لینک های دسترسی

Breaking News

کراکر: توافق انتخاباتی به 'اصلاح نظام' می انجامد


یک مقام پیشین امریکایی می گوید که توافق اخیر بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، نامزدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نه تنها بحران انتخاباتی را حل ساخت بلکه در آینده سبب "اصلاح نظام" در آن کشور نیز خواهد شد.

راین کراکر، سفیر پیشین ایالات متحده توافق انتخاباتی بین دو نامزد را یک گام مهم خوانده می گوید که آزمون عمده اکنون چگونگی تطبیق مواد این توافق است.

این دپلومات پیشین امریکایی گفت اطمینان از تفتیش شفاف و عادلانه تمام آرای دور دوم انتخابات و پذیرفتن نتایج نهایی توسط هر دو نامزد از چالش های دیگر توافق بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی است.

آقای کراکر به صدای امریکا گفت "چالش ها همچنین در مورد تعیین نقش رئیس شورای اجرایی نیز وجود دارد. نقش این پست جدید هنوز مشخص نشده است و انتظار می رود که افغان ها در مورد صلاحیت های این پست جدید بحث های داغ نمایند."

راین کراکر نقش جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده را در ایجاد توافق بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی "معجزه آسا" خوانده گفت که این میانجگری نشان داد که نقش دوامدار ایالات متحده توام با تماس های با سطح بلند می تواند در نظام سیاسی مغلق افغانستان ممد واقع گردد.

آزمون تقسیم قدرت

این سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه گفت که توافق "تقیسم قدرت" بین دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان جنبه های عملی فراتر از حل بن بست انتخاباتی دارد.

به گفتۀ آقای کراکر "بسیاری افغانها فکر می کنند که در نظام کنونی کشور شان قدرت بیش از حد در انحصار شخص رئیس جمهور است. توافق انتخاباتی بین نامزدان می تواند بر علاوه حل بن بست انتخاباتی، سبب اصلاح نظام نیز شود."

به اساس توافق که بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی صورت گرفته است، قانون اساسی افغانستان پس از برگزاری لویه جرگه بخاطر تغییر نظام ریاستی به پارلمانی تعدیل خواهد شد.

طبق توافق مذکور، همه آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید بازشماری و تفتیش گردد.

واکنش به تفتیش آرأ

از سوی دیگر، دنیل فلدمن، معاون نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان روز جمعه در واشنگتن گفت گفت که تا اکنون بیش از ۱۰۰ صندوق رای تفتیش شده است و انتظار می رود که با ورود شمار کامل ناظرین بین اللملی به کابل، روزانه ۱۰۰۰ صندوق رای تفتیش گردد.

این مقام امریکایی افزود که تا اکنون ۱۵۰ ناظر بین المللی به کابل آمده است و توقع می رود که تا هفته آینده ۱۶۰ ناظر مسلکی بخاطر شرکت در روند تفتیش ۲۳ هزار صندوق رای وارد کابل شوند.

دنیل فلدمن همچنین گزارش های مبنی بر عدم رضایت رئیس جمهور کرزی از نقش امریکا در توافق بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی را رد کرد. او گفت که رئیس جمهور کرزی خود با وزیر خارجه ایالات متحده روی توافق مذکور کار کرد.

تا هنوز مشخص نشده که نقش رئیس اجرایی – سمتی که برای بازندۀ این انتخابات و یا شخص مورد نظر او – طراحی شده چگونه می باشد و تا چه زمان مشخصی زمینه برای برگزاری لویه جرگه به هدف تعدیل قانون اساسی برابر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG