لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی مصر از احتمال آتش‌بس جدید میان اسراییل و حماس


کاروانی از تانک‌های نظامیان اسراییلی در نزدیک مرز جنوبی غزه با اسراییل
کاروانی از تانک‌های نظامیان اسراییلی در نزدیک مرز جنوبی غزه با اسراییل

وزیر خارجۀ مصر روز دوشنبه ۲۹ اپریل (دهم ثور) نسبت به پیشنهاد جدید آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس ابراز خوشبینی کرده است.

سامح شکری که برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد به عربستان سعودی سفر کرده است، به خبرنگاران گفت: "پیشنهادی روی میز است و این به دو جناح [اسراییل و حماس] ربط می‌گیرد که آن را بررسی کرده و بپذیرند."

شکری افزود: "ما امیدواریم...پیشنهاد، موقف هر دو طرف را مد نظر گرفته است و تلاش شده است تا منجر به وساطت شود...منتظر تصمیم نهایی استیم. عواملی است که بر تصامیم دو طرف تاثیر خواهد داشت، اما امیدورام که همه به این مناسبت برسند."

مصر، قطر و ایالات متحده از ماه‌ها به اینسو در تلاش میانجی‌گری میان اسراییل و حماس اند، اما به نظر می‌رسد که تلاش‌های دپلوماتیک چند روز اخیر روزنۀ جدیدی را برای توقف جنگ گشوده است.

در همین حال، یک هیات حماس روز دوشنبه وارد مصر شده است تا به پیشنهاد اخیر اسراییل در مورد آتش‌بس در غزه و رهایی گروگان‌ها پاسخ ارایه کند.

یک مقام ارشد حماس روز یکشنبه گفت که این گروه "کدام مشکل جدی" بار طرح جدید آتش‌بس ندارد. این مقام که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "فضا مثبت است، مگر اینکه اسراییل موانع جدیدی ایجاد کند."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل نیز روز یکشنبه در یک مکالمۀ تلیفونی در مورد غزه صحبت کردند. قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفت که دو رهبر "گفتگو‌های جاری را در مورد آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس فوری بررسی کردند".

در جنگ میان اسراییل و حماس که نزدیک به هفت ماه از آن می‌گذرد، به گفتۀ مقام‌های وزارت صحت غزه که در کنترول حماس است، نزدیک به ۳۵هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

حملات اسراییل پس از آن بر غزه آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کردند که در آن به گفتهٔ‌ مقامات اسراییلی ۱۱۷۰ نفر کشته شده و کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند. شماری از این گروگان‌ها آزاد شده و کم و بیش ۱۰۰گروگان دیگر هنوز هم در بند حماس اند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG