لینک های دسترسی

Breaking News

مرکز ابتکار در کسب و کار در افغانستان افتتاح شد


اداره جدید تحت نام مرکز ابتکار در کسب و کار، به همکاری اداره آیسا، یا حمایت سرمایه گذاری در افغانستان شروع به فعالیت کرد تا بتواند به عنوان یک مرجع واحد برای پرورش مفکوره ابتکاری تجاری نقش مثبت ایفا نماید.

این مرکز امروز با شرکت تعدادی از مامورین ارشد اداره آیسا، اتاق های تجارت و صنایع افغانستان و همچنان با حضور شماری از متشبیثین و جوانان مبتکر بصورت رسمی گشایش یافت.

به ابتکار اداره آیسا، یک نهاد جدید به نام مرکز ابتکار در کسب و کار افغانستان ایجاد شده است که امروز طی مراسمی به صورت رسمی گشایش یافت.

قربان حقجو، رییس اداره آیسا، ایجاد این اداره جدید را نظر به شرایط اقتصادی مملکت که کسر تجارت به حد اعلی وجود دارد و تجار و متشبیثین افغانستان نمی توانند در مارکت رقابتی با تولید کننده گان کشورهای همسایه و دور رقابت بکنند.

آقای حقجو گفت که باید اداره ای وجود داشته باشد که مدیریت فکرهای مبتکر را به عهده داشته باشد و امروز در مارکت های رقابتی تنها کسانی می توانند حرف اول را بزنند که ابتکار، خلاقیت و نوآوری متکی به نیازمندی روز را داشته باشد.

قربان حقجو، رییس اداره آیسا
قربان حقجو، رییس اداره آیسا

رییس اداره آییسا، راجع به این مرکز گفت "این مرکز در حقیقت تمام فکرهای تجارتی در افغانستان را شکل می دهد و فکرهای بکر تجارتی را غنی تر می سازیم و بعد از غنی سازی فکرهای بکر تجارتی، زمینه نشر و تبلیع ایده های ابتکاری را فراهم می کنیم و در فرجام سرمایه برای پیاده شدن این فکر تازه پیدا می کنیم و موضوع کاپی رایت (حق نشر) را تضمین می کنیم."

همه سخنرانان و شرکت کننده گان مراسم گشایش مرکز ابتکار در کسب و کار، به یک صدا گفتند که جای چنین اداره تاکنون خالی بود و در گذشته در این بخش هیچ توجه نشده است و به همین علت بود که بیشترین سرمایه گذاری ها در کشور ناقص ثابت شده ورشکست شده اند.

سخی احمد پیمان، رییس انجمن صنایع افغانستان گفت "ما در گذشته فاقد چنین اداره بودیم به دلیل نبود مرکز ابتکار در طول ۱۴ سال گذشته میلیاردها دالر سرمایه ضایع شده اند، یک تاجر می خواهد بیاید در یک سکتور سرمایه گذاری کند و نهادی نبود که یک سرمایه گذار را رهنمایی کند".

بانو گلجان زمری، رییس زنان تجارت پیشه افغانستان هم از ایجاد این اداره حمایت کرد. او گفت "ایجاد این مرکز یک ابتکاری است در شرایط کنونی اقتصادی افغانستان که نهایت به آن نیاز است متاسفانه در سالهای قبل ما نداشتسم. زنان تجارت پیشه و متشبیث از ایجاد این اداره استقبال می کند".

آذرخش حافظی، رییس روابط بین المللی اتاق های تجارت و صنایع افغانستان، جای چنین اداره را خالی خوانده گفت که ایجاد مرکز ابتکار در کسب و کار، خود یک ابتکار است. و این اداره چالش های خود را هم خواهد داشت که برخاسته از فقدان پالیسی مدون اقتصادی دولت می باشد.

به قول آقای حافظی، دولت تاهنوز نتوانسته است خطوط اساسی وظایف اقتصادی دولت را تدوین نماید، اگر دولت خطوط اساسی مدون اقتصادی می داشت، در او جای ابتکار، ثبت اختراعات، جایگاه حمایت از جوانان مبتکر درج می بود و قانون کاپی رایت در عمل قابل اجرا می شد.

رییس روابط بین المللی اتاق های تجارت وصنایع به ناتوانی دولت در بخش اقتصادی اشاره نموده گفت "همین حالا بانک های افغانستان بیش از چهار میلیارد دالر دارند، مگر درست نمی دانند که چگونه به اقتصاد ملی تزریق شود در۱۴ سال گذشته یک رهنمود دقیق که چگونه این پول ها در مفیدیت اقتصادی در صنایع در زراعت مکانیزه مصرف شود. مردم در ناامیدی مطلق بسر می برد دولت باید خود را تکان بدهد".

آقای حافظی افزود که یک فابریکه کلان بنام افغان فولاد در ۴۰ جریب زمین تاسیسات داشت و گادر، سیخ و گول تولید می کرد ورشکست شده است و دولت باید حمایت کند و نگذارد که به رکود مواجه شود.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG