لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: حاضرم برای صلح افغانستان بی‌عزت شوم


آقای کرزی گفت که برای تأمین صلح در کشور حاضر است، قربانی بدهد.
آقای کرزی گفت که برای تأمین صلح در کشور حاضر است، قربانی بدهد.

امروز در مراسم پنجمین سال‌یاد برهان‌الدین ربانی رئیس جمهور پیشین و رئیس اسبق شورای عالی صلح، برخی اشتراک‌کنندگان برضد حامد کرزی شعار دادند؛ اما رئیس جمهور قبلی افغانستان به جواب آنان گفت که اگر در راه صلح افغانستان بی‌عزت هم شود، پروایی ندارد.

در مراسمی که امروز به مناسبت پنجمین سال‌یاد برهان‌الدین ربانی رئیس جمهور پیشین و رئیس اسبق شورای عالی صلح که در کابل برگزار شده بود، در کنار اعضای بلندپایه حزب جمعیت و هواداران این حزب، حامد کرزی رئیس جمهور قبلی افغانستان، عبدالرب رسول سیاف و شماری از مقامات بلندپایه دولتی شرکت کرده بودند.

اما این مراسم به آرامی برگزار نشد؛ بلکه زمانی که استاد سیاف سخنرانی می‌کرد، برخی از اشتراک‌کنندگان برضد رئیس جمهوری قبلی افغانستان شعار دادند "مرگ به طالبان، مرگ به کرزی؛ الله اکبر".

گروه انضباطی این مراسم، به الفاظ رکیک به این افراد واکنش نشان داد؛ اما وضعیت این مراسم زمانی به حالت عادی برگشت که حامد کرزی خود بالای پشت تریبون قرار گرفت و به کسانی که برضد وی شعار داده بود؛ گفت، با این گونه رفتارها، ناراحت نمی‌شود.

آقای کرزی گفت "بزرگان عزیز و مهمانان گرامی برای یک لحظه آرام شوید، بنشینید، بنشینید، بنشینید، آرام بنشینید، خیر و خیرت است، آرام بنشینید، می‌فهمید که در به وطن ما چی گپ است، مداخلۀ خارجی‌ها است، به خاک ما نفاق می‌اندازند، متوجه باشید، آرام بنشینید که استاد حرف بزند".

زمانی که نوبت سخنرانی به آقای کرزی رسید، در سخنان خود گفت که در افغانستان آزادی بیان است و مردم می‌توانند هر چیزی بگویند.

آقای کرزی گفت که برای تأمین صلح در کشور حاضر است، قربانی بدهد "آماده‌ام که برای صلح افغانستان بی‌عزتی را هم قبول کنم و در راه استحکام وحدت ملی، بی‌عزت گردم".

رئیس جمهور پیشین افغانستان در آخر سخنان خود، یکی از جوانانی را که بر ضد وی شعار داده بود؛ در پیش‌اش خواست و آغوش گرفت. به او گفت که حرفی نیست و آن جوان نیز از آقای کرزی معذرت خواست.

عطامحمد نور رئیس اجرائیوی حزب جمعیت اسلامی و سرپرست ولایت بلخ، از این گونه رفتارها ابراز تأسف کرد و واکنش آقای کرزی در برابر رفتارهای ناپسند برخی اشتراک‌کنندگان ستایش کرد.

آقای نور گفت که این گونه رفتارها در کارکردهای حزب جمعیت اسلامی هیچ جایی ندارد.

اکثریت سخنران مراسم پنجمین سال‌یاد برهان‌الدین ربانی، از امضای توافقنامه صلح دولت و حزب اسلامی حکمتیار، حمایت کردند.

عبدالرب رسول سیاف رئیس شورای حراست افغانستان، اما بار دیگر از نگرش آن شمار افرادی که نسبت به "مجاهدین" بدبین استند و آنان را در صف طالبان و تروریستان قرار می‌دهند، شدیداً انتقاد کرد و حتا در سخنان خود صفت "بی‌غیرت" را در برابر این شمار افراد به کار برد.

آقای سیاف در بخشی از سخنانش، از تلفات نیروهای امنیتی نگرانی کرد و از حکومت خواست که در جنگ کنونی با مخالفین مسلح، از نیروهای مجاهدین سابق نیز کار بگیرد.

هم‌چنان رئیس شورای حراست افغانستان، تأکید کرد که تحت عنوان آزادی بیان؛ "آزادی فحشا، آزادی فساد، آزادی سرنگونی تاریخ افغانستان و ..." ترویج می‌یابد و باید دولت جلو این را بگیرید.

از سوی دیگر صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان، به این مسأله که در مورد پیگیری ترور پدرش در جریان کارهای عدلی و قضایی قرار ندارد؛ اشاره کرد و خواهان رسیدگی جدی به این قضیه شد.

استاد برهان‌الدین ربانی در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۱ میلادی، در حملۀ یک مهاجم انتحاری که در ظاهر خود را میانجی طالبان معرفی کرده بود، در منزل‌اش کشته شد.

XS
SM
MD
LG