لینک های دسترسی

Breaking News

داوودزی: پاکستان مذاکرات صلح را به اهدافش گره زده است


اعضای این جرگه را که بیشتر سران مذهبی و سیاسی افغانستان تشکیل می‌دهد.
اعضای این جرگه را که بیشتر سران مذهبی و سیاسی افغانستان تشکیل می‌دهد.

یک نهاد مدنی موسوم به «جرگه صلح» روز پنجشنبه در کابل به اعلام موجودیت کرد تا برای گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح، میانجی‌گری کند.

اعضای این جرگه را که بیشتر سران مذهبی و سیاسی افغانستان تشکیل می‌دهد؛ برای تأمین ثبات در این کشور بیشتر روی گفتگوهای بین‌الافغانی تأکید دارند.

به باور اعضای این جرگه، روند مذاکرات صلح زمانی به نتیجۀ مثبت می‌رسد که دو طرف واضح و روشن خواست‌های شان را روی میز بگذارند؛ نه این که یک کشور دیگر از مخالفین مسلح دولت نماینده‌گی کند.

عمر داوودزی وزیر سابق داخلۀ افغانستان و عضو این جرگه در این نشست گفت که پاکستان در افغانستان دنبال اهدافی است و مذاکرات صلح را به این اهداف گره زده است.

به باور وی، تا زمانی که پاکستان این اهداف خود را در افغانستان به دست نیاورد، هیچ‌گاهی در پروسۀ صلح همکاری صادقانه نخواهد داشت.

"پاکستان می‌گوید که با هندوستان سطح روابط شما را به آن سطحی پایین بیاورید که ما برای تان می‌گوییم، دوم این که می‌گوید خط دیورند را منحیث یک مرز قبول کنید، فکر نمی‌کنم که نه حکومت فعلی این کار را بتواند، نه حکومت قبلی می‌توانست و نه هم حکومت‌های آینده".

او افزود که حکومت فعلی در پیشبرد گفتگوهای صلح با پاکستان در جایی قرار دارد که حکومت آقای کرزی در آخرین روزهای خود قرار داشت.

در همین حال جنرال عبدالرشيد دوستم معاون اول رياست جمهورى افغانستان که عملیات نظامی را در جوزجان رهبری می‌کند؛ به تازه‌گی، پاکستان را فابریکۀ تولید تروریست خوانده و ادعا کرده است که پاکستان از طریق هراس‌افگنان در پی عملی‌شدن اهداف شان در افغانستان اند.

روابط کابل – اسلام‌آباد پس از آن رو به تیره‌شدن نهاد که مقامات افغان در ماه حمل سال روان خورشیدی، پاکستان را متهم کردند که به توافق نشست گروه چهار جانبه گفتگوهای صلح، پشت پا زد و بر ضد گروه‌های تندروی که در خاک آن کشور علیه افغانستان اقدامات تخریبی را طرح می‌کنند، وارد عمل نشد.

مقامات پاکستان گفته اند که به خاطر افغان‌ها خواهان جنگ داخلی در کشورشان نیستند؛ پیشتر از آن سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان نیز، عملیات نظامی علیه طالبان در خاک این کشور را نفی کرده بود.

از سوی دیگر، سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان، در مصاحبۀ اختصاصی به رادیو آشنا صدای امریکا به تازه‌گی گفته است که تشدید عملیات نظامی در افغانستان موجب خواهد شد طالبان در مذاکرات صلح شرکت کنند، اما تاکید کرد که مذاکرات صلح زمانگیر خواهد بود.

اما عمر داوودزی به این باور است که اکنون طالبان در قطر آدرس مشخص دارند و لازم نیست که افغانستان برای گفتگوهای مستقیم با سران این گروه، دست به دامن اسلام‌آباد بزند.

چراغ سبز طالبان

در حالی که هنوز پروسۀ گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و سران طالبان مسلح، آغاز نشده است؛ اما شورای عالی صلح از تمایل برخی اعضای این گروه به پروسۀ صلح خبر می‌دهد.

مولوی عطالرحمان سلیم معاون این شورا، در نشست آغاز کار جرگۀ صلح گفت که گروه‌های مسلح مختلف می‌توانند از طریق مصالحه به اهداف سیاسی و مدنی شان برسند.

به گفتۀ مولوی سلیم، در پی گفتگوهای مستقیم با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، تحریک طالبان نیز در این اواخر تمایل نشان داده اند.

هرچند او در مورد چگونگی این تمایل سخن نزد؛ ولی گفت "چراغ‌های سبزی که از طرف تحریک طالبان در این اواخر مشاهده می‌شود، آنها هم به این پروسه بپیوندند".

معاون شورای عالی صلح افغانستان با اطمینان افزود که در روند گفتگوها با تحریک طالبان، در شرایط کنونی هیچ مانع ملی و بین‌المللی وجود ندارد؛ به باور وی همان طوری که این روند با حزب اسلامی مؤفقانه پیش رفت، امیدوار است که با تحریک طالبان نیز چنین باشد.

XS
SM
MD
LG