لینک های دسترسی

Breaking News

فیضی: موقف افغانستان با امریکا و طالبان پا برجاست


دفتر طالبان در قطر
دفتر طالبان در قطر
ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که موقف افغانستان در خصوص عدم شرکت در مذکرات صلح با طالبان و عدم مذاکره با ایالات متحده در مورد موافقتنامه امنیتی دوجانبه تغیر نکرده است.

پس از آنکه حکومت ایالات متحده برای مذاکرات با طالبان ابراز آمادگی کرد، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان گفت که مذاکرات صلح را با طالبان دنبال نمی کند، مگر اینکه ایالات متحده از مذاکرات خارج شود و گروه های تندرو حملات خشونتبار را در منطقه، متوقف سازد.

حکومت افغانستان همچنان خواستار حذف عبارت "امارت اسلامی طالبان" از لوحه دفتر سیاسی آن گروه در قطر و پایین کردن پرچم طالبان از فراز ساختمان این دفتر شد، اقدامی که می تواند نقش حکومت آقای کرزی را کم اهمیت جلوه داده و آن را در حاشیه براند.

در پی واکنش خشمگینانه حکومت افغانستان، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا دو بار از طریق تلیفون با رئیس جمهور کرزی صحبت کرد و از تحقق خواسته های وی مبنی بر حذف عبارت امارت اسلامی طالبان از لوحه دفتر آن گروه در قطر و پایین کشیدن پرچم طالبان از فراز دفتر یاد شده اطمینان داد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده همچنان اعلام کرد که هیچ گفتگوی مستقیمی را با طالبان تا اکنون در برنامه خویش ندارد. جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که امریکا در هماهنگی با حکومت و شورای عالی صلح افغانستان، خواهان مذاکرات صلح زیر رهبری افغان ها بوده و از آن پشتیبانی می کند.

گفتگوی مستقیم

آغاز مذاکرات مستقیم صلح بین ایالات متحده امریکا و طالبان، ثمرۀ تلاش های داومدار واشنگتن و شماری از متحدین امریکا برای کشاندن آن گروه به میز مذاکره می باشد. اما این اقدام به درستی با حکومت افغانستان تنظیم و هماهنگ نشده بود.

تصمیم رئیس جمهور کرزی برای تعلیق مذاکرات امنیتی با ایالات متحده یک روز پس از آن صورت گرفت که نیرو های امنیتی افغان مسئولیت های امنیتی تمام کشور شان را به دوش گرفتند. اما اعلامیۀ واکنشی ریاست جمهور افغانستان به این معنا نیست که آن کشور برای حفظ امنیت خود به پشتیبانی ایالات متحده نیاز ندارد.

به باور آگاهان، نیرو های نوپای امنیتی افغان از رهگذر آموزش، تجهیز و تمویل به کمک خارجی نیازمند اند، از اینرو حکومت افغانستان به گونۀ قطع مذاکرات امنیتی را با واشنگتن از سرخواهد گرفت.

رابرت لمب، تحلیلگر سیاسی در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک در واشنگتن می گوید که بدون موافقتنامه امنیتی، ایالات متحده نمی تواند پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان حضور داشته باشد. او می گوید که پس از پایان پوشش خبری این موضوع در رسانه ها، حکومت افغانستان مذاکرات امنیتی را با ایالات متحده از سرخواهد گرفت.

شکریه بارکزی، عضو ولسی جرگه افغانستان تعلیق مذاکرات امنیتی را با امریکا تصمیم نادرست خوانده می گوید که نیاز اساسی، فوریت دادن به این مذاکره است. او با تاکید بر نیازمندی برای حسابدهی و مسئولیت پذیری بیشتر میان حکومات افغانستان و ایالات متحده می گوید که نیرو های امنیتی ملی افغان نیاز به حمایت دارند.

وجود اختلافات

اما شفیع الله نورستانی، عضو شورای عالی صلح افغانستان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است در موافقتنامه هایی که این شورا قبلاً داشته است، بعضی اختلاف نظرهایی به بار آمده است و به همین دلیل هیئت شورای عالی صلح برای مذاکرات به قطر سفر برای مذاکرات صلح سفر نکرد. اختلاف نظرهایی که حکومت افغانستان و شورای عالی صلح به جزئیات آن اشاره یی نکرده است.

توماس دی مایزیر، وزير دفاع آلمان در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای افغان و ایتالیایی اش، گشايش دفتر طالبان در قطر را راهكار مناسب برای پايان دادن به جنگ در افغانستان خواند، اما گفت که طالبان نیز باید با پیروی از قانون اساسی افغانستان و جدایی از القاعده، مسير خود را مشخص نمايند.

ماريو ماورو، وزير دفاع ايتاليا گشايش دفتر سياسي طالبان را در قطر تنها در صورتی موثر خواند که به گفتۀ وی روند صلح در افغانستان به خواست و رهبری افغان ها بوده و از جانب کشور خاصی بر دولت افغانستان تحمیل نشود.



هندوستان به عنوان کشور دخیل در قضایای افغانستان نیز در پیوند با تحولات اخیر نگرانی هایی دارد. کرن سنگهـ، سفیر پیشین هندوستان در ایالات متحده می گوید که کشورش خواهان راه حل صلح آمیز قضیه افغانستان است و هیچگاهی نمی خواهد که یک گروه بنیادگرای ضد هندی در افغانستان حاکم باشد.

هرچند دفتر سیاسی طالبان در قطر گشایش یافته است و نمایندگان آن گروه به ظاهر حاضر به مذاکره شده اند، واشنگتن و کابل هر دو از تماس با این دفتر پرهیز کرده اند و تا کنون مشخص نیست که چه زمان و کدام کشور مذاکرات را با طالبان از طریق دفتر دوحه آغاز خواهد کرد.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG