لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز کمپاین فرعی پولیو در برخی ولایت‌های افغانستان


کمپاین فرعی پولیو در ۱۸۰ ولسوالی افغانستان امروز آغاز شد.
کمپاین فرعی پولیو در ۱۸۰ ولسوالی افغانستان امروز آغاز شد.

کمپاین فرعی پولیو امروز در ۲۳ ولایت افغانستان آغاز گردید و به مدت پنج روز ادامه می‌یابد؛ اما در برخی از مناطق باز هم شماری از اطفال به دلیل ناامنی‌ها و ادامۀ درگیری‌ها از گرفتن واکسین پولیو باز می‌مانند.

داکتر میوند احمدزی، مسوول پروگرام محو پولیو در افغانستان، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که این کمپاین، در ۱۸۰ ولسوالی ۲۳ ولایت در زون‌های جنوب، جنوب شرق، شرق، چند ولسوالی در زون شمال و شهر کابل راه‌اندازی می‌گردد.

او افزود، قرار است که در دور کمپاین ۵.۵ میلیون طفل در این مناطق تحت پوشش واکسین پولیو قرار بگیرند.

این در حالی است که در کمپاین‌های گذشته، اطفال زیر سن پنج سال در برخی مناطق ناامن نمی‌توانستند که واکسین پولیو را اخذ کنند.

میوند احمدزی، تایید کرد که در این کمپاین نیز شماری از اطفال در برخی مناطق بنابر ناامنی‌ها و ادامه درگیری‌ها تحت پوشش قرار نمی‌گیرند.

به گفتۀ وی، صد هزار طفل در کندز، هشت هزار در هلمند، حدود هشت هزار طفل در کنر و در حدود ۷۵۰۰ طفل در ننگرهار از گرفتن واکسین پولیو در این دور محروم می‌گردند.

اما او تاکید کرد که بعد از کمپاین، ارقام دقیق تعداد اطفالی که از واکسین باز می‌مانند، روشن خواهد شد.

مسؤول پروگرام محو پولیو گفت، تغییراتی در روند کمپاین پولیو به وجود آمده است که از این طریق بتوانند بیشتر اطفال زیر سن پنج سال را تحت پوشش واکسین پولیو قرار بدهند.

او گفت "ما ساحاتی را که مشکل دارد، بسیار دقیق شناسایی کردیم، در سطح هر ولسوالی هر قریه و هر ساحه به ما معلوم است که در کجا مشکل داریم و کیفیت کمپاین‌ها در قریه جاتی که در گذشته‌ها خراب بود، بهبود یافته است".

در سال گذشته میلادی واقعات مثبت پولیو فقط در چهار ولسوالی ولایت‌های کندهار، هلمند، کنر و پکتیکا شناسایی شده است و بیشتر این ولسوالی‌ها تحت تهدید جدی ویروس پولیو قرار دارند.

میوند احمدزی در مورد اینکه چه برنامه‌های مشخصی برای دسترسی به اطفال در این ولسوالی ها دارند؟ گفت "ما در این چهار ولسوالی مشکلات را به سطح قریه‌ها بررسی کردیم و ما مشکل زیادی در برمل داشتیم اما در آنجا فعلا دسترسی داریم و کمپاین‌ها را تطبیق می‌کنیم".

آقای احمدزی افزود، در ولسوالی برمل پکتیکا، اطفال از آن سوی مرز از مناطق وزیرستان شمالی و جنوبی - که سال‌ها واکسین را نگرفته اند - زیاد است و کمتر در برابر ویروس پولیو معافیت دارند.

به گفتۀ وی، حتا در این مناطق اطفال تا سن ده سالگی نیز به دلیل اینکه سال‌ها از واکسین باز مانده اند، واکسین می‌شوند.

این مسؤول پروگرام پولیو در افغانستان، همکاری والدین و متنفذین قومی را برای تطبیق واکسین پولیو در سرتاسر افغانستان مهم خواند و گفت "اگر همکاری والدین، همکاری جامعه باشد ما در اخیر سال ۲۰۱۷ برای تمام مردم افغانستان یک خبر خوش داده می‌توانیم که دیگر هیچ واقعه مثبت پولیو در این سال در افغانستان نداشتیم؛ اما تا وقتی که یک واقعه مثبت پولیو در افغانستان باشد، ما کامیابی را مکمل تجلیل کرده نمی‌توانیم."

او از والدین خواست که برای جلوگیری از فلج شدن اطفال شان آنها را واکسین کنند. پولیو مرضی است که تداوی ندارد و فقط با چکاندن دوقطره واکسین پولیو می‌توان از فلج‌شدن اطفال جلوگیری کرد.

XS
SM
MD
LG