لینک های دسترسی

Breaking News

موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان نهایی شد


اعضای تیم های انتخاباتی افغانستان اعلام کردند که آنان به توافق کلی روی تشکیل حکومت وحدت ملی رسیده اند و هیچ گونه اختلاف نظر میان دو تیم انتخاباتی باقی نمانده است.

به گفته اعضای برجسته این دو تیم، قرار است امروز یکشنبه رهبران دو تیم در حضور حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، و اعضای برجسته دو تیم، موافقتنامۀ حکومت وحدت ملی به امضا برسد.

فیض الله ذکی، سخنگوی تیم تحول و تداوم، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که بعد از مذاکرات جدی، تیم های انتخاباتی آقای عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی به توافق کامل رسیدند و هیچ اختلافی به شمول نحوه اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات میان دو تیم باقی نمانده است.

آقای ذکی گفت: "تیم های انتخاباتی در مورد ایجاد حکومت وحدت ملی به توافق کامل رسیده اند و هیچ مسئله بین دو تیم باقی نمانده که در مورد اش توافق وجود نداشته باشد. امروز این توافق نامه در حضور رئیس جمهور، بزرگان مملکت، بزرگان هر دو تیم انتخاباتی به امضا میرسد و سپس کمیسیون انتخابات نتایج را اعلام خواهد کرد."

فضل احمد معنوی، عضو ارشد تیم اصلاحات و همگرایی، نیز به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تمام اختلافات میان دو تیم برای تشکیل حکومت وحدت ملی خاتمه یافته و رهبران دو تیم تا چاشت امروز یکشنبه، توافق نامه را امضا می کنند.

آقای معنوی گفت: "امروز هر دو تیم به توافقات کامل رسیدند. مشکل میان دو تیم مذاکره کننده باقی نمانده و قرار است امروز هر دو نامزد با یک تشریفات خاص این سند را امضا کنند."

یکی از مسایل عمده ای که دو تیم بالای آن توافق نظر نداشتند، نحوه اعلام نتایج انتخابات بود. تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می خواست تا نتایج انتخابات اعلام نگردد، زیرا به گفته آن تیم، تقلبات سازماندهی شده در دور دوم انتخابات صورت گرفت و کمیسیون انتخابات، بی طرفی خود را در تفتیش آرا رعایت نکرد. پیشنهاد تیم اصلاحات و همگرایی اعلام مساوی نتایج آراء هر دو نامزد بود.

اما، تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی، خواهان اعلام نتایج انتخابات بود. آن تیم استدلال می کرد که مردم رای دادند و می خواهند بدانند که کدام نامزد به چی اندازه رای به دست آورده است.

ضمانت بین المللی

آقای ذکی در مورد توافق به دست آمده در مورد نحوه اعلام نتایج به صورت مشخص چیزی نگفت. اما، آقای معنوی گفت که اکثر خواسته های تیم اصلاحات و همگرایی در مورد نحوه اعلام نتایج انتخابات، به دست آمده است.

محمد ناطقی، عضو تیم اصلاحات همگرایی در صفحه فیس بوک خودش نوشته است در اعلامیه توافق شده "وقتی بحث حکومت وحدت ملی طرح می شود، نماد آن رئیس جمهور و رئیس اجرایی است که نام هردو گرفته شده است."

آقای ناطقی همچنین نوشته است که سند توافق دو تیم از ضمانت بین المللی برخوردار است و حضور دو تیم در ساختار حکومت وحدت ملی به طور مساوی است.

دو تیم نا وقت شب یکشنبه با نمایندگان ملل متحد برای نهایی سازی موافقتنامه روی تقسیم قدرت با هم ملاقات کردند. هیچ یک از طرف ها شروط موافقنامه را افشاء نکرده اند، اما مذاکرات بر چگونگی تقسیم مسئولیت ها بین رئیس جمهور و ادارۀ تازه تشکیل شورای اجرایی متمرکز بود.

با این حال، آقای ناطقی تصریح کرده است که "رئیس شورای اجرایی رئیس شورای وزیران می باشد."

روز شنبه، مقام های کمیسیون انتخابات گفتند که آنان تفتیش آراء انتخابات دور دوم را تحت سرپرستی ملل متحد تکمیل کرده و درنظر دارد که روز یکشنبه نتایج را اعلام کند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG