لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت هالند با گردهم آیی های وزرای ترک در اروپا


گیرت ویلدرز عضو دست راستی پارلمان هالند به وزرای ترکیه می گوید "این جا کشور ما است از آن دور باشید."
گیرت ویلدرز عضو دست راستی پارلمان هالند به وزرای ترکیه می گوید "این جا کشور ما است از آن دور باشید."

روابط میان ترکیه و اروپا وقتی به تیرگی گرایید که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی با دیدار وزرای ترکیه و کمپاین آنها قبل از برگزاری همه پرسی (ریفرندم) برای تعدیل قانون اساسی ترکیه مخالفت کردند.

انقره سعی می کند تا برای جلب حمایت در میان ملیونها ترکی که در اروپا زندگی می کند برای دادن قدرت بیشتر به رئیس جمهور طیب اردوغان که ممکن منجر به ماندن او در قدرت تا ٢٠٢٩ شود، درین قاره کمپاین کند.

گیرت ویلدرز، رهبر دست راستی افراطی و عضو پارلمان هالیند در بحث رو به افزایش در اروپا این هفته پیوست و اعتراضی را در برابر دیدار وزرای ترکیه و کمپاین آنها برای ریفرندم براه انداخت.

گیرت ویلدرز گفت، "ما درین جا در هالند هستیم نه در ترکیه، و وزرای ترکی این جا جا ندارند تا برای شخصی مانند اردوغان که فقط یک دکتاتور است، حمایت بدست بیاورند."

بعدها، صدراعظم هالند نیز به آن اعتراضات خودرا اضافه کرد.

مارک روت گفت، "این در مورد ریفرندمی است که جمهوریت ترکیه می خواهد با دموکراسی قطع رابطه کند."

آلمان و اتریش نیز به جمع کشورهای اعتراض کننده در برابر دیدار های وزرای ترکیه پیوستند. انقره آنچه را که رشد فاشیزم در اروپا خواند مورد انتقاد داده و این مخالفت را کوششی از جانب اروپا خواند تا درنتایج همه پرسی ١٦ اپریل نفوذ کرده باشد.

رجب طیب اردوغاان، رئیس جمهور ترکیه به این ارتباط گفت، "هرگاه اراده پروردگار باشد، ١٦ اپریل روزی خواهد بود که هموطنانم کسانی که در غرب و سایرمناطق جهان متوطن شده اند نیز آنرا جشن خواهند گرفت."

وقتی طیب اردوغان و انگلا مرکل در دوم فبروری در برلین باهم ملاقات داشتند
وقتی طیب اردوغان و انگلا مرکل در دوم فبروری در برلین باهم ملاقات داشتند

اردوغان عکس العمل المان را به کردار نازی ها مقایسه کرد. اما برلین آنرا قابل توجیه ندانست. کامران متین یک تحلیل گر می گوید که ترکیه خواست ازین اختلاف بهره برداری کند.

متین افزود، "این از نگرانی مقامات آلمانی ازعلایق آلمانی ـ کردی دربین این کشور منشا می گیرد، زیرا تعداد زیادی از اتباع ترکی ساکن در آلمان کردی اند. اما به فکر من حکومت ترکیه و رجب طیب اردوغان به طور خاص، به فوریت از آن بهره برداری کرده آنرا به صوب کمپاینی برای تغیر ساختار دولت سوق دادند."

اروپا بر نگرانی اش از بابت طریقی که حکومت ترکیه آنرا می پیماید، روشنی انداخت. بیشتر از ۴٠ هزار تن از ترکها از زمان کودتای ناکام این کشور در ماه جولای به این سو دستگیر شده اند.

در میان این ها یک ژورنالست آلمانی مستقر در ترکیه نیز بازداشت شده است. اتحادیه اروپایی ازین خوف دارد که مبادا با دادن قدرت بیشتر به رئیس جمهوری هرچه بیشتر دموکراسی درین کشور به مشکل برخورد کند.

اما متین می گوید، به طور خاص آلمان به این نیاز دارد تا ترکیه را در کنار خویش داشته باشد.

متین گفت، "معامله ای که ترکیه در مورد پناهجویان با اتحادیه اروپایی خاصتا با آلمان دارد سبب می گردد تا وزنه ترکیه در ین کشور بیشتر شود. و جریان پناه جویان بالای سیاست های داخلی در آلمان تاثیر زیادی دارد."

متین افزود ترکیه اکنون یک کشور مهم از لحاظ جیوپولیتیک و عامل نه تنها برای کشور های اروپایی است بلکه حتی برای تمام بلاک غرب نیز است زیرا این کشورها با طلوع مجدد روسیه مواجه می باشند."

برلین به این امید است که به تعقیب ریفرندم در ترکیه روابط آن با این کشور دوباره بهبود بیابد.

XS
SM
MD
LG