لینک های دسترسی

Breaking News

اگر انتخابات به دور دوم برود، امریکا از آن حمایت میکند


ایالات متحده در صورت رفتن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم، از آن حمایت و کمک مالی می کند. این مطلب را پیتر کیسنر، نمایندۀ غیر نظامی سفارت امریکا در افغانستان بیان داشت.

پیتر کیسنر از اشتراک گستردۀ افغانستان در انتخابات 16 حمل تمجید کرد.

آقای کیسنر امروز در مزار شریف گفت "حضور گسترده افغان ها در انتخابات امسال جامعه جهانی و همه دنیا را متعجب ساخته، و از حکومت امریکا از روند و نتایج انتخابات حمایت می کند."

از جانب دیگر، وزیر خارجۀ ایالات متحده می گوید که اشتراک گستردۀ مردم، فعالیت قوای امنیتی افغان و چگونگی برگزاری انتخابات، موفقیتی به حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان می باشد.

آقای کری امروز در یک کمیتۀ کانگرس امریکا گفت "امتیاز زیادی را برای رئیس جمهور کرزی می دهم که اعضای کمیسیون را گماشت، به اساس مقرارات امور را پیش برد و برگزاری انتخابات را ممکن ساخت."

آزمون بزرگ پیش رو

آقای کری گفت که انتخابات گام مهمی برای آیندۀ افغانستان بود و آزمون های بزرگی تا هنوز سر راه آند کشور قرار دارد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده خاطر نشان ساخت که شمار زیادی در مورد برگزاری انتخابات شک و ظن داشتند، اما به گفتۀ او افغان ها قادر شدند با مشوره و کمک دوستان شان انتخابات را برگزار کنند.

آقای کری افزود "آنچه واقعاً حایز اهیمت زیاد می باشد، این است که افغان ها مسئول عام و طام انتخابات بودند... و آنرا اداره و مدریت کردند."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید در صورتیکه هیچ یک از هشت نامزد پنجاه در صد جمع یک رأی را به دست نیارود، دور دوم انتخابات برگزار می شود – که به گفتۀ آنها آمادگی کافی برای آن گرفته شده است.

پیتر تامسن، دپلومات پیشین امریکایی می گوید که امتیازگیر اصلی پیروزی دور نخست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مردم آن کشور است زیرا آنها تهدید خشونتبار طالبان را پُشت پاه زده، پای صندوق های رأی رفتند.

آقای تامسن به رادیو آشنا گفت "پذیرفتن و کاربرد رأی بجای سلاح توسط افغان ها نه تنها به طالبان بلکه به جهان ثابت ساخت که افغانستان می تواند در قطار کشور های مسلمان، مانند ترکیه، اندونیزیا و مالیزیا، قرار گرفت که دموکراسی در آنها شگوفا است."

نتایج قسمی انتخابات به روز شنبه آینده، نتایج ابتدای به تأریخ چهارم ثور و نتایج نهایی به تأریخ 24 ثور اعلان خواهد شد.
XS
SM
MD
LG