لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا: اکثر مهاجرین افغان به اروپا مهاجرین اقتصادی اند


از اکتوبر ۲۰۱۶ تا کنون ۹۳ افغان به کابل برگشت داده شده اند
از اکتوبر ۲۰۱۶ تا کنون ۹۳ افغان به کابل برگشت داده شده اند

هیأت دو نفری پارلمان اتحادیه اروپا در کابل، می‌گویند که افغان‌های مهاجر دومین کتلۀ بزرگ مهاجرین را در اروپا تشکیل می‌دهند و اکثراً به دلیل مشکلات اقتصادی به آن کشورها مهاجرت کرده اند.​

به تازگی یک هیأت دو نفری پارلمان اتحادیۀ اروپا به کابل آمده و با برخی مقامات و قانون‌گذاران افغان دیدار کرده است.

این هیأت امروز در کابل به خبرنگاران گفت، با آنکه با افغان‌های مهاجر در اروپا برخورد تبعیض‌آمیز و دوگانه صورت نمی‌گیرد؛ اما اروپا تقاضا دارد که به کنوانسیون‌های بین‌المللی در قبال مهاجرت احترام گذاشته شود.

هربرت دورفمن، عضو این هیأت گفت که اگر صادقانه بیان شود، برخی وعده‌های اشتباه از سوی برخی کشورهای اروپایی داده شده و معلومات اشتباه در مورد وضعیت بودوباش مهاجرین ساکن اروپا در بین افغان‌ها ارائه شده است.

به گفتۀ آقای دورفمن، اتحادیۀ اروپا مجبور است که مرزهایش را به روی مهاجرین باز بگذارد، اما باید در نظر گرفت که اکثریت مهاجرت افغان‌ها به اروپا، مهاجرت‌های اقتصادی است.

او افزود "ما باید راه‌های ممکن مهاجرت قانونی را باز کنیم، از سوی دیگر ما در این راستا تحت فشارهای سیاسی قرار داریم، نیاز است که این پیام را به افغان‌ها برسانیم".

این در حالی است که دست کم ۱۲۰ هزار شهروند افغانستان سال گذشته در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده اند.

اما افغانستان با برخی کشورهای اروپایی، موافقت کرده است، در صورتی که درخواست پناهندگی شهروندان افغان قبول نشوند، دوباره به وطن شان برگشت داده شوند.

ارقام وزارت امور مهاجرین که در ویب‌سایت این وزارت نشر شده است؛ نشان می‌دهد که حدود ۳۵۵ هزار افغان در کشورهای اروپایی مهاجرت کرده که در جریان سال گذشتۀ میلادی حدود ۲۵ هزار تن برگشته اند.

حفیظ میاخیل مشاور وزارت امور مهاجرین افغانستان به صدای گفت، ۱۸ پناهجوی افغان از آلمان صبح امروز به کابل برگشت داده شدند که از این میان درخواست سه تن قبول نشده و متباقی درخواست شان بررسی نشده است.

به گفتۀ میاخیل، پس از امضای اعلامیه مشترک میان افغانستان و آلمان در اکتوبر ۲۰۱۶ میلادی تا به حال، بیش از ۹۳ پناهجوی افغان که درخواست پناهندگی شان قبول نشده است، به شمول آلمان از اروپا به افغانستان برگشتانده شده اند.

روند مصالحه

با آنکه از روند مصالحه حکومت افغانستان با حزب اسلامی حکمتیار استقبال کرد؛ اما بر پروسۀ جامع و سرتاسری صلح تأکید نمود.

پتراس آستویکس عضو این هیأت پارلمانی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، آنان وضعیت پیچیدۀ افغانستان را درک می‌کنند و به باور آنان، نتایج اولیۀ مصالحه با برخی مخالفین مسلح پیشین (حزب اسلامی حکمتیار)، آغاز خوبی است و باید ادامه یابد.

او افزود "ما علاقمند پروسۀ صلح واقعی در افغانستان استیم...پروسۀ صلح باید همه شمول باشد، تمامی گروه‌های مدنی، قومی و زنان باید در این پروسه شامل باشند، نباید تنها در سطح مرکز باشد، در سطح ولایات خیلی مهم است. روند مصالحه باید همه‌جانبه باشد، قربانیان جنگ‌های چندین دهۀ گذشته در افغانستان را نیز شامل شود. موافقتنامه صلح برای همه باشد، نه تنها برای برخی".

این عضو هیأت پارلمانی اتحادیۀ اروپا، به اشاره به روند مصالحه در آن اتحادیه پس از جنگ دوم جهانی اشاره کرد و گفت، افغانستان تنها کشوری در جهان نیست که پروسۀ صلح و مصالحه را به پیش می‌برد.

XS
SM
MD
LG