لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی به تاریخ جام فوتبال ملت های اروپا


France Soccer Euro 2016
France Soccer Euro 2016

جام ملت های اروپا که هر چهار سال بعد یکبار برگزار می شود، یکی از عمده ترین و پر بیننده ترین جام فوتبال، پس از جام جهانی فوتبال در سطح جهان به شمار می رود.

جام فوتبال ملت های آسیا، افریقا و امریکا نیز بیننده و علاقمندان خود را دارد اما از جاییکه اروپا، مهد فوتبال به شمار آمده و سطح تخنیکی و تکتیکی فوتبال کشور های اروپایی در مقایسه با سایر قاره ها بهتر خوانده شده است، چشمان بیشتری برای آغاز این رقابت ها منتظر می ماند.

برای رسیدن به جام ملت های اروپا، در فاصلۀ چهارسال گذشته ۵۳ تیم اروپایی به رقابت پرداختند که از آنجمله ۲۳ تیم توانست به دور نهایی راه یابد.

فرانسه با میزبانی جام ۲۰۱۶ ملت های اروپا، در ده شهر، میزبان این رقابت ها خواهد بود که بین ۱۰ جون تا ۱۰ جولای ۲۰۱۶ برگزار می شود. شهر های بوردو، لِنس، لِیل، لیون، مارسی، نیس، پاریس، سن دونی، سنت ایتیَن و تولوز فرانسه میزبان این رقابت ها می باشد.

تیم ملی فوتبال فرانسه، رقابت افتتاحیۀ این جام را به تاریخ دهم جون ۲۰۱۶ در برابر رومانیا انجام می دهد که قرار است در "میدان ورزشی فرانسه" در شهر سن دونی برگزار شود.

تیم فوتبال اسپانیا در ۲۰۱۲ میلادی برای دومین بار به قهرمانی رسید.
تیم فوتبال اسپانیا در ۲۰۱۲ میلادی برای دومین بار به قهرمانی رسید.

فرانسه تا کنون دو بار در سال های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰، به لقب قهرمانی این جام دست یافته است.

اسپانیا که در سال ۲۰۱۰ به لقب قهرمانی جام جهانی دست یافت توانست ایتالیا را با نتیجۀ ۴-۰ شکست داده و به قهرمانی جام ملت های اروپا هم دست یابد.

اما این تیم با حضور ضعیف و شکست تاریخی که در دور گروهی جام جهانی ۲۰۱۴ برازیل در برابر هالند داشت، نتوانست از لقب قهرمانی آن جام که در ۲۰۱۰ دست یافته بود، دفاع کند.

کارشناسان اکنون ابراز شک و تردید می کنند که با توجه به بازیکنان تجربه کار اما مسن اسپانیا، این تیم خواهد توانست از لقب قهرمانی جام ملت های اروپا دفاع کند یا خیر؟

در ماه می ۲۰۱۰، فرانسه پس از رقابت با ایتالیا و ترکیه توانست، برای سومین بار پس از ۱۹۶۰و ۱۹۸۴ میلادی، میزبانی این رقابت ها را به دست آورد.

شش گروه چهار تیمی

در گروه الف جام فوتبال ملت های اروپا تیم های فرانسه، رومانیا، البانیا و سویس

در گروه ب این جام تیم های انگلستان، روسیه، ویلز و سلواکیا

در گروه ج، تیم های آلمان، اوکراین، پولند و آیرلند شمالی

در گروه د جام ملت های اروپا تیم های اسپانیا، جمهوری چک، ترکیه و کروشیا

در گروه هـ تیم های بلجیم، ایتالیا، جمهوری آیرلند و سویدن

... و در گروه و جام ملت های اروپا، تیم های پرتگال، آیسلند، اتریش و هنگری؛ به مصاف هم می روند.

تاریخچۀ قهرمانی کشور ها

این جام که برای نخستین بار در ۱۹۶۰ برگزار شد، تیم های کمتری در آن حضور داشتند که تا ۱۹۹۶ تعداد کشور های شرکت کننده در آن جام به ۱۶ می رسید. برای نخستین بار، در دور نهایی رقابت های جام ملت های اروپا ۲۴ تیم اروپایی شرکت می ورزند که فرانسه به خاطر میزبانی رقابت ها به گونۀ مستقیم به جام راه یافته است.

در میان کشور های اشتراک کننده در جام فوتبال ملت های اروپا، از سال ۱۹۶۰ به اینسو، آلمان با ۱۲ حضور، بیشترین بار در این جام شرکت داشته است. اسپانیا ۹ بار، انگلستان، فرانسه و ایتالیا هر یک ۸ بار در این جام حضور داشته اند حالانکه پرتگال، سویدن، جمهوری چک ۵ بار و کروشیا و بلجیم هر یک توانسته اند ۴ در این جام حضور یابند.

آلمان و اسپانیا هر یک توانسته اند سه بار به لقب قهرمانی جام ملت های اروپا دست یابند. تیم آلمان در کنار قهرمانی چهار مرتبه یی در سال های ۱۹۷۲، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۶ به قهرمانی ملت های اروپا رسید. اسپانیا این جام را در سال های ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به خانه برد.

فرانسه که در سال ۱۹۹۸ برای نخستین بار به لقب قهرمانی جام جهانی فوتبال دست یافت، توانسته است دو بار، در سال های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ قهرمان فوتبال کشور های اروپا گردد.

روسیه، ایتالیا، جمهوری چک، هالند، دنمارک و یونان، هر کدام یک بار توانسته اند به لقب قهرمان جام فوتبال ملت های اروپا دست یابند.

XS
SM
MD
LG