لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان پس از دیدار با رهبر حماس خواستار اتحاد فلسطینیان شد


 رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه و اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس
رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه و اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس

دفتر رییس‌جمهور ترکیه روز شنبه ۲۰ اپریل (اول ثور) گفت که رجب طیب اردوغان پس از گفتگوهای چند ساعته با اسماعیل هنیه، رهبر حماس در استانبول، از فلسطینیان خواست تا متحد شوند.

اردوغان که نتوانسته است به عنوان میانجی در مناقشه غزه که منطقه را متلاطم کرده است، جایگاهی ایجاد کند، پس از دیدار دو نیم ساعته با هنیه اتحاد فلسطینی‌ها را، به ویژه در شرایط که جنگ در غزه جریان دارد، "حیاتی" خواند.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان گفت: "قوی ترین پاسخ به اسراییل و راه پیروزی در وحدت و یکپارچگی نهفته است."

حماس که توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و اسراییل به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده، رقیب جناح فتح است که بر تشکیلات نیمه خودمختار فلسطین در کرانه غربی اشغالی حکومت می کند.

با افزایش هراس از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر، اردوغان گفت که وقایع اخیر بین ایران و اسراییل نباید به اسراییل اجازه دهد که "پیشروی کند و مهم است که به گونه‌ای عمل شود که توجه به غزه را حفظ کند".

اسراییل کتز، وزیر خارجه اسراییل، این نشست را محکوم کرده و در شبکهٔ ایکس نگاشته است: "ایتلاف اخوان المسلمین: تجاوز، قتل، هتک حرمت به اجساد و سوزاندن نوزادان. اردوغان، شرم بر تو!"

حماس توسط اعضای اخوان المسلمین در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد.

با اعلام قطر که نقش خود را به عنوان میانجی بین حماس و اسراییل ارزیابی خواهد کرد، اردوغان روز چهارشنبه هاکان فیدان، وزیر خارجهٔ ترکیه را به دوحه فرستاد تا نشان دهد که خواهان نقشی در درگیری غزه است.

اما به نظر می‌رسد که اردوغان به دلیل محکومیت صریح اسراییل و اقدامات آن در غزه، تنها می تواند انتظار نقش "بسیار محدود" منحیث میانجی داشته باشد.

اردوغان روز چهارشنبه هنگام اعلام سفر هنیه گفت: "حتی اگر تنها من طیب اردوغان باقی بمانم، تا زمانی که خداوند زندگی به من داده است، به دفاع از مبارزات فلسطینی و صدای مردم مظلوم فلسطین خواهم پرداخت."

اردوغان که روابط دوستانه با حماس دارد، از زمان آغاز جنگ در غزه به منتقد سرسخت اسراییل مبدل شده است.

اردوغان اسراییل را یک "کشورتروریستی" خوانده و آنرا به نسل کشی در غزه متهم کرده است. او ضمناً حماس را "مجاهدینی" خوانده که برای خاک شان مبارزه می‌کنند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG