لینک های دسترسی

Breaking News

نامزدان تخطی میکنند یا رسانه ها


رسانه ها در افغانستان
رسانه ها در افغانستان
کمیسیون رسانه های انتخاباتی میگوید که شماری از رسانه ها در جریان مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری تخطی نموده اند و یک نامزد هم رفتار نادرست با یک رسانه داشته است.

مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری به تاریخ ۱۳ دلو آغاز گردید ودراین مدت رسانه ها برنامه وگزارش های درمورد مبارزات انتخاباتی نامزدان داشتند.

فریده نیکزاد رییس کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آشنای صدای امریکا گفت که شماری از رسانه ها تخطی نموده اند واین تخطی ها درحال بررسی است.

خانم نیکزاد افزود که این کمیسیون در صدد گرد آوری اسناد و مدارک است تا مطابق آن با رسانه ها برخورد صورت گیرد.

خانم نیکزاد گفت که آنها با یک شرکت برای نظارت برنامه های رسانه ها در مورد انتخابات قرارداد نموده اند واین شرکت هفته آینده کار را آغاز مینماید. او افزود که پس از گزارش این شرکت اگر رسانه ها تخطی کرده باشند مطابق قانون انتخابات ولایحه این کمیسیون با آنها برخورد قانونی صورت میگیرد.

شکایات رسیده

خانم فریده نیکزاد میگوید که تا حال دو مورد شکایت به این کمیسیون رسیده است.

خانم نیکزاد افزود که یک مورد شکایت از سوی گل آغا شیرزی یک تن ازنامزدان ریاست جمهوری در مورد نظر سنجی های یکی از رسانه ها رسیده که آقای شیرزی نظرسنجی توسط این رسانه را غیر معیاری ومسلکی دانسته است. به گفته او درتازه ترین مورد شکایتی از سوی تلویزیون کابل نیوز روز گذشته به این کمیسیون رسیده است.

خانم نیکزاد گفت که تلویزیون کابل نیوز شکایت نموده است که داوود سلطان زوی یک تن از نامزدان ریاست جمهوری با خبرنگاران وفوتو ژورنالیستان این شبکه بعد ازثبت یک مصاحبه تلویزیونی روز گذشته برخورد نادرست نموده است.

به گفته نیکزاد، این نامزد ریاست جمهوری نوار های ثبت شده این خبرنگاران را گرفته وآنها را برای سه ساعت درمنزلش نگهداشته است.

رییس کمیسیون رسانه های انتخابات گفت که آنها نامه به این نامزد ریاست جمهوری فرستاده اند تا نماینده خود را به این کمیسیون بفرستد.

خانم نیکزاد گفت کمیسیون برای بررسی این شکایت ۷۲ ساعت وقت دارد وبعد ازبررسی ودیدن اسناد تصمیم این کمیسیون را دراین مورد اعلام خواهد نمود.

بررسی قضیه

شماری از نهاد های خبرنگاری نیز برخورد محمد داوود سلطان زوی را با خبرنگاران تلویزیون کابل نیوز محکوم کرده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر خبرنامه ای، آنچه را بر خورد غیر قانونی محمد داوود سلطان زوی، نامزد ریاست جمهوری را با خبرنگار و فلمبردار تلویزیون خصوصی کابل نیوز خوانده است، به شدت محکوم می کند و از کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می خواهد به این قضیه به طور جدی رسیدگی کند.

عبدالمجیب خلوتگر، رئیس دفتر (نی) حمایت کنندۀ رسانه های آزاد افغانستان می گوید که وقتی کسی می خواهد مصاحبه انجام دهد، باید بداند که آنچه ضبط و نوشته شد، دیگر صلاحیت مصاحبه شونده چنین نیست که آن را برگرداند و یا مانع نشر آن شود. هرگاه چنین کاری انجام پذیرد، سانسور تلقی شده و خلاف قانون رسانه های کشور می باشد.

این در حالیست که فعالان رسانه ها میگویند که در قانون رسانه ها هیچ وضاحتی در مورد ملکیت نوار مصاحبه بعد از ختم و قبل از نشر آن داده نشده است.

دفتر (نی) این اقدام آقای سلطان زوی را غیر قانونی دانسته و ازکمیسیون شکایات انتخاباتی کمیسیون مستقل انتخابات می خواهد تا این قضیه را جداً مورد بررسی قرار داده و به اساس قانون، متخلف را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

رادیو آشنا خواست تا دراین مورد نظر محمد داود سلطان زوی را نیز داشته باشد اما با تماسهای مکرر موفق نشد.
XS
SM
MD
LG