لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش بودجه و کارمندان ادارۀ توزیع تذکره های برقی


مسوولین ریاست توزیع تذکره های برقی در افغانستان می گویند که به خاطر آغاز نشدن روند توزیع تذکره های برقی، آنها بخش بزرگی از کمک های مالی این اداره را از دست داده اند.

همایون محتاط، رئیس پروژه توزیع تذکره های برقی به صدای امریکا گفت در حال حاضر اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا یا یو اس ای آی دی کمک های مالی خود را به این اداره به تعلیق آورده است.

آقای محتاط گفت "کمک کننده اصلی این پروژه یو اس اید بود و جامعه اروپا. یو اس اید به تعلیق انداخته کمک های خود را"

همایون محتاط می گوید که جامعه اروپا نیز به این اداره هشدار داده است که اگر روند توزیع تذکره های برقی آغاز نشود تا دو ماه دیگر کمک مالی به این اداره را کاهش خواهند داد.

رئیس این ریاست می گوید که به خاطر کاهش بودجه، جامعه اروپا هم اکنون نیز قرار است ۶۰ در صد کارمندان این اداره را از کار برطرف کنند.

همایون محتاط گفت "کارمندان مرکزی ما در حدود سیصد نفر بودند که معاشات شان را جامعه اروپا تمویل می کرد، بنابر کاهش بودیجه وی که آنها در بودیجه خود آوردند ما ۶۰ در صد کارمندان مرکزی خود را که در حدود یکصد و نود سه نفر می شود تا ۱۵ ماه جولای برایشان اطلاعیه داده ایم که وظایف شان ختم است، ما تا ۱۵ جولای برایشان معاش داریم بعد از ان نداریم."

کم از کم یک هزار تن در ریاست توزیع تذکره های برقی مصروف کار استند.

آقای محتاط می گوید که این کارمندان از مدت یک سال به این طرف مصروف کارهای عملی در بخش جمع آوری معلومات و تثبیت هویت و نام کارمندان دولتی استند که قرار است در مرحله اول تذکره های برقی به آنان توزیع شود.

رئیس پروژه توزیع تذکره های برقی می گوید که از ۱۸ ماه به این طرف، از نگاه تخنیکی همه آماده گی ها برای توزیع تذکره های برقی را دارند. او می گوید که آنها تنها منتظر صدور فرمان ریاست جمهوری در این زمینه هستند.

با این که آقای محتاط در مورد علت تاخیر توزیع تذکره های برقی چیزی نگفت اما غلام فاروق مجروح، عضو کمیسیون مخابرات و مواصلات ولسی جرگه می گوید که نبود اراده در سطح رهبری دولت و مسایل قومی و سیاسی باعث تاخیر در توزیع تذکره های برقی شده است.

نبود اراده سیاسی

آقای مجروح گفت "بعضی از سران حکومت بخاطر بکار بردن و یا بکار نبردن کلمه قومیت این روند را تخریب کردند و بعضی هم به خاطر معلوم شدن تعداد اقوام ساکن در افغانستان هم این پروسه را تخریب کردند، بنا کاملا یک موضوع سیاسی است و سیاسیون افغانستان جدا در این کار دخیل هستند."

آقای مجروح می گوید که مسایل قومی و مذهبی در تذکره های برقی گنجانیده نشده است و از همین رو با سلیقه برخی از رهبران سیاسی و حکومتی برابر نمی باشد.

آقای مجروح می گوید "چیزی را که ما تهیه کردیم کاملا یک تذکره جامع و مطابق با معیارهای جهانی است، ما مساله قوم و مذهب را برداشتیم صرف دین است، نام، تخلص، نام پدر، شماره و بعضی ضروریات دیگر است."

با این حال، رئیس پروژه توزیع تذکره های برقی می گوید که فردا دوشنبه مجلسی در این مورد تحت رهبری محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ارگ دایر می شود و می گوید فیصله ها در این مورد را پس از آن اعلان خواهند کرد.

آقای مجروح ابراز امیدواری می کند که پس از بحث ها در این مورد در ارگ به زودی بتوانند کار توزیع تذکره های برقی را آغاز کنند.

XS
SM
MD
LG