لینک های دسترسی

Breaking News

مقام های فیفا به فساد متهم شدند


پولیس سویس بر نشست سالانۀ فیفا در زوریخ یورش برد
پولیس سویس بر نشست سالانۀ فیفا در زوریخ یورش برد

کم از کم ۱۴ مقام برحال و پیشین فدارسیون بین المللی فوتبال یا فیفا به اتهام رشوت ستانی در سه جام جهانی و چندین رویداد دیگر ورزشی فوتبال در امریکای شمالی و مرکزی، در بریتانیا و سویس بازداشت شدند.

پولیس صبح چهارشنبه در شهر زوریخ سویس وارد هوتلی شد که مقامهای فدراسیون بین المللی فوتبال یا فیفا در آن نشست سالانۀ شان را برگزار کرده بودند.

حکومت سویس تحقیقات جنایی را از گروه هفت نفری بازداشت شده آغاز کرده است. آنان به سوء مدیریت و پول شویی در ارتباط به تفویض امتیاز میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ به روسیه و جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر متهم اند.

مقامهای فدراسیون فوتبال امریکای شمالی، امریکای مرکزی و کراییب در محراق توجه قرار دارند. پولیس فدرال و ادارۀ عواید داخلی ایالات متحده امریکا تا کنون در این مورد از ارایۀ جزئیات خودداری کرده اند.

حکومت ایالات متحده این ۱۴ مقام فیفا را به ۴۷ مورد فساد مالی به شمول جعلکاری و پول شویی و اخذ میلیون ها دالر رشوت در نشرات رسانه یی و امتیازات بازاریابی چندین تورنمنت منطقه یی و انتخاب افریقای جنوبی به صفت میزبان جام جهانی ۲۰۱۰ متهم کرده است.

فساد عمیق و منظم

لوریتا لینچ وزیر عدلیۀ ایالات متحده امریکا اتهام ها علیه مقام های فیفا را فساد لجام گسیخته، سیستماتیک و دارای ریشۀ عمیق خوانده است که به گفتۀ وی "قربانیان متعدد را به گونۀ عمیق آسیب رسانده است."

وزیر عدلیۀ ایالات متحده گفته است که کم از کم دو نسل مقام های فیفا به سوء استفاده از موقف و اعتماد متهم شده و میلیون ها دالر را از طریق رشوت خوری اندوخته اند.

جیمز کومی رئیس ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده امریکا گفته است که سیستم تادیات غیرقانونی و رشوت به یک "تجارت در فیفا" مبدل شده است.

کمیتۀ اخلاقیات فیفا نیز تحقیقات مشابه را انجام داده بود و در نومبر سال گذشته نتیجه گیری کرد که تخلفات اخلاقی "محدود" بود و مدارک کافی در مورد ادعاهای فساد در تفویض امتیاز میزبانی مسابقات جام جهانی وجود ندارد.

مقام های فیفا گفته اند که جام های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در روسیه و قطر بازی خواهد شد. آنان گفته اند که در زمینۀ تحقیقات با حکومت های سویس و ایالات متحده همکاری کامل خواهند کرد.

در گزارش‌های انتشاریافته ذکر شده است که در بین افراد دستگیر‌شده،‌ سپ بلاتر، رئیس سویسی فیفا شامل نیست. افتضاح فساد در فیفا در حالی بروز می کند که تا دو روز دیگر یعنی جمعه انتخابات ریاست فیفا برگزار می‌شود که بلاتر با علی بن الحسین اردنی رقابت می کند.

XS
SM
MD
LG