لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت واقعۀ جدید مثبت پولیو در کندهار


صحت عامۀ کندهار شش ماه فرصت دارد تا جلو انتشار ویروس پولیو را بگیرد
صحت عامۀ کندهار شش ماه فرصت دارد تا جلو انتشار ویروس پولیو را بگیرد

یک طفل پنج ساله مصاب به پولیو در منطقۀ چنارتوی ولسوالی شاه‌ ولی‌کوت کندهار جان باخته که مسئولین صحی این ولایت را نگران ساخته است.

از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی به این طرف این اولین واقعۀ مثبت پولیو است که در کندهار دیده شده است، سال گذشته در این ولایت هیچ واقعۀ مثبت پولیو ثبت نشده نبود؛ اما در سایر ولایات به ۱۹ واقعۀ مثبت می‌رسید.

داکتر عبدالقیوم پخلا رئیس صحت عامۀ کندهار می‌گوید که این طفل مصاب به پولیو، 5 ساله بود که یک بار واکسین پولیو را دریافت کرده بود و به دلیل مصاب‌شدن به پولیو جان خود را از دست داد.

داکتر پخلا در ادامۀ صحبت‌هایش به صدای امریکا می‌گوید: "این واقعه ثابت کرد که در محیط کندهار ویروس پولیو وجود دارد و برای محو این ویروس به تلاش‌های جدی نیاز است."

سید کمال‌شاه مسئول هماهنگی واکسین ادارۀ حمایت از اطفال سازمان ملل متحد یا یونیسف در جنوب به صدای امریکا می‌گوید، معلومات اولیۀ آنان نشان می‌دهد که این طفل سال گذشته به ویروس پولیو مبتلا شده بود؛ اما وی می‌افزاید که معاینات لابراتوری همه چیز را روشن خواهد ساخت.

آقای پخلا گفت: "این واقعۀ تازه در ولسوالی شاه‌ ولی‌کوت سخت ما را نگران ساخته و این ثابت می‌کند که تلاش‌های بیشتر در مبارزه با ویروس پولیو صورت بگیرد."

مسئولین صحت عامۀ کندهار می‌گویند که به آنان شش ماه فرصت داده شده است که جلو انتشار ویروس پولیو را بگیرند؛ ولی از واقعۀ مثبت تازه چنین بر می‌آید که آنان به آسانی به هدف تعیین‌شدۀ شان نمی‌رسند.

داکتر نظرمحمد آمر معافیت کتلوی کندهار به صدای امریکا می‌گوید که در سال روان میلادی، افزون بر تیم‌های قبلی، 15 تیم واکسین پولیو را ایجاد کرده اند که در بخش آگاهی عامه برنامه‌های ویژه را عملی کنند.

شاه‌ ولی‌کوت یکی از ولسوالی‌های ناامن کندهار است که ماه گذشته یک رضاکار واکسین در درگیری نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح جان باخت.

هرچند مخالفان مسلح با برنامۀ واکسین پولیو به صورت مستقیم مخالفت نشان نداده اند؛ اما مقامات صحی می‌گویند که در ولایات جنوبی، درگیری و ماین‌های کنار جاده‌یی از چالش‌هایی اند که سد راه فعالیت آنان شده است.

XS
SM
MD
LG