لینک های دسترسی

Breaking News

طرفداران جنبش و جمعیت در فاریاب درگیر شدند


حزب جنبش ادعا‌های سرپرست ولایت بلخ را رد کرده است
حزب جنبش ادعا‌های سرپرست ولایت بلخ را رد کرده است

عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ و رئیس شورای اجرایی حزب جمعیت اسلامی، در صفحۀ فیسبوک خود اعلامیۀ مملو از اتهام و هشدار را بر حزب جنبش به رهبری عبدالرشید دوستم نشر کرده است. در اعلامیه از حکومت وحدت ملی افغانستان خواسته شده است که جلو این خودسری و کشتار را بگیرد.

سرپرست ولایت بلخ گفته است که نظام الدین و حنیف الماری دو فرمانده وفادار به جنرال دوستم شام سه شنبه بر پوسته‌های افراد وابسته به فاروق قاطع یکی از فرماندهان جمعیت در ولسوالی المار حمله‌ور می‌شوند که در نتیجه شماری از افراد دو طرف کشته می شود. فاروق قاطع قیام مردمی را بر ضد طالبان در ولسوالی المار نیز رهبری می‎کند.

عطا محمد نور همچنان گفته است که در این درگیری زمان قاطع، رئیس جوانان جمعیت اسلامی در ولایت فاریاب نیز کشته شده است.

اما طرفداران جنرال دوستم سخنان والی بلخ را به شدت رد کرده و می‌گویند که ابتدا افراد زیر امر جنرال قاطع حملات را بر افراد جنبش آغاز کردند.

بشیر احمد ته‌ینج، سخنگوی جنبش که عضو ولسی جرگۀ افغانستان نیز است، به صدای امریکا گفت که از قبل میان این فرماندهان کشیده‌گی موجود بود. او افزود که فرماندهان جنبش می خواستند برای از سرگرفتن زنده‌گی عادی دوباره به مناطق شان برگردند که با ممانعت قوماندان قاطع روبرو شدند و این رویداد بروز کرد.

سخنگوی جنبش این موضوع را رد کرد که گویا افراد آن حزب بر اعضای جمعیت حمله کرده اند. او افزود که تلاش‌ها برای ریشه یابی مشکل و حل این موضوع از طریق گفتگو جریان دارد.

آقای ته‌ینج گفت که عطا محمد نور از نفوذ جنبش در شمال هراس دارد و از دیرزمان برای جلوگیری آن تلاش کرده و در صدد بدنام سازی جنبش است.

در اعلامیۀ جمعیت اسلامی آمده است که با وصف تماسهای مکرر با مقام‌های مرکزی به شمول وزیر داخله، لوی درستیز و سرپرست ریاست امنیت ملی، هیچ اقدامیصورت نگرفت و افراد جمعیت اسلامی "مورد کم مهری مقامات ارشد امنیتی مرکزی و محلی" و هدف چند "فرمانده بی اراده و خودسر" قرار گرفتند.

XS
SM
MD
LG