لینک های دسترسی

Breaking News

اختراع "جاکت هوشمند" برای تشخیص سینه و بغل


داکتران گفته اند که اگر کارایی این "جاکت هوشمند" به اثبات برسد، سبب نجات شمار زیادی از کودکان در کشور های رو به انکشاف خواهد شد
داکتران گفته اند که اگر کارایی این "جاکت هوشمند" به اثبات برسد، سبب نجات شمار زیادی از کودکان در کشور های رو به انکشاف خواهد شد

سه انجنیر فارغ تحصیل در یوگندا می گوید که آنان "جاکت هوشمندی" را اختراع کرده اند که در مقایسه با اقدامات طبی امروز، قادر است زود تر و دقیق سینه و بغل را تشخیص بدهد.

این انجنیران این "جاکت هوشمند" را "امید مادر" نام گذاشته اند.

سینه و بغل یکی از عوامل عمدۀ مرگ و میر کودکان در افریقا و آسیای جنوبی است. بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، در سال ۲۰۱۵ میلادی، حدود یک میلیون کودک به دلیل مصاب شدن به سینه و بغل در سراسر جهان، جان های شان را از دست دادند.

عدم تشخیص دقیق و به موقع، یکی از عوامل عمدۀ مرگ کودکان مصاب به سینه و بغل است. داکتران می گویند به هر اندازۀ که زود تر به کودکان مصاب به سینه و بغل انتی بیوتیک داده شود، به همان اندازه چانس بهتر برای ادامه حیات دارند. اما کارمندان صحی که مجهز با استاتسکوپ و ترمامتر یا گرماسنج استند در برخی موارد قادر نیستند در مراحل اولیه شیوع، این عفونت را در کودکان تشخیص بدهند.

داکتر فلاویا امپنگا از صندوق پولی ملل متحد برای کودکان، می گوید که در برخی موارد زمان سنج تنفسی یا Respiratory Timerمی تواند منجر به تشخیص اشتباهی شود. او می‌گوید که در برخی موارد به دلیل تشخیص نادرست، به کودکانی انتی بیوتیک تجویز می گردد که به آن نیاز ندارند که به گفتۀ وی خود مشکل بزرگ صحی است.

حال سه انجنیر فارغ تحصیل در یوگندا فکر می کنند که پاسخی به این مشکل مرگبار پیدا کرده اند. این سه انجنیر در یک مرکز صحی کار می کنند تا نمونه اولیه از اختراع خود -جاکت هوشمند- را آزمایش کنند.

به گفتۀ انجنیران این "جاکت هوشمند" در بدن کودک نصب می گردد و به سادگی علایم سینه و بغل را اندازه گیری می کند که شامل میزان تنفس، وضعیت شش و درجه حرارت بدن کودک می گردد.

برین توریابگویی، یکی از این انجنیران، به صدای امریکا گفت که علایم به دست آمده در دسترس کارمندان صحی قرار می گیرد. علاوه بر آن، سایر علایم سینه و بغل به شمول سرفه، درد سینه، دلبدی و مشکل تنفسی کودک مورد مطالعه قرار می گیرد.

بنا بر این، علایم و نشانه های اضافی و معلوماتی که از طریق "جاکت هوشمند" به دست آمده است، موجب می گردد تا نتایج دقیق تر تشخیص به دست بیاید.

با آنهم این "جاکت هوشمند" در مرحلۀ اول آزمایش است. مخترعین این "جاکت هوشمند" می گویند وسیلۀ که آنان اختراع کرده اند در مقایسه با روند معمول تشخیص سینه و بغل سه برابر سریعتر باشد.

در همین تیم کاری دفتر نو آوری صندوق پولی ملل متحد برای کودکان یا یونسف با انجنیران این اختراع تماس دارند تا آنان را در مرحلۀ آزمایش این "جاکت هوشمند" همکاری کنند.

داکتران می گویند که اگر این اختراع موثر و کارا به اثبات برسد، از طریق تشخیص به موقع و دقیق سینه و بغل، جان شمار زیادی از کودکان در کشور های رو به انکشاف، نجات خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG