لینک های دسترسی

Breaking News

سبقت چشمگیر هیلری و ترمپ در انتخابات پانزدهم مارچ


کلنتن و ترمپ، دو کاندید پیروز در انتخابات سه شنبه شب پانزدهم مارچ
کلنتن و ترمپ، دو کاندید پیروز در انتخابات سه شنبه شب پانزدهم مارچ

هیلری کلنتن دیموکرات و دونالد ترمپ جمهوریخواه، یکبار دیگر در انتخابات سه شنبه شب از رقبای هم حزبی خود سبقت گرفته و پیروز شدند.

هیلری کلنتن رای نمایندگان ایالت فلوریدا، کارولینای شمالی، الینوی و اوهایو را از آن خود کرد و از برنی سندرز، رقیب دیموکرات خود پیشی گرفت.

دونالد ترمپ توانست در ایالت های فلوریدا، الینوی و کارولینای شمالی پیروز شود و تاکنون در ایالت میزوری در رقابت تنگاتنگ با تدکروز، سناتور ایالت تکزاس قرار دارد. رای ایالت اوهایو را جان کیسک، والی آن ایالت از آن خود کرد.

برنی سندرز تاکنون در ایالت میزوری با تفاوت اندکی از هیلری کلنتن سبقت دارد ولی تاهنوز تمامی آرا شمارش نشده و هرآن امکان دارد نتیجۀ انتخابات دیموکرات در آن ایالت تغییر بخورد.

کارشناسان امور انتخاباتی در ایالات متحده می گویند که اگر سندرز در انتخابات سه شنبه شب شکست بخورد دیگر جا برای ادامۀ کارزار انتخاباتی وی در حزب دیموکرات باقی نخواهد ماند اما برخی ها پیشبینی می کنند که ممکن آقای سندرز در صورت شکست در برابر خانم کلنتن به عنوان یک کاندید مستقل عرض اندام کند.

کارشناسان انتخابات سه شنبه شب را برای هر دو حزب عالی می خوانند
کارشناسان انتخابات سه شنبه شب را برای هر دو حزب عالی می خوانند

شمارش آرا نشان می دهد که آقای سندرز باوجودیکه در سه ایالت در برابر کلنتن شکست خورده اما بیشترین رای نمایندگان آزاد را از آن خود کرده و هیلری در این عرصه کوتاه آمده است.

پس از نتایج سه شنبه شب، تعداد نمایندگان انتخاباتی که دانلد ترمپ از آن خود کرده به ۶۱۲ نماینده می رسد حالانکه تدکروز ۳۹۵، مارکو روبیو ۱۶۸ و جان کیسک به ۱۳۶ می رسد.

کارشناسان می گویند برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه، دونالد باید ۶۰ درصد رای باقیماندۀ نمایندگان انتخاباتی را باید کسب کند.

این در حالیست که شمار نمایندگان انتخاباتی هیلری کلنتن به ۱۴۱۲ می رسد و از برنی سندرز به ۶۵۵ رسیده است.

انتخابات میان کاندیدهای جمهوریخواه و دیموکرات در ایالت های فلوریدا، میزوری، الینوی، اوهایو و کارولینای شمالی برگراز شده بود.

سخنرانی های پس از اعلام نتایج

هیلری کلنتن دیموکرات، نخستین کاندید انتخاباتی بود که در سه شنبه شب پس از اعلام نتایج فلوریدا به سخنرانی پرداخت.

خانم کلنتن با انتقاد غیرمستقیم از دونالد ترمپ و شیوۀ مبارزات انتخاباتی وی به هواداران خود گفت "زمان آن رسیده تا رئیس جمهوری داشته باشیم با تصامیم خود تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم ایالات متحده داشته باشد."

هیلری کلنتن گفت که با آزار، اذیت و اخراج مهاجرین ایالات متحده نمی تواند به عنوان یک کشور بزرگ تلقی شود.

برخی از رای دهندگان در ایالت کارولینای شمالی
برخی از رای دهندگان در ایالت کارولینای شمالی

دونالد ترمپ، یکبار دیگر حین سخنرانی به هوادارانش، با انتقاد از توافقنامۀ هسته یی میان کشور های غربی و ایران در بارۀ احیای مجدد و تقویت اردوی ایالات متحده، حمایت از قانون داشتن اسلحه برای امریکایی ها و از نحوۀ نادرست برخورد با بازنشسته گان اردوی ایالات متحده صحبت کرد.

مارکو روبیو، سناتور فلوریدا پس از شکست در آن ایالت فلوریدا در برابر ترمپ، مبارزات انتخاباتی خود را متوقف ساخت و از تمامی افراد و خانواده اش که در این مدت از وی حمایت کرده بودند، سپاسگزاری کرد.

آقای روبیو به حزب جمهوریخواه هشدار داد که نباید با ناامیدی های رای دهندگان بازی صورت گیرد. این سناتور ایالت فلوریدا گفت خداوند نخواسته تا او به حیث رئیس جمهور ۲۰۱۶ یا هم سال های دیگر این کشور انتخاب شود.

جان کیسک، والی اوهایو، توانست در زمرۀ کاندیدهای جمهوریخواه بپیوندند که تاهنوز توانسته اند ترمپ را شکست دهند.

آقای کیسک گفت که تصمیم دارد به تمام ایالات متحده سفر کند و پیشبینی کرد که تاهنوز "رقابت های مقدماتی بسیار جدی" جریان دارد و به گفتۀ وی "تا گرفتن ۱۰۰۰ نماینده انتخاباتی راه درازی در پیش است."

تدکروز در رقابت نزدیک انتخاباتی با ترمپ قرار دارد.
تدکروز در رقابت نزدیک انتخاباتی با ترمپ قرار دارد.

اما تدکروز سناتور ایالت تکزاس در جمع از مردم ایالت خود گفت که اگر به عنوان رئیس انتخاب شود، شغل، امنیت و آزادی سه اصل، اولویت کاری اش را تشکیل خواهد داد.

آقای کروز به لغو توافقنامۀ هسته یی ایران در نخستین روز کاری اش در قصر سفید وعده داده گفت که به عنوان رئیس جمهور نمی تواند در برابر اسراییل - فلسطین بی تفاوت بماند و در کنار اسراییل خواهد ایستاد.

آقای ترمپ و خانم کلنتن با پیروزی های پانزدهم مارچ گام دیگری به سوی کسب نامزدی احزاب شان برداشتند اما کارشناسان می گویند که پیروزی جان کیسک در اوهایو، می تواند درد سری تازه یی برای کسب نامزدی ترمپ ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG