لینک های دسترسی

Breaking News

جایگاه انصراف و ائتلاف در انتخابات افغانستان


ائتلاف و انصراف غیر قانونی نه، مشکل افزا است.
ائتلاف و انصراف غیر قانونی نه، مشکل افزا است.
شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به سود یک کاندید دیگر از نامزدی خود کنار رفتند، حالانکه شماری هم با رقبای خود ائتلاف انتخاباتی تشکیل دادند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که تشکیل ائتلاف انتخاباتی و انصراف پس از زمان تعیین شده غیر قانونی نیست، اما مشکلاتی را در برگزاری انتخابات ایجاد می کند.

در روند کنونی انتخابات افغانستان تلاش های زیادی بین ستاد های انتخاباتی به هدف دریافت حمایت یکدیگر جریان دارد که به گونه های مختلف صورت می گیرد.

ائتلاف انتخاباتی بین احزاب سیاسی صورت می گیرد تا همه به شکل منسجم یک نامزد را مورد حمایت قرار داده، به رقابت معرفی می کنند. اتحاد بین نامزدان انتخابات صورت می گیرد که یک یا چند نامزد به سود یک نامزد از نامزدی شان گذشته، به نفع او مبارزه می کنند.

انصراف در حالی صورت می گیرد که یک کاندید بدون اعلام حمایت از نامزد دیگری مبارزات خود را پایان می دهد و به شکل رسمی استعفانامۀ خود را به کمیسیون مستقل انتخابات تسلیم می کند.

ریدا عظیمی، معاون کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی می گوید که چگونگی ائتلاف کاندید ها بدون انصراف از نامزدی در قانون انتخابات افغانستان به صورت واضح بیان نشده، و این کار مشکلاتی را در برگزاری انتخابات ایجاد می کند.

نور محمد نور، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که کاندید های که می خواستند از نامزدی شان انصراف کنند و یا هم توان پیشبرد ستاد انتخاباتی را نداشتند، باید پیش از نهایی شدن فهرست نامزدان و چاپ برگه های رأی دهی این تصمیم را اتخاذ می کردند تا از مصارف برگزاری انتخابات کاسته می شد.

مشکلات تخنیکی

اما ذبیح الله فرحان، مسئول ستاد انتخاباتی هدایت امین ارسلا، یکی از نامزدان که بدون انصراف "ائتلاف" تشکیل داده، از این تصمیم دفاع کرده می گوید که هدف آنها ایجاد هماهنگی و یکپارچگی برای کاهش شمار نامزدان انتخاباتی می باشد – اقدامی که به باور آگاهان باید پیش از نهایی شدن فهرست نهایی نامزدان صورت می گرفت.

در همین حال اجمل بلوچ زاده، از ستاد انتخاباتی زلمی رسول می گوید که کنار رفتن یک نامزد به سود نامزد دیگر با وجود ایجاد مشکل تخنیکی، روال عادی بوده و با وصف سیستم رأی واحد غیر قابل انتقال رایج در افغانستان این امیدواری را ایجاد می کند که طرفداران کاندید های کنار رفته به نفع آقای زلمی رسول رأی دهند.

جانداد سپین غر، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه می گوید که برای جلوگیری از تکرار این وضعیت در انتخابات آیندۀ افغانستان نیاز به سلسله اصلاحات در قانون انتخابات است. آقای سپین غر پیشنهاد می کند که رأی واحد غیر قابل انتقال باید تغییر بخورد تا احزاب بتوانند پس از ائتلاف و توافق، کاندید مشخصی را معرفی کنند.

رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان همچنان پیشنهاد می کند که زمان انصراف کاندید ها باید پس انداخته شود تا پس از چاپ برگه های رأی دهی نامزد ها انصراف و یاهم ائتلاف نکنند.

در آخرین روز های پیکار های انتخاباتی محمد نادر نعیم، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به سود زلمی رسول، نامزد دیگر انصراف کرد. پیشتر از وی قیوم کرزی نیز به نفع آقای رسول از نامزدی خود منصرف شد.

عبدالرحیم وردک، نامزد دیگر ریاست جمهوری از رقابت انصراف کرد و هدایت امین ارسلا و محمد شفیق گلا آقا شیرزی بدون انصراف از کاندیداتوری شان ائتلاف انتخاباتی را تشکیل دادند.
XS
SM
MD
LG