لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها در پی کشتار ۴۹ نفر در ایالت فلوریدا


تاهنوز انگیزۀ حمله کننده مشخص نشده است.
تاهنوز انگیزۀ حمله کننده مشخص نشده است.

در واکنش به حملۀ مرگبار ایالت فلویدرا که در تاریخ ایالات متحده بی سابقه خوانده شده است، رهبران حکومت افغانستان طی اعلامیه های جداگانۀ حمله را محکوم کرده آن را غیر قابل توجیه خوانده اند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، ضمن اظهار تسلیت به خانواده های قربانیان، طی اعلامیه ای حمله را محکوم کرده و گفته است که این نوع حملات که غیر نظامیان را هدف قرار می دهد تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، نیز ضمن محکوم کردن این حمله، آن را یک عمل دهشت افگنی خوانده است.

مجیب الرحمان رحیمی، سخنگوی آقای عبدالله، در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آشنا صدای امریکا، در واکنش به این حمله گفت که دهشت افگنی مرز نمی شناسد.

آقای رحیمی گفت "دهشت افگنان به دین، مذهب، گروه و قوم مشخصی ارتباط ندارند."

عمر صدیق متین، مهاجم حملۀ اورلندو فلوریدا
عمر صدیق متین، مهاجم حملۀ اورلندو فلوریدا

رسانه‌های امریکایی فرد مهاجم را عمر صدیق متین، شهروند ۲۹ سالۀ امریکایی افغان تبار معرفی کرده است.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، که در حال حاضر در شهر واشنگتن دی سی امریکا، به سر می ببرد، این رویداد را یک عمل "قابل تقبیح" خواند.

آقای کرزی در صحبت ویژۀ با تلویزیون آشنا صدای امریکا رویداد شهر اورلندو را "اسفناک و دلخراش" خوانده گفت هرجاییکه مردم بی گناه کشته شود "قابل تقبیح بوده و در رویداد امروزی که برخی از افراد معصوم و بی گناه امریکا کشته شدند با شدید ترین الفاظ قابل تقبیح می باشد."

رئیس جمهور پیشین افغانستان تاکید ورزید که همچو رویدادی "به کدام ملت خاص تعلق ندارد و عامل رویداد متولد امریکا با والدین أفغان بوده و این حادثه می تواند از طرف هر کسی انجام شود؛ اما، به هر عنوانی قابل تقبیح است."

واکنش های بین المللی

دفتر پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک های جهان طی اعلامیه یی نگاشته است "کشتار وحشتناک، عمیق ترین احساسات وحشت و محکوم کردن این رویداد را در همۀ ما برانگیخته است که از نفرت بی معنی سرچشمه گرفته است."

فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز با شدیدترین الفاظ رویداد "وحشتناک" را تقبیح کرده و همبستگی و همدردی ملت خود را با مقامات و مردم ایالات متحده ابراز داشته است.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل گفت "اسراییل شانه به شانه با ایالات متحده ایستاده است."

در میان شخصیت های که به خاطر رویداد شب گذشته در فلوریدا همدردی و تسلیت کشورهایشان را با ایالات متحده شریک ساخته اند، ماتیو رنزی و جستین ترودو صدراعظم های ایتالیا و کانادا نیز شامل می باشد.

آقای ترودو در صفحۀ تویتر خود نگاشته است "ما با غم اندوه دوستان مان در ایالات متحده شریک استیم و همبستگی خود را با خانواده های قربانیان اعلام کرده در کنار آنان ایستاده استیم."

از راست به چپ: صادق خان شاروال لندن، فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه و پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک های جهان
از راست به چپ: صادق خان شاروال لندن، فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه و پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک های جهان

از جانب دیگر، صدیق خان، شاروال شهر لندن نیز ضمن تقبیح حمله گفته است "من در برابر نفرت و تعصب در کنار شهر اورلندو ایستاده ام و همدردی من با تمام قربانیان این حملۀ وحشتناک است."

رهبران مسلمان ایالات متحده نیز حملۀ شهر اورلندو را شدیداً محکوم کرده، همدردی خود را با خانواده های قربانیان بیان داشته اند.

ابراهیم هوپر، رئیس شورای روابط اسلامی امریکا، در مصاحبۀ با رادیو آشنا صدای امریکا، ضمن محکوم کردن این حمله چنین اعمال بزدلانه و جنایی قابل توجیه خواند.

آقای هوپر گفت "مثل همه امریکایی ها، جوامع مسلمان امریکا از این حملۀ تراژیدی که غیر قابل باور است، وحشت زده شده اند. ما این حمله را با شدید ترین الفاظ محکوم می کنیم و برای شفا یابی افراد زخمی شده، دعا می کنیم. از مسلمانانی که در منطقه زندگی می کنند نیز تقاضا می کنیم تا برای قربانیان خون اهدا کنند و خشم شان را در مقابل این حمله نشان بدهند."

آقای هوپر تاکید کرد که مسیر اسلام و جوامع اسلامی با این حملۀ مرگبار از هم جدا استند.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری با صراحت آن حمله را " یک عمل دهشت افگنی و ناشی از نفرت" عنوان کرد، اما گفت که تا حال معلومات کافی در مورد انگیزۀ این گلوله باری مرگبار وجود ندارد.

واکنش افغان های ساکن در فلوریدا

افغان های مقیم در ایالت فلوریدا ضمن محکوم کردن این حملۀ مرگبار، آن را یک عمل دهشت افگنی خوانده اند.

سید مراد راهی، افغان مقیم ایالت فلوریدا می گوید رویداد شب گذشته یک عمل "شینع و زشت بوده و در کنار اینکه آن را تقبیح می کنم باور دارم که عملکرد آن شخص نمایندگی از سایر أفغان های ساکن در فلوریدا نمی کند."

جان آقا اقبال، افغان دیگریست که در ایالت فلوریدار زندگی می کند نیز کشتن ۵۰ غیرنظامی را در یک کلپ شبانه "شنیع، زشت و مشابه به اعمال دهشت افگنانه"خوانده گفت "تاحال نمی دانم که این حمله از جانب کی سازماندهی شده، آیا انفرادی است یا از طرف کدام گروه است؟"

آقای اقبال تاکید ورزید که دهشت افگنی از یک قوم و ملت و مذهب و دین مشخصی نمایندگی نکرده بلکه به گفتۀ وی "کشتار افراد بی گناه به خاطر آرمان های شخصی یک انسان است."

نعمت الله الهی، افغان مقیم ایالت فلوریدا به خاطر رویداد شب گذشته ابراز نگرانی کرده می گوید "نفس این رویداد به تمام أفغان های که در فلوریدا و یا سایر نقاط امریکا زندگی می کنند تاثیر گذار است و می تواند مایۀ نگرانی باشد."

آقای الهی به تمام خانواده های قربانیان ابراز تسلیت کرد و رویداد شب گذشته را شدیداً تقبیح کرد.

گروه از داکتران در یکی از شفاخانه های ایالت فلوریدا مصروف مداوای برخی از مجروحین رویداد اند.
گروه از داکتران در یکی از شفاخانه های ایالت فلوریدا مصروف مداوای برخی از مجروحین رویداد اند.

همسر پیشین عمر متین به تلویزیون سی ان ان گفت که تنها چهارماه پس از عروسی با عمر زندگی کرده و او را یک مرد دچار مشکلات روانی و عصبانی خواند.

ستاره یوسفی گفت اوایل عروسی عمر زندگی عادی داشت و بیشتر به کلب ورزشی می رفت اما بعداً حساس شد و همواره او را لت و کوب می کرد.

خانم یوسفی گفت که به کمک خانواده اش فلوریدا را ترک کرد و در غیاب عمر، هفت سال پیش از وی طلاق گرفت. اکنون عمر متین دوباره عروسی کرده بود و ثمرۀ ازدواجش یک طفل سه ساله می باشد.

حمل و داشتن سلاح به اساس قانون اساسی ایالات متحده حق هر شهروند بالغ این کشور است و در حال حاضر بیش از ۳۰۰ میلیون اسلحه در اختیار شهروندان امریکایی قرار دارد.

حکومت بارک اوباما تلاش دارد محدودیت های را بر حمل سلاح شهروندان این کشور وضع کند که تاکنون با مخالفت برخی از جمهوریخواهان به ویژه دونالدترمپ، نامزد احتمالی جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۱۶ این کشور مواجه شده است.

رئیس جمهور اوباما با اشاره به گلوله باری اورلندو گفت که این رویداد یادآور تلخ این حقیقت که یک فرد به چه ساده‌گی می تواند در امریکا سلاح به دست آورده و با آن در مکتب، معبد، سینما و کلب گلوله باری کند.

باراک اوباما گفت "حمله بر هر امریکایی صرف نظر از نژاد، تبار، دین و گرایش جنسی، حمله بر تمام مان است".

قرار است پرچم ایالات متحده تا ۱۶ جون در تمام تاسیسات دولتی در داخل و بیرون این کشور نیمه افراشته باشد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG