لینک های دسترسی

Breaking News

فنلند: پناهجویان افغان به کشورشان برگردند


حکومت فنلند در یکسال گذشته چندین بار با انفاذ قوانین سختگیرانه، عرصه را بر پناهجویان تنگ ساخته است
حکومت فنلند در یکسال گذشته چندین بار با انفاذ قوانین سختگیرانه، عرصه را بر پناهجویان تنگ ساخته است

حکومت فنلند اعطای اقامت برای پناهجویان افغان، عراقی و سومالیایی را سختگیرانه‌تر ساخته و گفته است که اکنون این سه کشور امن‌تر بوده و شهروندان آن می توانند دوباره به کشورشان برگردند.

مقام‌ها در هلسنکی گفته اند که با وصف ادامۀ جنگ و خشونت، امنیت در افغانستان، عراق و سومالیا به حدی بهبود یافته است که در هیچ بخش این سه کشور، خطری متوجه پناهجویان نیست.

تا کنون سازمان‌های مهاجران در این مورد واکنشی نشان نداده است، اما اعلامیۀ ادارۀ امور پناهجویان فنلند در حالی نشر می شود که بررسی‌های جهانی برای تشخیص ابعاد جنگ و بحران مهاجران هم اکنون جریان دارد.

در اعلامیۀ حکومت فنلند آمده است " برای شهروندان این سه کشور دریافت اجازه نامۀ اقامت فنلند بسیار دشوار خواهد بود. اکنون پناهجویان می توانند به افغانستان، عراق و سومالیا برگردند، بدون آنکه با نبرد مسلحانه روبرو باشند."

پناهجویان در فنلند تنها در صورتی باقی مانده می توانند که به گونۀ انفرادی ثابت کنند که زنده‌گی آنان در کشورهای متبوع شان در خطر است.

چندی پیش وزیر داخلۀ فنلند به کابل سفر کرد و با مقام‌های افغان در مورد یادداشت تفاهمنامه برای برگشت اجباری پناهجویان افغان از فنلند به افغانستان صحبت کرد، تا کنون مقام‌های افغان در مورد امضای یادداشت این تفاهمنامه چیزی نگفته اند.

اما وضعیت در افغانستان هنوز هم پرتنش است. با وصف تلاش‌های حکومت برای مذاکره و استقرار صلح، طالبان و سایر گروه‌های تندرو اسلامی در آن کشور در چند ماه اخیر حملات مرگبار و کم پیشینه را در کابل و سایر بخش‌های آن کشور انجام داده اند.

وضعیت در سومالیا پس از دو دهه جنگ اندکی روبه بهبود است. اما حکومت آن کشور هنوز هم سرگرم نبرد با شورشگری گروه تندرو الشباب است. گروهی که به گونۀ منظم حملات مسلحانه و بم گذاری را در پایتخت و سایر شهرهای سومالیا انجام می دهد.

عراق هنوز هم درگیر جنگ سخت با گروه دولت اسلامی یا داعش است که از اواسط سال ۲۰۱۴ تا کنون بخش‌های عمده را در شمال و غرب آن کشور زیر ادارۀ خود دارد.

حکومت ائتلافی راستگرای فنلند که در آن حزب ملیگرای فنلند نیز شامل است، از زمان افزایش جریان پناهجویان به اروپا، یک سلسله تدابیر سختگیرانۀ سیاسی را بر پناهجویان تازه وارد نافذ کرده است.

حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ پناهجو در سال ۲۰۱۵ و ۳۶۰۰ پناهجوی دیگر در سال ۲۰۱۴ در فنلند درخواست پناهنده‌گی داده اند که اکثریت آنان از افغانستان، عراق، سوریه و سومالیا هستند، اما امسال این رقم به مراتب کمتر از سال‌های گذشته است.

گزارش: رویترز
برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG