لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش بنیاد خیریه اکسفم در مورد پولیس زن در افغانستان


بنیاد خیریه برتانوی اکسفم گزارشی را در مورد وضعیت نیرو های پولیس زن در افغانستان بنشر سپرد که در ان روی کمبود تعداد پولیس زن و کمک به تمویل این نیرو توسط جامعه جهانی معلوماتی بنشر رسیده است.

در این گزارش امده است که حکومت افغانستان در قبال استخدام زنان در پولیس افغانستان ناکام مانده است، در حالیکه انتظار میرفت که تعداد پولیس زن در افغانستان تا ختم دو سال اینده یعنی سال دو هزار و پانزده به بیش از پنج هزار تن برسد.

اکسفم افزایش تعداد پولیس زن را در افغانستان یکی از عوامل مثبت در حمایت از حقوق زنان افغان خواند و حکومت افغانستان و جامعه جهانی را به تلاش در عرصه جذب بیشتر این گروه به قوای پولیس و تمویل اموزش و تربیه انها تشویق نمود.

ایجاد محیط سالم کاری برای زنان شامل در قوای پولیس، دادن اموزش های خاص و اختصاصی در عرصه کاری و تدویر کنفرانس ها برای انها، در زمره پیشنهاد های این بنیاد برای مقتدر ساختن قوای پولیس زن در افغانستان قرار داشت.

در گزارش آمده است که زنان کمتر از یک در صد نیرو های پولیس افغانستان را تشکیل داده و برای بیش از ده هزار زن افغان تنها یک منسوب پولیس زن وجود دارد و در برخی از ولایات مانند پنجشیر و نورستان پولیس زن اصلا حضور ندارد.

شریف عزیز، مسوول پالیسی و دادخواهی مؤسسه اکسفام گفت که رفتار نادرست پا پولیس های زن، آزار و اذیت جنسی آنان از سوی برخی همقطاران شان و برخورد تبعیض آمیز در سطح جامعه نسبت به زنان همه عوامل است که در کار جلب و جذب زنان در صفوف پولیس چالش ایجاد کرده است.

عزیز اضافه کرد که برای مبارزه با خشونت بر ضد زنان، موجودیت زنان پولیس یک نیاز حتمی است. زیرا به گفتۀ وی در عدم موجودیت پولیس زن، زنان افغان توانایی گزارشدهی جرایم و دسترسی بهتر و بیشتر به عدالت را نخواهند داشت.

این موسسۀ بین المللی از وزارت داخله می خواهد که برنامه های آگاهی دهی در مورد جلب و جذب زنان به صفوف پولیس را راه اندازی کند. همچنان با فراهم آوری محیط امن کاری برای زنان پولیس و ایجاد اصلاحات جدی در تشکیلات پولیس، شمار پولیس های زن را در مرکز و ولایت های افغانستان افزایش دهد.

در این حال مقامات وزارت داخله افغانستان می گویند که شرایط برای شمولیت زنان در صفوف پولیس نسبت به هر وقت دیگر بهتر شده است و این وزارت برای افزایش حضور زنان تلاش میکند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفت که اراده جدی برای ایجاد فضای امن و محیط سالم کاری برای زنان پولیس در آن وزارت وجود دارد. او افزود که در گذشته کسانیکه مرتکب آزار و اذیت زنان پولیس شده اند، از وزارت امور داخله اخراج شده اند.

سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان با تایید مواردی چون سطح پایان آگاهی عامه در مورد زنان پولیس و باور های سنتی در سطح اجتماع گفت که در مورد گزارش آکسفام پیگرد صورت خواهد گرفت.

بر اساس معلومات وزارت داخلۀ افغانستان هم اکنون شمار زنان در صفوف پولیس به ۲۲۰۰ نفر می رسد، اما قرار است این رقم تا سال ۲۰۱۴ به ۵۰۰۰ نفر افزایش یابد.

اولین پولیس زن در تاریخ افغانستان در سال نوزده شصت و هفت به قوای پولیس ان کشور پیوست.
XS
SM
MD
LG