لینک های دسترسی

Breaking News

نشرات تلویزیون‌ های افغانستان دیجیتلی می‌ شود


امیرزی سنگین، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی
امیرزی سنگین، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی

نشرات تلویزیون ها در افغانستان برای نخستین بار از انالوگ به دیجیتل انتقال یافت، انکشافی که به گفتۀ مقامات حکومت افغانستان تحولات و سهولت های تازه یی را برای رسانه های تصویری ایجاد خواهد کرد.

کریم خلیلی، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه در مراسم گشایش این شبکه در کابل این انکشاف تازه را به مثابۀ انقلابی در عرصه مخابرات رسانه ها و عامل قابل ملاحظه برای تقویت آزادی بیان خواند.

آقای خلیلی گفت که انکشاف ارتباطات در تقویت آزادی های مدنی و سیاسی و پاسخگویی دولت کمک کرده است و به گفتۀ وی رسانه ها و مطبوعات کشور باید از این فرصت استفاده مطلوب کند.

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گویند که قرار است در گام نخست نشرات تلویزیون های شهر کابل به شبکه دیجیتل انتقال یابد و سپس این شبکه به تمام ولایات گسترش خواهد یافت.

امیر زی سنگین گفت که با آغاز فعالیت شبکه دیجیتل تلویزیونی، تلویزیون ها می توانند به سادگی نشرات خود را در تمام ولایات با هزینه کمتر گسترش بخشیده و خدمات با کیفیت خوبتر را ارایه کنند.

مزایای نشراتی و اقتصادی

آقای سنگین گفت که تلویزیون های فعلی افغانستان از زیر بار سرمایه گذاری میلیون ها دالر برای ساختن برج های نشراتی در هر شهر و منطقه بیرون می شوند و فقط در مناطق پرنفوس یک تاور نسب کرده و ساحات همجوار را زیر پوشش می گیرد.

وزیر مخابرات ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر شکبه های تلویزیونی از انالوگ به دیجیتل انتقال یابد و گفت انتظار می رود که تا سه سال آینده تمام ولایات تحت پوشش شبکه دیجیتلی تلویزیون قرار گیرد.

آقای سنگین همچنان گفت که قرار است تا چهار ماه دیگر این شبکه به شش شهر بزرگ دیگر افغانستان گسترش داده شود. به گفتۀ او بلخ، قندهار، هرات، غزنی، کندز و ننگرهار از جمله ولایاتی اند که در چهار ماه آینده سیستم دیجیتلی تلویزیون در آنجا ها توسعه داده می شود.

وزارت مخابرات افغانستان می گوید که در حال حاضر ۵۴ شبکه تلویزیونی در ولایات و ۳۵ شبکه تلویزیونی در کابل نشرات می کنند و در کنار آن ۶۲ شبکه رادیویی در کابل و ۱۶۰ شبکه رادیویی در ولایات مختلف فعالیت دارند.

اما بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی تا هنوز هم به دلیل مشکلات متعدد شماری از ولایات به نشرات شبکه های تلویزیونی دسترسی ندارند.

مشکلات امنیتی و مشکلات اقتصادی از چالش های اساسی گفته شده است که تا هنوز هم شبکه های تلویزیونی نتوانسته اند سراسر افغانستان را تحت پوشش قرار دهند که به اساس معلومات وزارت مخابرات زابل، پکتیکا، نورستان، ارزگان از جمله این ولایات است.

XS
SM
MD
LG