لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلان شد


احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله با کسب ۴۴.۹ درصد آرا در صدر قرار گرفت و اشرف غنی احمدزی با ۳۱.۵ درصد جایگاه دوم را از آن خود کرد.

احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، احتمال رفتن انتخابات ریاست جمهوری را میان دو کاندید پیشتاز رد نکرد اما گفت که این امر به نحوۀ بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی ارتباط می گیرد.

آقای نورستانی گفت که مجموعاً شش میلیون و هشت صد و نود و دو هزار و هشت صد و شانزده نفر در روند انتخابات شرکت کرده بودند که از آن جمله ۶۴ فیصد آنان را مردان و ۳۶ درصد آنان رازنان تشکیل میدهد.

بر اساس گفته های رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، مجموعاً بیست هزار و پنج صد و شصت و یک محل انتخاباتی وجود داشته که از آن جمله نزده هزار چهار صد و سی و یک محل در روز انتخابات باز بوده است.

آقای نورستانی رقم محلات باز رای دهی را که در آن رای گیری صورت نگرفته است ۵۴۷ مرکز اعلام کرد و گفت که ۴۷ مرکز که ۱۳۹ محل می شود، در سرتاسر افغانستان مسدود بوده است.

به گفته رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در ۴۴۴ مرکز مشکلات وجود داشت که تا دو روز دیگر بررسی های کمیسیون در مورد آن ادامه داشته و بعد از آن، نتیجۀ آن را به کمیسیون شکایات انتخاباتی می سپارد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که آرای ۸۱۰ محل در ۳۴ ولایت شمارش مجدد شده است و ۱۹۶۴محل تحت تفتیش قرار گرفته که آرای ۵۲۵ محل در ۳۱ ولایت از شمارش خارج شده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه، دو صد و سی چهار هزار و شش صدو هفتاد چهار رای را باطل اعلام کرد که شامل ۵۲۵ محل می گردد.

آقای نورستانی گفت آرای صندوقهای که قرنطین شده بود، مطابق طرزالعمل معیار های کمیسیون نبوده و باطل اعلام شده است.

اما رئیس کمیسیون مستقل انتخابات خاطر نشان کرد که تا هنوز یکصد هزار رای هرات شامل این آرای باطل نیست .

آقای نورستانی تاکید کرد که اگر نزد کمیسیون شکایات انتخاباتی مواردی باشد که پس از رسیدگی، به این کمیسیون بفرستد؛ ممکن در نتایج نهایی تغییراتی رونما گردد و "پس از بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی امیدوار استیم که نتایج نهایی را به تاریخ ۲۴ ثور اعلام کنیم."

با در نظرداشت اعلام نتایج و پیشبینی احتمالی کمیسیون مستقل انتخابات در رفتن انتخابات به دور دوم، آقای نورستانی گفت که آنان از لحاظ لوژیستیکی آمادگی دارند در فاصلۀ زمانی پانزده روز، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، دور دوم را برگزار کنند.

از سوی دیگر کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که بعد از اعلام نتایج ابتدایی نامزدان ریاست جمهوری ۲۴ ساعت وقت دارند تا اعتراضات شان را در مورد نتایج ابتدایی به آن کمیسیون درج کنند.

نادر محسنی سخنگوی آن کمیسیون گفت که برای آنان تامین عدالت و شفافیت در انتخابات مهم بوده و "اگر زمان بیشتر برای رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیاز داشته باشیم قطعاً شفافیت و عدالت انتخابات را فدای تقویم انتخاباتی نمیکنیم."

اکنون پس از اعلام نتایج ابتدایی، کمیسیون مستقل انتخابات باید براساس تقویم انتخاباتی نتایج نهایی را به تاریخ ۲۴ ثور اعلام کند.

مسؤولین کمیسیون می گویند که تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی روی اعلان نتایج نهایی - مطابق به تقویم انتخاباتی - تاثیر گزار نخواهد بود.


این مطلب با استفاده از گزارش مکیه منیر خبرنگار رادیو آشنا تهیه شده است.
XS
SM
MD
LG