لینک های دسترسی

Breaking News

ناسا در هنگام وقوع کسوف سه راکت را به فضا پرتاب خواهد کرد


تصویر آرشیف از کسوف کامل در سال ۲۰۱۷
تصویر آرشیف از کسوف کامل در سال ۲۰۱۷

قرار است روز دوشنبه، هشتم ماه اپریل (۲۰ حمل)، کسوف یا یک آفتاب گرفتگی نادر به وقوع بپیوندد که این رویداد طبیعی در سراسر امریکای شمالی قابل دید خواهد بود.

با وقوع این رویداد، سایسندان ها قادر خواهند شد تا معلومات با ارزشی را در مورد موضوعاتی مانند وضعیت در جو خورشید تا واکنش عجیب حیوانات به آن و حتا تاثیر احتمالی آن بر انسان‌ها، جمع آوری کنند.

ادارهٔ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) گفته است که برای تحقیق در مورد کسوف، سه راکت را در هنگام وقوع این پدیدهٔ طبیعی به فضا پرتاب می‌کند.

پم ملری، معاون رییس ناسا در کنفرانس مطبوعاتی در مورد این آفتاب گرفتگی گفت که این واقعه، "یک فرصت باور نکردنی علمی" را فراهم می آورد.

دانشمندان امیدوارند که از این کسوف، در مورد موضوعات مختلف، معلومات به دست آورند. اولین موضوع مورد علاقه ساینسدانان در این مطالعات، ارزیابی جو خورشید است.

زمانیکه مهتاب از میان زمین و آفتاب عبور کرده و آفتاب را به گونهٔ کامل پنهان می‌کند، شعاع آفتاب از اطراف مهتاب بر کرهٔ زمین درخشیده و این اشعه به نام تاج خورشید نامیده می‌شود.

ملری گفت: "برخی تحولات در تاج خورشید به وقوع می‌پیوندد که ما هنوز قادر به درک آن نیستیم."

انسجام انرژی در سطح خورشید باعث انفجار ناگهانی انرژی می‌شود که بر اثر آن، تشعشعاتی در فضا پراگنده می‌شود. در هنگام کسوف این رویداد در حلقه‌ای که به دور مهتاب شکل می‌گیرد، مشهود تر بوده و فرصت خوبی را برای مطالعات دانشمندان فراهم می‌کند.

کسوف کامل، بر جو زمین نیز تاثیر می‌گذارد و به دانشمندان فرصت مطالعه روی قسمت فوقانی جو زمین را که بنام ایوسفیر نامیده شده است مطالعه کنند. این بخش جو زمین، روی امواج رادیویی که برای مخابرات و ترانسپورت کار گرفته می‌شود، تاثیرگذار است.

حیوانات نیز به آفتاب گرفتگی واکنش نشان می‌دهند چون بر اثر آن، درجه حرارت زمین و مقدار نوری که حیوانات نسبت به هر دوی آن حساس اند، کاهش می‌یابد. برخی از حیوانات مانند زرافه به دویدن و تاخت و تاز آغاز می‌کنند.

آخرین کسوف کامل در شمال قارهٔ امریکا در سال ۲۰۱۷ قابل رویت بود.

گروه

XS
SM
MD
LG