لینک های دسترسی

Breaking News

تاخیر در اعلام فهرست نهایی نامزدان ریاست جمهوری


بر اساس تقویم انتخاباتی فهرست نهایی نامزدان باید بتاریخ ۱۶ نوامبر نشر شود
بر اساس تقویم انتخاباتی فهرست نهایی نامزدان باید بتاریخ ۱۶ نوامبر نشر شود
کمیسیون شکایات انتخاباتی میگوید که ممکن اعلام فهرست نهایی نامزدان ریاست جمهوری وشورا های ولایتی به دلیل بررسی دقیق اعتراضات به تعویق بیفتد.

نادر محسنی، سخنگوی این کمیسیون به رادیو آشنای صدای امریکا گفت"بررسی های آنها از اسناد کاندیدان ریاست جمهوری وشورای ولایتی مطابق به اعتراضات رسیده از آنها ادامه دارد."

کمیسیون شکایات انتخاباتی باید نتیجه بررسی های شانرا به تاریخ ۲۰ عقرب به کمیسیون مستقل انتخابات می فرستاد تا این کمیسیون مطابق به آن فهرست نهایی نامزدان ریاست جمهوری را به تاریخ ۲۵ عقرب اعلام مینمود.

اما اکنون سخنگوی این کمیسیون می گوید که به دلیل بررسی دقیق از اسناد نامزدان وشکایات رسیده ممکن اعلام نتایح نهایی به مدت چند روزی به تعویق بیفتد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که در فهرست نهایی نامزدان ریاست جمهوری نیز تغییراتی به وجود خواهد آمد .

امکان رد و شمول

به گفته نادر محسنی ممکن نام بعضی از افراد از فهرست ابتدایی حذف گردد و نام بعضی از نامزدان رد شده شامل فهرست گردد.

اما وی وضاحت نداد که نام چه تعدادی از نامزدان حذف شده شامل فهرست میگردد و دلایل آن چه بوده است.

نامزدان رد شده در روز بررسی علنی از اعتراضات شان ادعا نمودند که کاپی کارتهای را که آنها به کمیسیون مستقل انتخابات سپرده اند درست است و مشکل تخنیکی در سیستم شناسایی کمیسیون بوده که نتوانسته این کارت ها را تایید کند.

قبلا کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز تایید نمود که کاپی کارت های بعضی از نامزدان ریاست جمهوری که این کارت ها از انتخابات دور اول ریاست جمهوری و پارلمانی بوده و توسط سیستم کمیسیون مستقل انتخابات شناسایی نگردیده است درحالیکه نامزدان اصل این کارتها را نیز با خود دارند.

برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۶ تن خود را کاندید نموده بودند اما ده تن آنها توانستند که در فهرست ابتدایی راه یابند.

کمیسیون مستقل انتخابات دلیل راه نیافتن ۱۶ نامزد به فهرست ابتدایی را مشکل در کاپی یکصد هزار کارت رای دهی وتابعیت دوگانه بعضی از آنها خوانده است.

مشکلات تخنیکی

اما ضیا الحق امرخیل رئیس دارالانشا کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آشنای صدای امریکا گفت"کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل مشکلات تخنیکی ولوژیستکی لست ابتدایی را با سه روز تعویق اعلام نمود که این مورد تاثیر مستقیم روی اعلام لست نهایی دارد."

آقای امرخیل گفت "ما هنوز هم دو سه روز داریم وامیدواریم تا کمیسیون شکایات انتخاباتی بررسی های خود را هرچه زودتر تکمیل ونتیجه بررسی های خود را به این کمیسیون بسپارد تا با درنظر داشت آن کمیسیون مستقل انتخابات لست نهایی کاندیدان ریاست جمهوری وشوراهای ولایتی را اعلام نماید."

رییس دارالانشا کمیسیون مستقل انتخابات گفت که اگر فهرست نهایی یک -دو روز بعد از روز تعیین شده آن اعلام میگردد باوجودیکه تقسیم اوقات انتخاباتی شکسته میشود اما بعضی مجبوریت ها وموارد لوژیستیکی در نظر گرفته میشود.

به گفته وی ،تعویق در اعلام لست نهایی تاثیرات روی کار روند انتخابات میگذارد اما کمیسیون کوشش میکند تا کار خود را سرعت ببخشد وآنرا جبران کند .

آقای امرخیل گفت که بعد از اعلام لست نهایی این کمیسیون کار خود را روی موارد لوژیستکی که خریداری اوراق رای دهی ورنگ وچاپ آن واستخدام کارمندان انتخاباتی وآموزش آنها میباشد،شروع خواهد کرد .

وی گفت این کمیسیون تلاش مینماید تا رنگ و اوراق رای دهی به کیفیت خوب چاپ وخریداری شود.

شفافیت

جان داد سپین غر، رئیس اجراییوی بنیاد انتخابات آزاد(فیفا) گفت بررسی های کمیسیون انتخابات از شفافیت لازم برخوردار نیست.

آقای سپین غر افزود "بررسی اعتراضات کاندیدان باید به اساس یک میکانیزم شفاف صورت بگیرد تا مورد قناعت آنهایی شود که از لست برآمدند وهم آنهایی که داخل لست شدند."

به گفته آقای سپیین غر،جلسات کمیسیون شکایات انتخاباتی مطابق قانون باید در هرسه مرحله که سمع شکایات،بررسی اعتراضات وفیصله روی هرقضیه میباشد،بازمیبود تا مردم به فیصله های این کمیسیون اعتماد منیمودند اما متاسفانه به جز از جلسات سمع شکایات دو مرحله دیگر آن از دید مردم وناظرین پنها ن صورت گرفته است.

وی گفت این موارد سبب میشود تا مردم کمتر به این پروسه اعتماد وشرکت کنند ودرنهایت به مشروعیت پروسه صدمه میرساند.

به گفته آقای سپین غر،کمیسیون شکایات درمقایسه به کمیسیون مستقل انتخابات آن ظرفیت ها را درمورد بررسی اسناد کاندیدان ندارد وتوقع زیاد نمیرود تا تمام بررسی های را که کمیسیون انجام داده آنها هم بتوانند انجام دهند وگفت:ما رضایت کامل از پروسه اعتراضات نداریم ."
XS
SM
MD
LG