لینک های دسترسی

Breaking News

گسترش افتضاح فیفا و واکنش جدی رهبران سیاسی


رئیس جمهور روسیه می گوید که ایالات متحده در تلاش باز پسگیری میزبانی جام جهانی ۲۰۱٨ از روسیه، در امور فیفا دخالت می کند.

افتضاح فساد در فدراسیون بین المللی فوتبال یا فیفا، به سرعت به یک موضوع داغ به سطح بین المللی مبدل گشته است. دستگیری چهارده نفر، به شمول مقامات فیفا، در سویس و ایالات متحده، شرکت های بزرگی را که بازی های جام جهانی را تمویل میکنند، در مورد تمویل مسابقات آیندۀ جام جهانی به شک و تردید انداخته اند.

شرکت های ویزا و کوکاکولا دو اسپانسر و حمایت کنندۀ بزرگ مالی، همراه با شرکت های بـُدوایزر و مکدانلدز، از رسوایی فیفا برآشفته شده و از عدم ادامۀ همکاری شان هشدار داده اند.

مارک بیسن خبرنگارمعروف رویداد های مربوط فوتبال، طی مصاحبه ای از طریق سکایپ به صدای امریکا گفت که آشکار شدن افتضاح اخیر در فیفا، مردم را شوکه کرده است. بیسن علاوه کرد که از ماه دسمبر سال ۲۰۱۰ بدینسو ، زمانی که جام جهانی به قطر و روسیه اهدا شد، رسوایی پس از رسوایی شکل گرفت.

آخرین گزارش ها حاکیست که قطر، میزبان تعیین شده برای بازی های جام جهانی ٢٠٢٢ تا کنون در مورد رسوایی برملا شده در فدراسیون بین المللی فوتبال و ارتباط آن با گزینش این کشور کوچک عربی، تبصره ای نکرده است.

واکنش افغانستان

مسئولان فدراسیون فوتبال افغانستان نیز در برابر رسوایی اخیر فساد در فدراسیون بین المللی فوتبال یا فیفا واکنش نشان داده و آن را لکۀ ننگی بردامن فوتبال خوانده اند.

کرام الدین کریم رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان به صدای امریکا گفت که با فاش شدن فساد در قدرتمندترین ادارۀ بین المللی فوتبال، فیفا اعتبار خود را از دست خواهد داد. با اینهم، آقای کریم می گوید افتضاح تازه برملا شده در فیفا، بر بازی های فوتبال در کشور های عضو این فدراسیون تأثیری نخواهد گذاشت.

رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان افزود که در زمان رأی دادن برای انتخاب میزبانان جام های جهانی ٢٠١٨ و ٢٠٢٢، مسئولان ورزشی افغانستان فقط به پلان کشور های نامزد توجه کرده و بر اساس معیار رأی داده اند.

نقش ایالات متحده در پیگیری قضیه

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که امروز نظریاتش از طریق تلویزیون پخش شد، گفت که ایالات متحده در تلاش برای گرفتن جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ، در امور فیفا دخالت کرده، زیرا کشف و رسیدگی به این قضیه به درخواست مقامات امریکایی برای جنایتی صورت میگیرد که مربوط اتباع آن نبوده و در داخل امریکا اتفاق نیافتاده است.

اما سخنگوی فیفا اطمینان می دهد که حتی با وجود آغاز تحقیقات از ده مقام ارشد فیفا، مکان برگزاری دو جام جهانی آینده تغییر نخواهد کرد و جام جهانی فوتبال سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به ترتیب در روسیه و قطر برگزار خواهد شد.

در رابطه با نقش ایالات متحده در پیگیری قضیۀ فیفا، لوریتا لینچ لوریتا لینچ وزیر عدلیه ایالات متحده طی یک کنفرانس خبری در نیویارک گفت که داد و ستد رشوه به مقامات فیفا، با استفاده از سیستم های بانکی و انتقال پول در ایالات متحده صورت گرفته است. خانم لینچ افزود که رسیدگی به تمام زوایای این قضیه، وقت بیشتری در برخواهد گرفت.

فیفا گفته است که با ایالات متحده و سویس در تحقیقات روی فساد به طور کامل همکاری خواهد کرد و این سازمان با علاقمندی زیاد به همۀ سوالات آنان پاسخ خواهد داد.

مخالفت شدید با انتخاب سپ بلاتر

سپ بلاتر، که تا کنون چهار بار ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال را برعهده داشته و در این رسوایی فساد نیز متهم شناخته نشده، ممکن فردا جمعه برای پنجمین بار، رئیس فیفا انتخاب شود.

لوران فبیوس وزیر خارجه فرانسه خواستار معطل ساختن انتخاب رهبری فیفا شده و میگوید به عقیدۀ او از آنجایی که انتخابات در روزهای آینده برگزار میشود، باید به برخی از جزئیات توجه شود، و وقت بیشتر داده شود تا واضح گردد که چه درست است و چه بی اساس.

میشل پلاتینی رئیس اتحادیه فوتبال اروپا نیز گفته است که اگر سپ بلاتر برای دور پنجم به عنوان رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال تعیین گردد، برخی از کشور های اروپایی ممکن از فیفا و جام جهانی فوتبال کنار روند.

پلاتینی در سخنرانی خود در یک کنفرانس خبری در زوریخ افزود که با این همه، او خودش مخالف تحریم فیفا میباشد، ولو اگر سپ بلاتر به ریاست این فدراسیون نیز برگزیده شود. البته در رأی گیری که فردا صورت خواهد گرفت، رقیب سپ بلاتر برای احراز ریاست فیفا، شهزاده علی، عضؤ خانودۀ سلطنتی اردن است که بیشترین کشور های اروپایی هواخواه او اند.

XS
SM
MD
LG