لینک های دسترسی

Breaking News

استخدام جنگجویان خارجی دهشت افگنی تهدید جهانی است


سیلی از جنگجویان خارجی بطور بی سابقه ای وارد عراق و سوریه می شوند. تصور می شود که در حدود ۱۵ هزار جنگجوی خارجی کم از کم از ۸۱ کشور جهان در جنگ آن دو کشور دخیل باشد.

شماری از تحلیلگران می گویند که این بزرگترین دور استخدام جنگجویان خارجی از زمان جهاد افغان ها در مقابل نیرو های شوری پیشین در سال های ۸۰ میلادی می باشد.

همانند افغانستان، اکثر این جنگجویان از کشور های عربی وارد میدان نبرد در سوریه و عراق می گردند. اما این بار، هزاران تن آنان دارنده پاسپورت های کشور های غربی بشمول کشور های عضو اتحادیه اروپایی، ایالات متحده، کانادا، آسترالیا و زیلاند جدید می باشند.

به اساس برخی گزارش های استخباراتی، دست کم یک هزار جنگجوی خارجی از روسیه آمده است. با ادامه جنگ، شمار جنگجویان خارجی نیز در حال افزایش است.

بسیاری از شورشیان خارجی در کنار جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش سابق مصروف نبرد اند. گروه دولت اسلامی، متعصب ترین و خطرناک ترین گروه متشکل از جهادی ها در میدان جنگ است.

گروه سوفان، یک نهاد استخباراتی مستقر در شهر نیویارک می گوید که شرق میانه اکنون به "مهد پرورش نسل جدید گروه دهشت افگنان" مبدل شده است.

پتریک اسکینر، یک تن از کارشناسان گروه سوفان می گوید که شمار زیادی از جنگجویان خارجی نوجوانان بوده و بسیاری از آنان که از غرب می آیند، تازه به آیین اسلام رو آورده اند.

آقای اسکینر گفت: "آنان مورد توجه مخاطبان خاص قرار می گیرند. اکثراً بین سنین ۱۵ تا ۲۵ استند و بیشتر مردان می باشند - اما نه همیشه. آنان در غرب از جهاد تصویر یک ویدیو گیم یا بازی کمپیوتری را ارایه می کنند. آنان وحشت حقیقی جنگ را نشان نمی دهند. آنان فقط انفجار های به سبک سینمای هالییود را نشان می دهند. نوجوان به گونه طبیعی دنبال هیجان و ماجرا می باشند."

آقای اسکینر همچنین به نگرانی جامعه جهانی مبنی بر بازگشت این مردان و بعضی زنان از میدان جنگ به کشورهای شان تاکید ورزید - مردان و زنانی که تحت تاثیر افراط گرایی و تندرویی جهادی خواهانه قرار گرفته اند.

موضوع استخدام جنگجویان خارجی توسط دهشت افگنان به منظور جنگیدن در شرق میانه، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده را واداشته تا ریاست یک جلسه غیر معمول شورای امنیت ملل متحد را بر عهده بگیرد - جلسه یی که روی چگونگی توقف این تهدید روز افزون بحث خواهد کرد.

گزارش: جیلا دی فرانسیچی، خبرنگار صدای امریکا

XS
SM
MD
LG