لینک های دسترسی

Breaking News

پایان دو ماه پیکارهای انتخاباتی افغانستان


مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری وشورا های ولایتی تا ساعاتی دیگر خاتمه می یابد و مرحله سکوت آغاز می شود که مدت دو روز را در بر میگیرد.

کمیسیون مستقل انتخابات از تمام نامزدان ریاست جمهوری وشورا های ولایتی خواست تا مبارزات انتخاباتی شانرا که به ساعت ۱۲ امشب خاتمه مییابد، توقف بدهند و مرحله سکوت را مراعت کنند.

محمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات امروز در نشست خبری گفت که نامزدان در مرحله سکوت بگذارند که مردم در مورد شان تصمیم بگیرند.

فریده نیکزاد رییس کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات نیز از رسانه ها خواست تا در دوره سکوت از هر نوع نشراتی که برای نامزدان کمپاین یا تبلیغات باشد، خودداری نموده و بیشتر نشرات شانرا به تشویق مردم برای رای دهی اختصاص دهند.

وی از رسانه ها همچنان خواست که مسایل کوچک امنیتی را نیز انعکاس ندهند.

به تعداد ۲۷ تن برای کرسی ریاست جمهوری و بیشتر از سه هزار تن به شورا های ولایتی خود را کاندید نموده بودند. در فهرست نهایی ۱۱ تن در ریاست جمهوری و ۲۷۱۳ تن در شورا های ولایتی راه یافت.

آغاز مبارزات انتخاباتی

مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری به تاریخ ۱۳ دلو و از نامزدان شورای ولایتی به تاریخ ۱۳ حوت آغاز گردید. در این مدت نامزدان در گردهمایی های در کابل و برخی از ولایات برنامه های شان به هواداران و باشندگان ولایات مختلف تشریح کردند. در آخرین روز ها مبارزات نامزدان در کابل و برخی از ولایات شدت بیشتر یافت.

نخست ۱۱ نامزد ریاست جمهوری با آغاز مبارزات انتخاباتی با هم به رقابت پرداختند، اما قیوم کرزی و سردار محمد نعیم در این مدت به نفع زلمی رسول از نامزدی شان انصراف نمودند. عبدالرحیم وردک به دلیل عواملی که آنرا ذکر نکرد از نامزدی اش منصرف شد.

با وجودیکه جرگه تفاهم تلاش نمود تا تعداد نامزدان ریاست جمهوری را کاهش دهند اما آنها نیز موفق نشدند.

زلمی رسول، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی نامزدانی اند که بیشتر در گردهمایی های درکابل و ولایات، به خصوص در روز های آخر، در جمع هزار ها تن از هوا داران شان ظاهر شدند و بیشترین احزاب سیاسی و نهاد ها و شورا های اجتماعی از این سه نامزد حمایت شانرا اعلام نمودند.

گل آغا شیرزی، قطب الدین هلال، عبدالرب رسول سیاف، هدایت امین ارسلا و محمد داود سلطان زوی نیز به بعضی از ولایات سفر های داشتند.

فرستادن پیام به ولایات

آقای عبدالله به ولایتهای هرات، ننگرهار، پنجشیر، تخار، کندز، بدخشان، کندهار، خوست، بلخ، بامیان، فاریاب و پکتیا در مدت مبارزات انتخاباتی اش سفر نمود و در گردهمایی های در کابل نیز اشتراک کرد.

زلمی رسول به ولایتهای بامیان، پروان، ننگرهار، پکتیا، کندهار، هلمند، هرات و کاپیسا سفر های داشت و در کابل هم در چندین برنامه یی که به حمایت از وی برگزار گردیده بود، اشتراک نمود.

اشرف غنی احمدزی به ولایتهای کندهار، بامیان، غزنی، هلمند، هرات، ننگرهار، جوزجان، بلخ، فاریاب، خوست، پروان و دربرنامه های بزرگ در کابل در جمع هزاران تن اشتراک نموده و در مورد برنامه هایش سخنرانی کرد.

قطب الدین هلال به ولایتهای کاپیسا، بغلان، کندز، کندهار، پکتیا، پروان و خوست رفته بود.
اما هدایت امین ارسلا و محمد داود سلطان زوی بیشتر در کابل بودند و به دو ولایت کشور سفر نمودند. آقای سلطان زوی به ولسوالیها کابل و در نقاط مختلف شهر با مردم دیدن کرد.

در جریان مبارزات انتخاباتی نامزدان شماری از ستاد های انتخاباتی برخی از نامزدان از سوی افراد مسلح مورد حمله قرار گرفت.

ستاد های انتخاباتی عبدالله عبدالله، زلمی رسول، اشرف غنی احمدزی و عبد رب رسول سیاف مورد حمله افراد مسلح قرار گرفتند.

کاروان موتر های آقای عبدالله زمانیکه از ننگرهار به سوی کابل میامد در نزدیکی ولسوالی سروبی در تنگی ابریشم مورد حمله قرار گرفت اما به این نامزد ریاست جمهوری و همراهانش آسیبی نرسید.

رسیدگی به شکایات

دراین مدت بیشتر از ده مورد شکایت در مورد نامزدان ریاست جمهوری به کمیسیون شکایات انتخاباتی رسید که کمیسیون همه آنرا بررسی و سه تن از نامزدان (زلمی رسول، گل آغا شیرزی و اشرف غنی احمدزی) را جریمه نقدی نمود. محمد داود سلطان زوی را به دلیل برخورد نادرست با یک خبرنگار به سارنوالی معرفی کرد.

همچنان دراین مدت نام ۱۰۷ تن از نامزدان شورای ولایتی به سبب نواقص در اسناد تحصیلی و سن شان از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از فهرست نهایی حذف گردید.

در این مدت یک تن از نامزدان شورای ولایتی در زابل به دلیل یک قضیه حقوقی و اختطاف از سوی پولیس بازداشت شد و دو تن نامزدان شورای ولایتی یکی در حمله به دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در کابل و دومی درآخرین روز پیکارهای انتخاباتی همراه با هشت تن از همراهانش در سرپل توسط مخالفین مسلح نخست ربوده و بعد کشته شدند.

چهار تن از کارمندان ستاد انتخاباتی یک نامزد شورای ولایتی نیز در پکتیا کشته شد.

اما با وجود تهدیدات امنیتی نیرو های امنیتی کشور توانستند که امنیت گردهمایی ها نامزدان در کابل و ولایات را بگیرند وهیچ حادثه یی در جریان مبارزات انتخابات نامزدان در کابل و یا ولایات رخ نداده است.

تا دو روز دیگر مردم افغانستان به پای صندوقهای رای میروند تا به نامزد مورد نظر شان در ریاست جمهوری و شورا های ولایتی رای بدهند.
XS
SM
MD
LG