لینک های دسترسی

Breaking News

مسدودی مرز مصر؛ افزایش مشکلات شاگردان فلسطینی


مسدود شدن مکرر سرحد غزه با مصر انتقال مواد درسی و مواد سوختی را به غزه متأثر ساخته است.

هزاران فلسطینی به شمول شاگردان مکتب و افراد مریض از زمان مسدود شدن سرحد غزه با مصر نمی توانند به مصر بروند و صدها تن دیگر که در بیرون غزه گیر مانده اند خواهان برگشت به منازل شان استند.

اسراییل با ابراز نگرانی امنیتی از اوضاع مصر، به تعداد کمی از افراد ساکن در نوار غزه را عمدتاً کسانی که به خاطر تداوی به مصر می روند، اجازۀ عبور و مرور به آنطرف مرز می دهد.

اما مصر روز شنبه، بعد از چهار روز مرز آن کشور با نوار غزه را بازگشایی کرد و به عابرین اجازۀ رفت و آمد به قلمرو فلسطین تحت کنترول گروه حماس را داد.

ناصر لوباد، مالک کتاب فروشی در غزه، می گوید که وسایل مورد ضرورتش را با تاخیر به دست می آورد.

لویاد می گوید: "هر چند اجناس مان را به دست می آوریم اما حین عبور از مرز به خاطر مشکلات موجود در امتداد مرز با مصر با تاخیر مواجه می شود."

گروه اسلامگرای حماس کنترول غزه را بعد از جنگ کوتاه داخلی با حزب فتح در دست گرفت.

اردوی مصر هشتاد درصد تونل هایی را که برای قاچاق وسایل و سلاح از مصر به غزه استفاده می شد، تحت کنترول گرفته است.

محمد ابو حمرا، کارمند یک کتابفروشی در غزه گفت که اطفال نمی توانند به خاطر کمبود مواد سوخت به مکتب بروند.

ابو حمرا می گوید: "با آغاز دوبارۀ سال تعلیمی، مشکل عمده کاهش مواد سوختی خواهد بود. دلیل آن هم مسدودی مرز و تونل ها می باشد. اکثریت شاگردان بااستفاده از وسایل نقلیه به مکتب می روند و مشکل عمده کاهش و نبود مواد سوخت در منطقه خواهد بود."

عساکر مصری بسیاری از تونل های قاچاق را که در تحت مرز مصر با غزه قرار دارد و از آن طریق وسایل تجاری، مواد سوخت و سلاح فراهم می شد، تخریب کرده اند.

قاهره بعد از آنکه شورشیان شانزده عسکر مصری را در منطقۀ سنای کشتند، تونل ها را مسدود کرد.

زیاد ثابت، معین وزارت معارف غزه، گفت که مسدودی و تخریب تونل ها به این معنی است که آن این وزارت نمی تواند ساختمان های تحت تعمیر خود را تکمیل کند و از ساختن بسیاری ساختمان های جدید صرف نظر کند.

در حالیکه ۱.۷ میلیون نفر در غزه زندگی می کند میزان بیکاری آن بیش از ۳۰ درصد بوده و مسدود شدن تونل ها از ماه جون به این طرف باعث شده تا غزه ۲۳۰ میلیون دالر هزینه بردارد.

گزارش: خبرگزاری رویترز
ترجمه: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG