لینک های دسترسی

Breaking News

تاخیر آغاز پروازهای شرکت هوایی امارات به افغانستان


مقام های وزارت ترانسپورت و هوا نوردی افغانستان می گویند شرکت هوانوردی امارات با چهار ماه تاخیر قرار است پرواز هایش را در افغانستان آغاز کند. این شرکت هوانوردی، قرار بود، پروازهای خویش را از کابل به دوبی و از دوبی به کابل در ماه اگست آغاز کند.

قبل از این مقامات افغان گفته بودند که این شرکت هوایی پرواز هایش در افغانستان را در ماه اگست آغاز می کند اما به دلایل نا معلوم پروازهای شرکت امارت در افغانستان چهار ماه به تاخیر افتاده است.

ننگیالی قلات وال سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان در این مورد به رادیو آشنا امروز صحبت کرد.

"شرکت هوایی امارات خواست پرواز به افغانستان را داشت، وزارت ترانسپورت و هوانوردی و دولت افغانستان برایشان اجازه فعالیت را داد، آنها چند وقت قبل حتی تکت های خود را نیز از بیرون به افغانستان فروخته بودند، ولی خواستند که چهار ماه پروازهای خود را به تعلیق بیاندازند که علت اش برای خودشان باید مشخص باشد."

به اساس معلومات وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان، شرکت هوایی امارات از دیرزمان خوهان این بود که پروازهای خود را در افغانستان، آغاز کند.

شرکت هوانوردی امارات که از جمله شرکت های با اعتبار جهانی به شمار می رود این پروازها را از کابل به دوبی و از دوبی به کابل انجام خواهد داد.

قبل از این وزارت خارجه افغانستان گفته بود شرکت امارات تا زمانی که از امنیت و سهولت های پرواز در یک کشور مطمین نشود در آن کشور پروازهای خویش را آغاز نمی کند.

مقام های افغان می گویند علاقمندی شرکت هوانوردی امارات برای فعالیت در افغانستان از اهمیت خاصی برای این کشور برخوردار است.

سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی در این مورد گفت: "این تاثیرات مثبت خود را دارد به این معنی که اول به هویت افغانستان، هویت هوانوردی افغانستان، معیاری سازی هوانوردی افغانستان تاثیر دارد، این یک شرکت بسیار بزرگ است که به بیش از صد کشور دنیا پرواز دارد."

ناخرسندی شرکت های داخلی

با این حال، نگرانی هایی از سوی شرکت های هوانوردی داخلی نیز وجود دارد مبنی بر این که با آمدن شرکت های بین المللی مانند شرکت هوانوردی امارات احتمال دارد کار و کاسبی این شرکت های داخلی با چالش مواجه شود.


برخی تحلیل گران افغان نیز این نگرانی شرکت های هوانوردی داخلی را به جا می دانند و می گویند در صورتی که دولت در این زمینه پلان ها و برنامه های بسیار دقیق نداشته باشد فعالیت شرکت های بین المللی هوایی، می تواند شرکت های داخلی را متضرر سازد.

داود سلطان زوی، یک تن از پیلوت های سابق شرکت هوایی آریانا در این مورد گفت این شرکت ظرفیت زیاد دارد.

"وقتی امارات به عنوان یک شرکت معظم جهانی به افغانستان بیاید با ظرفیت های بسیار قوی که در پهلوی خود دارد، می تواند مارکیت افغانی را در انحصار خود بکشاند و برای ایرلین های(شرکت های هوایی) افغانی خطر بزرگ وجود دارد و حتی بعضی شان امکان دارد ورشکست شوند."

از سوی دیگر، مردم افغانستان با انتقاد از فعالیت شرکت های هوانوردی داخلی میگویند تا اکنون این شرکت ها نتوانسته اند خدمات معیاری و با ستندردهای جهانی را به مردم عرضه کند.

درهمین حال، مقام های وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان می گویند آمدن شرکت های بین المللی در افغانستان زمینه رقابت را در میان شرکت های هوانوردی داخلی و خارجی فراهم می کنند که به باور مقامات وزارت ترانسپورت و هوانوردی این مساله میتوانند منجر به بهبود عرضه خدمات بهتر و با کیفیت و برابر با معیاری جهانی از سوی شرکت های هوانوردی در افغانستان گردد.

به اساس معلومات وزارت ترانسپورت و هوانوردی در حال حاضر در کنار ۳ شرکت داخلی حدود ۸ شرکت بین المللی در افغانستان فعالیت دارد که پرواز های خارجی را به کشور های مختلف انجام میدهند.
XS
SM
MD
LG