لینک های دسترسی

Breaking News

رابطۀ تشوشات بینایی با دوا های ضد حاملگی


تحقیقات تازه نشان می‌دهد، زنانی که برای مدت طولانی از دوا های ضد حاملگی استفاده می کنند، ممکن است قدرت بینایی شان را با خطر مواجه سازند.

روز دوشنبه ۱۸ نومبر، شماری از پژوهشگران این طرح تحقیقاتی که به بررسی استفادۀ درازمدت دوا های ضد حاملگی پرداخته اند، در یک نشست طبی در مورد بیماری های چشم، یافته های تازۀ خود را در این خصوص اعلام کردند.

در این طرح تحقیقاتی محققان، ۳۴۰۰ زنِ بالای ۴۰ سال را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که در نزد آنعده زن های که بیش از سه سال به طور مداوم از دوا های جلوگیری از حاملگی استفاده کرده بودند، بیش از دو برابر زنان دیگر- احتمال ابتلا به بیماری های عصب بینایی، به ویژه گلوکوما "آب سیاه" وجود دارد.

پژوهشگران این طرح تصریح کرده اند که احتمال ابتلای این گروه از زنان به بیماری های چشم وجود دارد، اما این احتمال بسیار قوی نیست. با این وصف، آنان توصیه کرده اند زنانی که بیش از ۴۰ سال عمر داشته و برای سه سال متداوم و یا بیشتر مصرف کنندۀ دوا های ضد حاملگی اند، حتما نزد داکتر چشم مراجعه کنند تا از سلامتی عصب بینایی شان اطمینان حاصل کنند.

این گروه از محققان خاطرنشان کرده اند که خطر ابتلا به بیماری های عصب بینایی "چشم"، ارتباطی به نوع دوا های ضدحاملگی که استفاده می شود نداشته و هر نوع از اقسام این دوا "تولید کارخانه های مختلف دواسازی" ممکن است این خطر را ایجاد کند.

داکتر شان لین که متخصص امراض چشم و استاد پوهنتون کالیفورنیا در سان فرانسیسکو است، به عنوان نتیجۀ مرور خود از تحقیقات گروه پژوهشگر، به زنانی که بیش از سه سال از دوا های ضد حاملگی استفاده کرده اند، توصیه کرد که حتما تحت نظر داکتر چشم قرار داشته باشند.

عوارض جانبی دیگر

در این حال، انستیتوت ملی چشم امریکا در خصوص یافته های این طرح تحقیقاتی اعلام کرده که زنان امریکایی بالای ۴۰ سال که در خانواده شان سابقه بیماری های چشم داشته اند، به فشار قرنیه چشم مبتلا استند، سگرت می کشند، یا سیاه پوست (امریکایی افریقایی تبار) هستند، اگر برای جلوگیری از حاملگی از دوا استفاده کرده اند یا می کنند، لازم است تحت نظر داکتر چشم باشند.

از سوی دیگر،‌ انستیتوت ملی صحت امریکا یا "ان. آی. اچ" همزمان با اعلام نتایج این پژوهش تازه در مورد دوا های ضدحاملگی، یکبار دیگر بر یافته های خود پیرامون عوارض جانبی ناشی از مصرف این دوا ها تاکید ورزید.

انستیتوت ملی صحت امریکا عوارض جانبی عمده مصرف این دوا ها را؛ حالت تهوع، استفراغ، انقباض های دردناک بطنی، اسهال، قبضیت، التهاب بیره ها، تغییر میزان اشتها، افزایش یا کاهش وزن، رشد و نموی غیر عادی موی، لکه بینی بین دو عادت ماهوار در نزد زنان، قاعدگی دردناک، حساسیت پستان ها، بزرگ شدن یا ترشح پستان ها، تورم، خارش و ترشح غیرعادی مجرای تناسلی زنانه – بیان داشته اند.

از میان عوارض جانبی دیگر این دسته دوا ها که البته چندان معمول نیست، خطر ایجاد لختۀ خون در شریان های قلب است که ممکن به سکتۀ قلبی یا مغزی منتج شود.

این خطر البته برای زنان که سن شان بیش از ۳۵ سال بوده و سگرت زیاد مصرف می کنند، بیشتر است.
XS
SM
MD
LG