لینک های دسترسی

Breaking News

قضیۀ افشأگری ایدوارد سنودن رسمی شد


ایدوارد سنودن در جریان مصاحبه با روزنامۀ گاردین
ایدوارد سنودن در جریان مصاحبه با روزنامۀ گاردین
مردی که برنامه سری ایالات متحده را در مورد نظارت ارتباطات فاش کرده، می گوید که از عواقب خطرناک این کار خود آگاه بود اما هدفش "خدمت به مردم" می باشد.

ادوارد سنودن می گوید محاوره های تیلیفونی و ایمیل امریکایی ها توسط استخبارات ثبت می شود و آنها بدون آنکه کدام جرمی را مرتکب شده باشند، توسط ادارۀ امنیت ملی نظارت می گردند.

سنودن روز یکشنبه در یک هوتل هانگ کانگ به روزنامۀ گاردین مصاحبه کرد، اما اکنون رسانه ها گزارش می دهند که صبح دوشنبه از هوتل بیرون شده است. وزارت عدلیۀ امریکا نیز قضیه علیه او را رسماً آغاز کرده است.

این قراردادی یک شرکت خصوصی که در بخش کمپیوتر در استخبارات امریکا کار می کرد و ۲۹ سال عمر دارد، می گوید که افشأ گری هایش ممکن منجر به ایجاد مشکلات در متباقی عمرش گردد، و او جویای پناهندگی در کشور ایسلند خواهد شد.

سنودن سری ترین برنامه های امنیتی ایالات متحده را برای روزنامه های گاردین و واشنگتن پُِست فاش ساخت.

در صورت دست یافتن مقامات امریکایی به سنودن، او شاید به حبس طویل محکوم شود اما او از اقدام خود دفاع کرده به روزنامۀ گاردین گفت ”مردم باید تصمیم بگیرند که آیا این پالیسی درست است یا غلط و من مایل ام که از صحت این افشاگری دفاع کنم و بگویم که من این مضمون را تغییر نداده و یا تحریف نکرده ام."

مرز امنیت و محرمیت

برنامۀ مسما به "پریزم"، ارتباطات تیلیفون، ایمل، کاربرد شبکه های اجتماعی خارجی ها را در سراسر جهان با استفاده از کمیپوتر های شرکت های بزرگ تیلیفونی، انترنت و شبکه های اجتماعی ردیابی می کند.

منتقدین این برنامه دسترسی استخبارات را به این گونه معلومات تخطی از آزادی های فردی و مدنی می دانند.

اما باراک اوباما، رئیس جمهور و سایر مقامات امریکایی از این برنامه دفاع کرده می گویند که برای حفظ منافع ملی امریکا و جلوگیری از حملات دهشت افگنی کاربرد این روش توجیه می شود.

حکومت اوباما همچنان می گوید که کانگرس و بخش قضایی امریکا از این برنامه آگاه بوده و از تطبیق آَن نیز نظارت می کنند.

پیتر کنگ، عضو مجلس نمایندگان امریکا می گوید در صورتی که سنودن واقعاً معلومات ادارۀ امنیت ملی را فاش ساخته باشد، حکومت ایالات متحده باید او را به گونۀ همه جانبه محاکمه کند و به زود ترین فرصت طی مراحل استرداد او را آماده سازد.

او افزود که ایالات متحده باید این موضوع را واضح سازد که هیچ کشوری نباید به او پناهندگی تفویض کند.

فرار از امریکا به هانگ کانگ

سنودن که فعلاً در هانگ کانگ بسر می برد، روز یکشنبه پس از افشأ کردن هویت اش به حیث جارچی اسرار استخبارات به روزنامۀ گاردین گفت که از این اقدام ادارات امنیتی ایالات متحده نگران بوده و آنرا خلاف معیار های دموکراسی می داند.

سنودن می گوید قصد صدمه زدن به ایالات متحده را ندارد زیرا در مورد فهرست مکمل ادارت، دفاتر و ماموریت های استخباراتی دسترسی داشت و هیچ ضرری به آنها نرسانید.

او به گاردین گفت که اگر کاربران برنامۀ استخبارات پریزم، ایمیل آدرس خصوصی فردی را در دسترس داشته باشد حتی می تواند محاوره های تیلیفونی و معلومات ایمیل های رئیس جمهور ایالات متحده را ثبت کند.

سنودن که معاش سالانه ۲۰۰ هزار دالر و وظیفۀ مجلل در ایالت هوایی را ترک کرده، می گوید که نمی خواهد در کشوری زندگی کند که چنین روش های در آن روی کار است.

این قراردادی پیشین استخبارات امریکا از احتمال خطرات علنی ساختن معلومات محرم – که تخطی از قرارداد کاری اش می باشد – آگاه بوده می گوید "کسی نمی تواند در مقابل قوی ترین شبکه استخباراتی جهان بایستد... اما در عین حال باید تصمیم گرفت که چه با اهمیت تر است."
قضیه افشاگری ایدوارد سنودن رسمی شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:18 0:00
XS
SM
MD
LG