکلات امنیتی و اقتصادی امریکا صحبت کرد اما حرفی از افغانستان یاد نکرد.

دونالد ترمپ سیاست خارجی اداره بارک اوباما را "بی ملاحظه، غیر راهبردی و بی هدف" خواند.
دونالد ترمپ سیاست خارجی اداره بارک اوباما را "بی ملاحظه، غیر راهبردی و بی هدف" خواند.

ذکر نکردن موضوع افغانستان و سیاست امریکا در قبال حضور نیروهای این کشور در افغانستان برای مایکل کوگلمن "جالب" است.

آقای کوگلمن می گوید "فکر می کنم این منعکس کننده این است که افغانستان دیگر در اولویت بالای سیاست واشنگتن نیست. این تغییر واقعیت است. مسایل عمده موضوع شرق میانه و داعش است. به میزان گذشته، حال در مورد افغانستان چیز زیادی نمی شنویم و این ظاهرا از زمانی است که نیروهای امریکایی در میدان جنگ نقشی ندارند."

دونالد ترمپ در این سخنرانی اش سیاست خارجی بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده را به شدت انتقاد کرد و آن را "بی ملاحظه، غیرراهبردی و بی هدف" خواند.

آقای ترمپ اشتباهات گذشته ایالات متحده در شرق میانه را متذکر شد اشتباهاتی شامل تلاش ها در ملت سازی و آنچه او آن را تصور غلطی که گویا امریکا می تواند دموکراسی به شیوه غرب را صادر کند، برشمرد.

آقای ترمپ گفت "ما نهادهایی را که آنها داشتند نابود کردیم و بعد متعجب استیم که چه چیزی را ما پدید آوردیم. چیزهایی مثل جنگ داخلی، تعصب مذهبی، هزاران، هزاران امریکایی کشته شدند، مردم جان باختند و به طور وحشتناکی از بین رفتند."

آقای ترمپ وعده کرد که اگر به حیث رئیس جمهور انتخاب شود گروه دولت اسلامی به سرعت نابود خواهد شد اگرچه وی جزئیات اندکی در این باره ارائه کرد.

جان فورتیر، تحلیلگر مرکز پالیسی دو حزبی امریکا است. آقای فورتیر گفت "او (ترمپ) با آوردن افراد مجرب تر از دیگر تیم ها به جبران کردن آغاز کرده است. او به حزب جمهوریخواه نزدیک شده است و تلاش دارد تا خود را به حیث کاندید سنتی تری تبدیل کند."

سخنرانی آقای ترمپ تازه ترین نمونه سهیم ساختن مشاورین در جبران وجهه وی در خلال مبارازت مرحله مقدمات انتخابات ریاست جمهوری می باشد.

در تهیه این مطلب از گزارش جیم ملونی، خبرنگار صدای امریکا نیز استفاده شده است.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG