لینک های دسترسی

Breaking News

بحران پناهجویان در اروپا و نگرانی ملل متحد


حکومت هنگری برای جلوگیری از ورود پناهجویان، سرحدش با صربستان را مسدود کرد
حکومت هنگری برای جلوگیری از ورود پناهجویان، سرحدش با صربستان را مسدود کرد

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان می گوید که مسدود ساختن سرحد هنگری توسط حکومت آن کشور، ممکن پناهجویان را به این مجبور سازد تا برای ورود به اروپا، راه بدیل را جستجو نمایند.

ملیسا فلمنگ سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان گفته است که مقام های این اداره این موضوع را با چندین کشور نیز شریک ساخته است، اما خانم فلمنگ از هیچ کشور و یا راه بدیل که در نظر گرفته شده باشد نام نه برد.

هنگری، که برای اکثریت پناهجویان عازم اروپا از راه صربستان یک دروازۀ ورودی شمرده می شود، امروز سه شنبه در دو منطقۀ جنوب آن کشور حالت اضطرار اعلام نمود.

این اقدام ساعاتی پس از آن صورت گرفت که هنگری یک منفذ در مانعۀ سرحدی با صربستان را نیز به روی موج پناهجویان مسدود کرد. از این منفذ که در کنار شهرک مرزی روسکِه قرار داشت، طی چند هفتۀ اخیر، هزاران مهاجر از صربستان توانست وارد هنگری شود.

مقام های حکومت هنگری عبور پناهجویان را از این سرحد غیر قانونی و خلاف قواعد اروپایی خوانده اند.

زولتن کووکس سخنگوی حکومت هنگری گفته است که "ناممکن است که پناهجویان غیر قانونی آزادانه تصمیم بگیرند که در کجا درخواست پناهندگی بدهند. این کار خلاف اصول و مقررات بین المللی و اروپایی است. ما و اتحادیه اروپا به هر نفر رسیدگی خواهیم کرد اما یک ضرورت ابتدایی موجود است که آنان نیز باید پاسخگو باشند."

نگرانی ملل متحد

مقام های سازمان ملل متحد گفته اند که پس از به توافق نه رسیدن وزرای داخلۀ اتحادیۀ اروپا روی پلان اسکان مجدد یکصد و بیست هزار پناهجو در سراسر اروپا، عمیقاً مایوس شده اند.

ملیسا فلمنگ سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان گفته است که کشورهای اتحادیۀ اروپا ضرورت دارند تا برای رسیدگی به بحران پناهجویان، هرچه زودتر به یک توافق سرنوشت ساز و مهم دست به کار شوند.

نشست وزرای داخلۀ اتحادیۀ اروپا که به منظور توافق روی پلان اسکان مجدد یکصد و بیست هزار پناهجو در سراسر اروپا در بروکسل برگزار شده بود، دیروز به ناکامی انجامید.

در حآلی که اکثریت وزرا از پلان تقسیم مساویانۀ پناهجویان در سراسر کشورهای اتحادیۀ اروپا حمایت کردند ، شمار از کشورهای غرب اروپا که هنگری و سلواکیا نیز شامل آن بود، پلان طرح شده را مورد انتقاد قرار دادند.

در نشست دیروز روی پلان قبلی که عبارت از انتقال و تغییر مکان دادن ۴٠ هزار پناهجو که در حال حاضر در ایتالیا و یونان مقیم اند، بود توافق صورت گرفت.

بیش از ۴٣٠ هزار پناهجوی که اکثریت آنان را سوری ها و عراقی ها تشکیل می دهد، در طول سال روان با عبور از دریای مدیترانه وارد اروپا شده اند.

بر اساس ارقام ارایه شده از سوی سازمان بین المللی برای مهاجرت، نزدیک به ٣ هزار پناهجو در طول سفر پرمشقت به اروپا، جان های خود را از دست داده اند.

شمار از رهبران اتحادیۀ اروپا، آلمان را متهم به ورود موج پناهجویان به آن قاره می سازند. آلمان نیز به گونۀ فزاینده با ان عده کشورهای اروپایی که در مسؤلیت پذیریی پناهجویان تازه بی میلی نشان می دهند، به ستو آمده است.

XS
SM
MD
LG