لینک های دسترسی

Breaking News

زنگ خطر از ناحیه جهادی های که به اروپا میروند


پناه جویان در اروپا
پناه جویان در اروپا

از ماه می به اینطرف بیش از ۴۰ جهادی مشکوک، که در بین پناه جویان سوری خود را جا داده بودند، حین ورود به اروپا دستگیر شدند.

سازمان تحقیق، و تحلیل امور تروریزم، مستقر در ایالات متحده، دراین هفته گزارش داد که ۴۱ جنگجوی وابسته به گروه دولت اسلامی ودو تن دیگر که عضو جبهۀ النصره میباشند درحالیکه بعضی از آنها پاسپورت های جعلی در دست داشتند، دستگیر شدند.

گزارش حاکیست که از جملۀ ۴۳ جهادی، ۱۹ تن آنها درترکیه دستگیرشده و باقی آنها در سرحدات کشورهای اروپائی توقیف شدند.

مهاجرین در سرحر بین یونان و مقدونیه
مهاجرین در سرحر بین یونان و مقدونیه

جهادی های که با اسناد و مدارک داخل اروپا می شوند، برای ادارات استخباراتی و سیاست مدارانی که تلاش دارند به صدها هزار از تازه واردان رسیدگی کنند، مایه نگرانی شده است. بر اساس گزارش کمیته بین المللی نجات، در حدود ۳۶ هزار پناه جو تنها در سه هفته اول ماه جنوری، وارد اروپا شده اند، که شامل مهاجران جنگ از خاورمیانه و همچنین مهاجران عمدتا اقتصادی از افریقا میباشند.

هفته گذشته، کیت واز، رئیس کمیته قدرتمند امور داخلی پارلمان بریتانیا، به روزنامه دیلی تلگراف گفت: " عمیقا نگران کننده است که دهشت افگنان از بحران مهاجرت، ممکن به عنوان پوششی برای ارتکاب اعمال خشونت آمیز در اروپا استفاده کنند."

همچنین در هفته گذشته، برنارد کازونوا، وزیر داخله فرانسه هشدار داد که گروه دولت اسلامی با استفاده از پاسپورت های به سرقت رفته در عراق، سوریه و لیبیا، به ساخت اسناد جعلی سفر، دست میزند.

واز گفت، قاره اروپا قادر به رسیدگی به این امر نمی باشد. او گفت سفیر یونان در بریتانیا به کمیته امور داخلی پارلمان بریتانیه گفته است که یونان فاقد تکنولوژی برای شناسایی پاسپورت های جعلی سوری است.

مقام های استخباراتی اروپا می گویند حتی اگر شمار معدودی از اعضای داعش، قبل از شناسایی قادر به داخل شدن به اروپا شوند، نگران کننده است. اما آنها به خصوص در مورد بازگشت جهادی های متولد در اروپا تشویش دارند، یعنی افرادی که در شرق میانه جنگیده و درعین حال آشنایی کامل به محل زندگی خود در اروپا دارند.

مقامات ضد تروریستی اروپا، تخمین میزنند که حداقل پنج هزار اروپایی، به جهادی ها در شرق میانه پیوسته اند.

افزایش رخنه جهادی ها به اروپا

از ماه می تا سپتمبر، مقام ها شش قضیه جهادی را که می خواستند در بین پناه جویان داخل اروپا شوند، ثبت کرده اند. اما نظر به پیش بینی ادارات استخباراتی اروپا حال این قضایا بیشتر شده است.

یکی از هشدار دهننده ترین رخنه ها در ماه اکتوبر رخ داد، یعنی زمانی که بن ناصر مهدی، جهادی سابقه دار تونسی که متخصص مواد منفجره میباشد در یک کشتی که از لیبیا به جانب ایتالیه روانه بود، کشف شد. در این کشتی دو صد مهاجر دیگر نیز سفر میکردند. مسافرین این کشتی به جزیره لامپدوسا در ایتالیه انتقال داده شده و بعد از آنکه هویت مهدی تثبیت شد، اول توقیف و بعد او را دوباره به تونس فرستادند.

در ماه دسمبر چند مظنون دیگر به دهشت افگنی گرفتار شدند که شامل شخصی بود که در قاچاق انسان نیز دخیل بود. به تارخ ۱۰ دسمبر، پولیس فنلند دو برادر مهاجر عراقی را به اتهام دخیل بودن در کشتار جمعی در عراق توقیف کردند. در این کشتار که در ماه جون سال ۲۰۱۴ رخ داد در حدود ۱۷۰۰ سربازان غیر مسلح عراقی در نزدیکی تکریت کشته شدند. این برادران دوگانگی، از روی تصاویر شان در یک ویدیویی تبلیغاتی داعش، شناسایی شدند.

در ۱۶ دسمبر دو فرانسوی در شهر سالزبرگ، اتریش، بعد از آن توقیف شدند که می خواستند با پاسپورت های جعلی سوری در بین مهاجرین داخل اروپا شوند. این افراد با این پاسپورت جعلی از یونان و کشور های بالقان گذشته و در ماه اکتوبر به اتریش رسیده بودند. سازمان تحقیق، و تحلیل امور تروریزم مستقر در ایالات متحده میگوید که این دو همراه با گروهی که در حملات ۱۳ نوامبر در پاریس نقش داشتند یکجا سفر میکردند. در این حملات ۱۳۰ نفر کشته شد.

در ۱۷ دسمبر لیت عبدالحمید، مرد ۳۱ ساله سوری در یک پناه گاه مهاجرین در ایالت راین وست فالیای غربی، آلمان، به اتهام داشتن ارتباط با گروه دولت اسلامی توقیف شد.

افزایش نگرانی ها

تحلیل گران هشدار میدهند که تندروان اسلامی با مخفی شدن در بین پناه جویان میتوانند عملیات خود را در اروپا گسترش دهند. آنها می گویند جهادی ها از تاثیر بحران مهاجرین در اروپا از هر جهت منفعت می برند.

گزارش ها از رخنه جهادی ها به اروپا، ترس و وحشت مردم را از ناحیه حملات احتمالی بیشتر ساخته و به فشار ها روی سیاست مداران برای جلوگیری از داخل شدن پناه جویان افزوده و از جانبی هم به گروه های دهشت افگن کمک کرده است تا مسلمانان ناراضی مقیم در اروپا را به جانب خود جلب کنند.

این در حالیست که شمار زیادی از مردان و پسران جوان مهاجر به خاطر مظالم گروه های چون داعش و طالبان با قبول تمام خطرات از راه های آبی و خشکه خود را به اروپا می رسانند.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG