لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی ها و نگرانی ها در تعین کمشنر های انتخابات


روند ثبت نام برای پست کمشنر های کمیسیون مستقل انتخابات به روز دوشنبه آغاز شد و تا ختم روز سه شنبه در حدود ۴۰۰ تن برای احراز آن ثبت نام کرد.

محمد نعیم واحدیار، از مسوولین ثبت نام دارالانشاء کمیته گزینش، در مورد تعداد مراجعین به رادیو آشنا معلومات داده گفت که پس از روند ثبت نام، اسناد جمع شده به کمیته گزینش تسلیم داده میشود.

کمیته گزینش پس از ارزیابی اسناد این افراد، ۲۷ تن را به رییس جمهور معرفی میکند."


به موجب اظهارات آقای واحد یار، از جمله ۳۵۰ تن که تا حال فورمۀ شان را به دارالانشاء تحویل داده اند ۳۵ تن آن را زنان تشکیل میدهند، که بیانگر کمرنگ بودن شمار زنان درین روند میباشد.

اجمل بلوچ زاده فعال حقوق بشر و جامعه مدنی و پرویز کاوه ،ژورنالیست، که خود کاندید بوده برای ثبت نام مراجعه کرده بودند در مورد نحوۀ کار دارالانشاء و روند جاری ابراز رضایت کردند.

اجمل بلوچ زاده گفت که درکل وضعیت خوب و عادی بود، اما آنچه که بسیار مهم است نتیجۀ آن است تا افراد و اشخاصی نظر به قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون انتخابات برگزیده شوند."

اما پرویز کاوه گفت که در کل، روند شفاف به نظر میرسید و خیلی سهولت ها برای کسانی که میخواستند ثبت نام بکنند فراهم شده بود.

آگاهان مسایل سیاسی وحقوقی در مجموع تصویب و توشیح دو قانون مربوط به انتخابات را یک گام به جلو خوانده میگویند که وظایف کمیته گزینش در وضعیت کنونی کشور نهایت حساس است به خصوص اکنون که برای نهُ کرسی کمیشنرهای کمیسیون، نزدیک به ۴۰۰ تن نام نویسی کرده اند، که این مساله وظایف کمیسیون را سنگین تر ساخته است.

کبیر رنجبر ،آگاه مسایل حقوقی وعضو پیشین ولسی جرگه در مورد سنگینی وظایف کمیته گزینش گفت که ملیونها شهروند افغان چشم شان، به همین کمیته دوخته شده است که کدام شخصیت ها به رییس جمهور معرفی می شوند.

در آنجا افراد و شخصیت های خوب و دارای شرایط نیز اسناد خود را ارایه کرده اند. او علاوه کرد که اگر در انتخاب افراد دقت به خرچ ندهند به شخصیت اعضای کمیته نیز ضرر وارد خواهد شد.


با وجود رضایت از شفاف بودن روند ثبت نام شماری از اعمال نفوذ مقامات، ابراز نگرانی کرده اند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG