لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از افزایش بیماری کانگو در ایام عید قربان


سازمان‌ صحی جهان و وزارت صحت افغانستان تا کنون ۶۶ واقعۀ مثبت بیماری تب خون‌دهنده یا کانگو را تائید کرده است.
سازمان‌ صحی جهان و وزارت صحت افغانستان تا کنون ۶۶ واقعۀ مثبت بیماری تب خون‌دهنده یا کانگو را تائید کرده است.

سازمان‌ صحی جهان و وزارت صحت با تأیید ۶۶ واقعۀ مثبت بیماری تب خون‌دهنده با فرارسیدن عید قربان از افزایش این مرض در افغانستان اظهار نگرانی کرده اند.

بیماری تب خون‌دهنده (کریما یا کانگو)، از طریق کنه، تماس به خون ملوس و پشم حیوان هنگام ذبح یا پس از آن، انتقال می‌یابد. هم‌چنان ویروس کانگو از انسان به انسان از طریق تماس با خون، ترشحات و سایر مایعات بدن منتقل شده می‌تواند.

مسلمانان متمول، با فرارسیدن عید قربان، گاو، گوسفند یا بز را بر بنیاد سنت حضرت ابراهیم قربانی می‌کنند.

وزارت صحت عامه، وزارت زراعت و مالداری، سازمان صحی جهان و سازمان غذا و زراعت سازمان ملل متحد در افغانستان، از مردم می‌خواهند تا اقدامات ویژۀ را به خاطر محافظت جان شان از این مرض اتخاذ کنند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان با نشر اعلامیه‌ای به نقل از فیروزالدین فیروز وزیر صحت این کشور گفته است، امسال تا کنون ۶۶ واقعه تائید شده است و قبلاً ۱۲ فرد مبتلا به این مرض جان باخته اند.

آقای فیروز تأکید کرده است "کانگو یک مسأله جدی صحی با میزان حدود ۱۲ درصد وفیات کنونی در افغانستان است. ما از هر فرد می‌خواهیم که در جریان عید اضحی، هنگامی ذبح‌کردن قربانی شان اقدامات و تدابیر لازم را برای محافظت خود و فامیل شان از بابت این ویروس اتخاذ نمایند".

داکتر ریچارت پیپر کورن نماینده سازمان صحی جهان برای افغانستان گفته است این سازمان با وزارت صحت عامه در بهبود نظارت و بررسی، ارتقای ظرفیت لابراتواری و فعالیت‌های سیستم نظارت و بررسی همکاری می‌کند.

به نقل داکتر پیپر کورن، فراهم کنندگان مراقبت‌های صحی در افغانستان آموزش می‌بینند تا بر علاوۀ تشخیص درست و تداوی بیماری کانگو، پیام‌های درستی را در باره این مرض پخش و تکثیر کنند.

نماینده سازمان صحی جهان برای افغانستان تأکید کرده است "ما از عامه مردم می‌خواهیم که تا بیشتر مراقب باشند و هنگامی که روزهای عید قربان را با دوستان شان تجلیل می‌کنند، محافظت خود را از یاد نبرند".

بیشتر کسانی که با حیوانات سرکار دارند؛ چون؛ قصابان، داکتران حیوانی، مالداران و اعضای فامیل و مراقبت کنندگان شخص مصاب به مرض کانگو، در معرض خطر این بیماری قرار دارند. وزارت صحت افغانستان گفته است که تا اکنون به هیچ واکسین این بیماری دسترسی نیافته اند.

امید همکار داکتر معالج داخله عمومی به صدای امریکا گفت که تب شدید، سردردی، درد عضلات، شخ ماندن گردن، کمردردی و ترس از نور با دلبدی و استفراغ، خونریزی از بینی و دهن، درد شکم و اسهال از نشانه‌های بیماری کانگو می‌باشد.

او تأکید کرد که اگر این نشانه‌ها نزد کدام شخصی به مشاهده می‌رسد؛ باید زودتر به مراکز صحی مراجعه کند.

این داکتر داخله عمومی توصیه کرد، کسانی که قربانی می‌کنند، باید هنگام ذبح حیوان، چپن‌های مخصوص بپوشند و دستکش به دست کنند. همچنان در آبی که برای شستشوی دست یا وسایل استفاده می‌کنند، محلول کلورین بریزند، تا از مصاب‌شدن به بیماری تب خون‌دهنده در امان بمانند.

XS
SM
MD
LG