لینک های دسترسی

Breaking News

تجدیدنظر احتمالی اتحادیه اروپا در روابط خود با مصر


اتحادیه اروپایی در روابط خود با مصر به طور فوری تجدید نظر خواهد کرد.

بیش از 800 تن در درگیری های بین نیروهای امنیتی و هواداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنارشده مصر، طی روزهای گذشته کشته شده است.

رؤسای کمیسیون اروپایی و شورای اروپایی در بیانیۀ مشترک مشی خارجی ِ نادر یکشنبه گفتند که اردو و حکومت مصر مسوولیت دارد تا به خشونت در آن کشور پایان دهد.

هوزه مانوئل بارروسو، از کمیسیون اروپایی و هرمن ون رومپوی، از شورای اروپایی گفتند که "تقاضا به دموکراسی و حقوق اساسی نمی تواند نادیده گرفته شود و خشونت روزهای گذشته نه می تواند توجیه شود و نه نادیده گرفته شود."

وزرای خارجه اتحادیه اروپایی انتظار دارند تا نشست اضطراری را این هفته درمورد مصر دایر کنند. اتحادیه اروپایی منبع کمک و تجارت برای مصر است.

واکنش ها در منطقه و آسیا

اسلام گرایان و سایر مظاهره کننده گان راهپیمایی هایی را در سایرجاها در منطقه برضد سرکوبی غیرنظامیان توسط حکومت مصر برپاکردند.

روز شنبه، یک بم در بیرون قنسولگری مصر در شهر بنغازی لیبیا منفجر شد.

چندین هزار عرب در اسرائیل بیرق های مصر و تصاویر محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده را روز شنبه حین راهپیمایی در شهر ناصره به اهتزار درآوردند.

صدها نفر بیرون سفارت مصر در تونس روزجمعه جمع شدند و سرکوبی اعتراضات را محکوم کردند.

هزاران تن در شهرهای انقره و استانبول ترکیه در همبستگی با معترضین مصری راهپیمایی کردند.

همچنین، گروه های بزرگتر مسلمانان در اندونزیا و مالیزیا از حکومت مصر خواستند از بکارگیری قوه علیه معترضین خودداری کند.

کشته شدن حدود 30 توقیفی

پولیس مصر یکشنبه برای رها کردن یک محافظ از دست توقیفی های اغتشاشات اخیر، گاز اشک آور شلیک کرده کم از کم 36 تن را کشت.

این درحالی رخ داده است که رهبری اردوی کشور وعده داده است که بعد از درگیریهای خشونت باری که حدود 900 کشته برجاگذشت، خشونت بیشتر را تحمل نخواهد کرد.

مرگ زندانیانی که طی جنگ شدید در روزهای اخیر در اطراف میدان رامسس دستگیر شده بودند درحالی رخ داده است که جنرال عبد الفتاح السیسی همچنین خواستار شمولیت اسلام گرایان به حکومت شده است.

در عین حال، نیروهای امنیتی اعضای اخوان المسلمین را در یورش هایی با هدف توقف راهپیمایی ها در حمایت از محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده، دستگیر کرده است.

مظنونین کشته شده سرنشینان موتر لاری زندان بود که با 600 توقیفی عازم زندان ابو زعبل در شمال مصر بود. مقام های امنیتی به اسوشیتدپرس گفتند که زندانیان یک موتر لاری اغتشاش کردند و توانستند یک منسوب پولیس را داخل موتر به اسارت بگیرند.

مقام ها گفته اند توقیف شده گان از اثر خفگی شلیک گاز اشک اور جان باختند.

گزارش: اسوشیتدپرس
مترجم: محمد احمدی
XS
SM
MD
LG