لینک های دسترسی

Breaking News

یک گروه مسلح در میانمار: صدها سرباز اردو را اسیر کرده ایم


شماری از جنگجویان اردوی اراکان
شماری از جنگجویان اردوی اراکان

یک گروه مسلح اقلیت قومی پرقدرت که بر ضد اردوی میانمار در غرب آن کشور جنگ می‌کند،‌ روز دوشنبه ششم می (۱۷ ثور) ادعا کرد که حین تصرف یک فرماندهی عمده نظامی در آن کشور، صدها تن از نیروهای دولتی را اسیر گرفته است.

این گروه مسلح قومی موسوم به اردوی اراکان، شاخه نظامی جنبش اقلیت قومی که از مهارت‌های خوبی نظامی برخوردار است،‌ از شش ماه به اینسو حملات تهاجمی خود را بر پایگاه‌های نظامیان میانماردر ایالت غربی راخین -محل اصلی این گروه- انجام داده است.

این گروه در یک بیانیه ویدیویی که در تلگرام به اشتراک گذاشته شده است، گفته که سربازان مربوط فرماندهی عملیاتی شماره ۱۵ حکومت نظامی پس از آنکه در شهرک بوتیداونگ راخین تحت محاصر قرار گرفتند، تسلیم شدند. شهرک بوتیداونگ در ۳۸۵ کیلومتری جنوب‌غرب ماندالی، دومین شهر بزرگ میانمار موقعیت دارد.

تصرف پایگاه اردوی میانمار در راخین تا حالا از سوی منابع مستقل تایید یا رد نشده است. نظامیان میانمار نیز تا حالا در این مورد تبصره نکرده‌ اند.

جنگ در منطقه راخین بخشی از منازعه سراسری در میانمار است که پس از سرنگونی حکومت منتخب آنگ سان سوچی در فبروری سال ۲۰۲۱ آغاز شد. اردوی میانمار اعتراضات مسالمت‌آمیز را سرکوب کرد که در صدد بازگشت حاکمیت دموکراتیک بودند.

گرچه اردوی میانمار تسلیحات و نیروی بشری برتر را در اختیار دارد، نظامیان این کشور از ماه اکتوبر سال گذشته به اینسو پس از آن در موقعیت دفاعی قرار گرفته اند که سه گروه شورشی قومی در شمال شرق آن کشور، با هم متحد شدند.

ویدیویی که اردوی اراکان نشر کرده، روز شنبه تهیه شده است. این ویدیو نشان می‌دهد که جنگجویان اردوی اراکان در حال محافظت از مردانی ملبس با یونیفورم نظامی و لباس‌های غیرنظامی هستند که شماری از آنان زخمی شده‌ اند و از یک مزرعه عبور می‌کنند. در این ویدیو شماری از زنان و کودکان خانواده‌های سربازان حکومت نظامی میانمار نیز نشان داده می‌شود که اکثرا در پایگاه‌های نظامی با همسران شان زندگی می‌کند.

در این ویدیو مشخص نشده است که به چه تعداد سربازان و اعضای خانواده‌ها سربازان اسیر شده‌ اند، اما در بخشی از این ویدیو نزدیک به ۳۰۰ مرد در یک قطار دیده می‌شوند.

اردوی اراکان روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جنگجویان آن پس از دو هفته حملات پیهم، روز پنجشنبه فرماندهی نظامیان را تصرف کردند. مقامات این گروه همچنین ادعا کرده اند که در کنار سایر پایگاه‌های نظامی در دو ماه گذشته، روز جمعه نیز یک پایگاه نظامی را تصرف کردند.

بر اساس گزارش‌ها، اردوی این کشور در این اواخر نه تنها متحمل تلفات شده، بلکه شماری از نیروهای میانمار تسلیم شده و یا از خدمت عسکری فرار کرده اند. بر اساس گزارش‌ها، نظامیان میانمار در این اواخر با مقاومت شدید در میدان جنگ مواجه بوده‌ اند.

مسلمانان روهینگیایا در سال ۲۰۱۷ میلادی آماج حملات اردوی میانمار قرار گرفتند. بر اساس گزارش‌ها، آنان با خشونت‌های مختلف از جمله تجاوز جنسی و قتل مواجه شدند و به صورت تخمینی ۷۴۰ هزار آنان به بنگله‌دیش فرار کردند، زیرا نظامیان روستاهای آنان را آتش زدند.

ملی گرایان قومی راخین که با اردوی اراکان همسو بودند، در آزار اقلیت مسلمانان روهینگیاها نیز دست داشتند. اما اردوی اراکان و اقلیت قومی روهینگیا حالا در مخالفت با حکومت نظامی آن کشور قرار گرفته‌ اند.

اردوی اراکان که در جستجوی خودمختاری از حکومت مرکزی میانمار است، یکی از بازیگران عمده گروه‌های مسلح اقلیت قومی می‌باشد. این ایتلاف گروه‌های مسلح قومی، از ماه اکتوبر سال گذشته به اینسو حملات شان را آغاز کرده و منطقه استراتیژیک را در شمال شرق میانمار که با چین هم‌مرز است، به تصرف خود آورد.

موفقیت این ایتلاف مسلح قوی به مثابه یک شکست عمده به حکومت نظامی میانمار پنداشته می‌شود و روحیه اقلیت‌های قومی و مقاومت طرفدار دموکراسی را تقویت کرده است.

در همین حال، یک گروه مسلح قومی دیگر به نام استقلال کاچین روز یکشنبه ادعا کرد که جنگجویان آن سامپرابوم، یک شهرک واقع در ایالت شمالی کاچین را تصرف کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG