لینک های دسترسی

Breaking News

برگزاری اولین مسابقه بین المللی دوش ماراتن دربامیان


دراین مسابقه کت مکینتاژ از انگلستان، طاهر محمدی ورزشکار افغان، فرانک از بلجیم به ترتیب مقام های اول دوم وسوم را ازآن خود کردند.
دراین مسابقه کت مکینتاژ از انگلستان، طاهر محمدی ورزشکار افغان، فرانک از بلجیم به ترتیب مقام های اول دوم وسوم را ازآن خود کردند.

دراین مسابقه یک صد ورزشکار دختر وپسر فاصله ۴۲ وده کیلومتر را درمرکز ولایت بامیان دویدند. این مسابقه دوش ماراتن ازطرف کمپنی سیاحتی راه ابریشم در بامیان برگزار شده بود.

مسئولین کمپنی سیاحتی راه ابریشم درولایت بامیان می گویند که هدف از برگزاری این مسابقه معرفی بامیان به عنوان یک محل سیاحتی و جلب توجه جهانگردان است.

گل حسین بای زاده مسئول کمپنی سیاحتی راه ابریشم دراین باره گفت:" این مسابقه به هدف رشد صنعت گردشگری و ترویج فرهنگ ورزش بین جوانان افغانستان دایر شده بود تا ما بتوانیم ازیک طرف بامیان را به عنوان یک ولایت امن برای جهانگردان معرفی کنیم وازسوی هم ورزش را بین جوانان افغان ترویج بدهیم".

دراین مسابقه دوش ماراتن برعلاوه ورزشکاران ولایات مختلف افغانستان، بیش از ۱۳ ورزشکار خارجی از کشورهای ایالات متحده امریکا، انگلستان، سریلانکا، بلجیم، فرانسه وسایرکشور های دنیا اشتراک داشتند.

این مسابقه دوش ماراتن در دو بخش جداگانه بین بیش از۶۵ ورزشکار داخلی وخارجی درسطح کشور های مختلف برگزار شده بود.

چهل وپنج تن از دختران ورزشکار بامیانی نیز درتیم جداگانه ی فاصله ده کیلومتر را دوش کرده با هم سابقه دادند.

درمسابقه بین المللی دوش ماراتن کت مکینتاژ از انگلستان، طاهر محمدی ورزشکار افغان، فرانک ازکشور بلجیم به ترتیب مقام های اول دوم وسوم را ازآن خود کردند.

کت مکینتاژ ورزشکار ۴۱ ساله انگلستانی که دراین مسابقه مقام اول را دربین ورزشکاران ۱۲کشور خارجی وبیش از۴۰ورزشکار افغان ازآن خود کرد گفت:" پیش ازاین درمسابقات دوش ماراتن دربیش از ده کشور دنیا اشتراک کردم ویکی از آرزو هایم اشتراک دریکی از مسابقات دوش درافغانستان بود".

این ورزشکار انگلیسی می گوید که بامیان بهترین آب وهوا را برای برگزاری مسابقات دوش ماراتن وسکی دارد.

مکینتاژ می گوید:" با آنکه ورزشکاران افغان از سهولت های کمی دربخش ورزش برخوردارند اما؛ دراین مسابقه خوب درخشیدند ودرمرحله اول زودتر از دیگران دوش کردند".

۴۵ تن از دختران ورزشکار بامیانی نیز فاصله ۱۰ کیلومتر را در تیم جداگانه ی بین خود به مسابقه پرداختند. نذیره یکی از دختران ورزشکار بامیانی که دربین ۴۵ دختر ورزشکار دیگر مقام اول را کسب کرد می گوید:" پیامم به دختران افغان این است که ورزش کنند تا صحتمند و قوی در هر عرصه حضور داشته باشند".

مسئولان اداره اطلاعات وفرهنگ ولایت بامیان می گویند که برگزاری این مسابقات برای رشد صنعت سیاحت وترویج فرهنگ ورزش این ولایت را کمک می کند.

کبیر دادرس رییس اداره اطلاعات وفرهنگ ولایت بامیان دراین باره گفت:" ما امید واریم که با بهبود امنیت درسطح کشور بامیان تبدیل به یک مقصد سیاحتی چهار فصل ومرکز ورزش های مخصوص مثل باسیکل رانی، دوش ماراتن و مسابقات بین المللی سکی مبدل شود".

بامیان از ولایات امن افغانستان است که درطی چهارده سال اخیر کمتر شاهد رخداد های امنیتی بوده. ورزش های سکی، مسابقات باسکل رانی ازجمله بازی هایست که همه ساله با حضور پر رنگ دختران دراین ولایت برگزارمی شود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG