لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین الملل: امریکا شاید مرتکب جرایم جنگی شده باشد


سازمان بین المللی عفو می گوید "به نظر می رسد ایالات متحده مرتکب نقض بسیار جدی حقوق بشر" شده که برخی از این موارد نقض حقوق بشر را می توان حتی زیر عنوان جرایم جنگی درج کرد.

این اتهامات طی یک گزارشی در مورد حملات طیاره های بدون سرنشین ایالات متحده در پاکستان که امروز به نشر رسید، مطرح گردیده است.

مقامات عفو بین الملل گزارش منتشر شده را یکی از جامع ترین تحقیقات نامید که تا امروز در مورد برنامه طیاره های بدون سرنشین ایالات متحده انجام شده است.

این گزارش همه ۴۵ حمله گزارش شده راکتی توسط طیاره های بدون سرنشین را مورد مطالعه قرار داده است. حملات مذکور از ماه جنوری سال ۲۰۱۲ تا ماه اگست امسال در منطقه قبایلی وزیرستان شمالی که تحت تسلط شورشیان می باشد، انجام شده است.

مصطفی قادری از سازمان بین المللی عفو که مسئول تحقیق در مورد نُه حمله از این جمع در منطقه مذکور بود به صدای امریکا گفت که یافته های این تحقیق در بسیاری موارد بی سابقه است، چون برخلاف مطالعات بین المللی که در گذشته در مورد حملات طیاره های بدون سرنشین صورت گرفته، تیم تحت رهبری او توانستند که عملاً به مناطق آسیب دیده سفر نموده و با مردم آنجا صحبت کنند.

آقای قادری افزود "ما محل دو حمله طیاره بدون سرنشین را دقیقاً شناسایی کردیم. در آنجا قربانیان و شاهدان عینی ایستاده بودند. در یک حمله وحشتناک، مادرکلان در برابر نواسه هایش کشته شد."

ابزار مؤثر ضد دهشت افگنی

مقامات ایالات متحده ادعا می کنند که کشته شدگان "دهشت افگن" بودند، اما مصطفی قادری می گوید که تحقیق عفو بین الملل نشان می دهد که شمار از آنانیکه هدف حمله قرار گرفتند، در درگیری ها مسلحانه سهم نداشتند، تهدیدی برای هیچ کسی نبودند، و یقیناً که هیچ نوع تهدید حتمی را متوجه ایالات متحده نمی کردند.

مقامات ایالات متحده در مورد عملیات طیاره های بدون سرنشین که توسط اداره استخبارات مرکزی آن کشور یا سی آی ای پیش برده می شود، معلومات عامه بسیار اندک را فراهم می کند.

مقامات امریکایی تاکید می کنند که حملات طیاره های بدون سرنشین با دقت تمام طرحریزی می گردد تا از وقوع تلفات غیر نظامیان جلوگیری گردد. مقامات مذکور می گویند این حملات منجر به کشته شدن اعضای کلیدی القاعده شده است.

عفو بین الملل از ایالات متحده خواسته است تا مبنای قانونی برنامه حملات طیاره بدون سرنشین آن کشور را در پاکستان علنی بسازد.

عفو بین الملل همچنین از پاکستان خواسته است تا معلومات در مورد همه حملات طیاره های بدون سرنشین ایالات متحده را که مقامات پاکستان از آن آگاهی داشتند، فاش سازد.

سازمان ملل متحد نیز در حال تحقیق در مورد تلفات غیرنظامیان در حملات طیاره های بدون سرنشین در پاکستان و سایر نقاط جهان می باشد.

بن ایمرسن، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد نیز از ایالات متحده خواسته است تا شمار تلفات غیرنظامیان را که در پی حملات طیاره های بدون سرنشین آن کشور کشته شده اند، فاش سازد.
XS
SM
MD
LG