لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات موفقانه پیوند صورت در امریکا روی جوان ۲۵ ساله


گروهی از دوکتوران در ایالات متحده برای اولین بار به روز دوشنبه شخصی را در محضر مردم قرار دادند که در ماه مارچ بعد از یک عمل جراحی که ۱۵ ساعت به طول انجامید، پیوند کامل روی نزد وی صورت گرفته است.

دالاس وینس در حالیکه ریش کوچک به اصطلاح فرانسوی داشت و عینک دودی به چشم گذاشته بود در کنار دوکتوران جراح شفاخانۀ بریگهام شهر باستن ظاهر شد.

وینس جوان ۲۵ ساله از شهر فورت وورت ایالت تکزاس امریکا که بینی، لبها، جلد، عضلات ، اعصاب روی و خلاصه صورت تمام یک شخص نامعلوم اهدا کننده را در یافت نموده است گفت "من حالت طبیعی دارم."

قوای نظامی ایالات متحده مصارف این عمل جراحی را به این امید به عهده گرفته است، تا چنین طرزالعمل ها برای خدمت رسانی به عساکر امریکایی کمک نماید که در جریان جنگ در صورت خود زخم بر می دارند.

صورت وینس در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ حینیکه سرگرم رنگمالی دیوار یک کلیسا بود با لین برق تماس نمود، بعد از آن روز تمام چهرۀ وی سوخته و در ضمن بینایی خود را نیز از دست داد.

وینس به روز دو شنبه با قیافه و مو های جدید در مقابل چشم های خبرنگاران و عکاسان ظاهر گردید.

وینس گفت "من به بسیار زودی با چهرۀ جدید مطابقت حاصل کردم. با گذشت زمان من توانستم بویایی خود را بدست بیاروم و از طریق بینی جدید خود تنفس کنم. هر گام این راه برای من شگفت انگیز بود."

دوکتوران جراح میگویند، عملیات پیوند صورت نتوانست بینایی وینس را برایش برگرداند و بعضی از رشته های اعصاب او در جریان تصادم با کیبل برق به گونۀ شدید تخریب شده بودند، از همین رو وی در نواحی زنخ و طرف چپ پیشانی خود حسیت قسمی دارد.

نکتۀ قابل توجه دیگر این بود که بینی وینس بعد از گذشت ماه ها دو باره بویایی خود را پیدا نمود.

پوماهک، جراح پوست گفت "شما نمیتوانید تصور کنید، من غذا را بو نمودم بسیار خوش ذایقه بود."

بوهدن پوماهک جراح پلاستیک که عمل جراحی را بالای وینس انجام داده است گفت نتایج این عمل به مراتب بهتر از آنچه بود که وی تصور آنرا می نمود.

او علاوه کرد " نکتۀ جالب دیگر زمانی مشاهده خواهد شد که با گذشت شش تا نه ماه آینده دیده شود که دالاس تماس های بسیار سطحی را در صورت خود حس کند. برای من واقعاً هیجان انگیز است."

وینس سال گذشته در مورد اینکه چرا خواست پیوند صورت بالای وی انجام شود و نیز در مورد برگشت بویایی خود و یا هم احساس بوسه هایی که سکارلت دختر چهار سالۀ وی از صورتش برمی داشت، مصاحبۀ دردمندانه یی را با خبرگزاری اسوشیتد پرس انجام داده بود.

وینس گفت "پیوند صورت برای افرادی که چهره های بسیار زشت دارند این آرزو را میبخشد تا در عوض دیدن چهرۀ خود در آیینه و تنفر از آن، یک گزینۀ دیگری را داشته باشند."

او به خبرنگاران گفت، مایۀ تحرک او در این زمینه، وجود دخترش و عقیدۀ شخصی خود وی بوده است.

هزینۀ این عمل جراحی از سوی وزارت دفاع ایالات متحده پرداخته شده است، پول پرداخت شده از سوی وزارت دفاع به ۴.۳ میلیون دالر بالغ میگردد که مصرف پنج عمل تحقیقی از این قبیل را تضمین میکند.

تا کنون ده ها عمل جراحی پیوند صورت در کشور هایی چون ایالات متحده، فرانسه، هسپانیا و چین صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG